Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Ik vergeet steeds wat de spanning is, dus ik moet elke keer kijken. Ik heb de gewoonte om voor elke vakantie de bandenspanning te controleren.
Op de band staat nooit wat de bandenspanning van het voertuig moet zijn waar die band op zit. Op de band staat alleen de maximaal toelaatbare bandenspanning en die kan totaal anders zijn dan wat nodig is. Gezien de bandenmaat en een massa van rond de 700, 750 kg zul je met 2,6 tot 2,8 bar voor radiaal banden een heel eind zijn. Diagonaal moeten harder, anders lopen ze te heet.
Dus als je nieuwe banden erop legt dan weet je niet meer wat de spanning zou moeten zijn? Lijkt me dat de maximale spanning die op de band staat of iets eronder als je niet volgeladen gaat nooit fout kan zijn? Immers is te slap helemaal niet goed en de max is dus een veilige marge?Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Overigens betekent het rijden met een te harde band niet per se dat je wel goed zult zitten. Nu zijn aanhangers relatief zware belastingen voor hun banden, dus je komt vaak wat hoger uit in de banden spanning, maar een band komt bol te staan over de breedte van het loopvlak. Als het voertuig te licht is, zullen de buitenkanten van de band niet of te weinig worden gebruikt. In het midden loopt dan een spoor uit. Effectief rijd je dan op banden van misschien 10 cm breed. Da's niet veel.
Die is hetzelfde als de bandenspanning van de oude band. Bandenspanning is niet band afhankelijk, het is voertuig afhankelijk. Daarom heb je ook een sticker in de auto met de bandenspanning voor dat ding beladen en onbeladen. Of denk je dat ze die sticker wisselen als er andere banden op de auto worden gelegd? Aanhangers hebben dat daarom vaak op stickers op de wielkast staan.