Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: van Campingaz overstappen naar...?  (gelezen 3858 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.036
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 12, 2019, 07:41:29 pm »

 :#
Gelogd

yjb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country. Ex Combi Camp Venezia
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 12, 2019, 10:27:35 pm »

Wij gebruiken de groene gasflessen (5kg), in 5 weken ongeveer 1 1/4 fles. Wij koken en koelen op gas.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.414
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 13, 2019, 09:19:33 am »

Ik ga terug nar een 907 van campinggazz want scheelt me veel ruimte.
Heb nu een lichtgewicht 5 kilo en een stalen 5 kilo.
Die zijn naar 10 jaar  net leeg dus ik denk dat een 907 het makkelijk een jaar aankan.
Deed het voor de kosten maar die bespaar je niet zoveel denk ik.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 315
  • Merk: kampeermiddel : AartKok- LS/RL/GD
van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 13, 2019, 10:46:03 pm »

Die groene zijn er toch ook in 2,5kilo. Zijn met zo hoog als een 907. En dan toch weer goedkoper.
Bij mij scheelt het altijd wat meer, dan ata ik ook in de schuur met een gaaverwarming.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2019, 10:49:58 pm door mar-ine »
Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk: kampeermiddel : Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #19 Gepost op: augustus 14, 2019, 12:46:50 am »

Hier vind je een handig overzicht van (bijna) alle soorten en maten gasfles inclusief de gemiddelde kosten.
https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/kampeerbenodigdheden/gasflessen/gasfles-vergelijkingstabel

Het gasstel in onze vouwwagen is ook aangesloten op een 907, maar bakken doe ik buiten de tent op een benzinebrander en water koken we met de waterkoker.
Dit jaar heb ik voor de aardigheid ons gasverbruik eens gewogen. 2,5 week vakantie, 4personen en bijna elke dag gekookt, leverde het schokkende verbruik op van maar liefst 400 gram gas... Totaal zinloos dus om op zoek te gaan naar een (goedkoper) alternatief.

Wij koken nu een jaar of 5 op een JV 04 op gas en dat brandt enorm goed kan ik je zeggen, je moet er wel plaats voor hebben.

Deze: https://www.londenshop.nl/barbecues-en-koken/camping-gaskomfoors/jv-04-rvs-gaskomfoor-3-pits

En hier staan ook interessante: https://www.a-m-markt.de/epages/64076160.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/64076160/Categories/Category2





De benzinebrander heeft ook ongeveer een liter Coleman Fuel verstookt. Eigenlijk ben ik wel op zoek naar een alternatief voor die benzinebrander, want echt ideaal is deze ook niet. Het brandertje is wel krachtig (veel beter dan het gasstel) maar vrij klein (wiebelig) en lastig aan te steken/te regelen. Ik lees hier over koken op Inductie en dat lijkt me ook wel wat. Elektra nemen we toch wel (koelkast, lampje, opladen electronica en natuurlijk de waterkoker). Ga me daar eens verder in verdiepen, is er nog geen topic over?
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 14, 2019, 02:51:21 pm »

Primagaz easy blue plus, mooi licht ook  O0
Gelogd

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Mercury 2011
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #21 Gepost op: augustus 14, 2019, 05:11:09 pm »

Die groene zijn er toch ook in 2,5kilo. Zijn met zo hoog als een 907. En dan toch weer goedkoper.
Bij mij scheelt het altijd wat meer, dan ata ik ook in de schuur met een gaaverwarming.

Die zijn lang niet zo algemeen verkrijgbaar en inwisselbaar als de 5 liter.
Daarom hebben wij voor de skottel en de kachel de goefkope 5 liter en voor de keukdn een dure 907 omdat we daar toch jaren mee lunnen doen.
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #22 Gepost op: augustus 23, 2019, 01:43:30 pm »

Ook hier koken op propaan (de DIN-flessen).

In het voorjaar met de 907 (campinggaz) al eens meegemaakt dat de gaspit niet aanging, door de kou (en dat was nog niet rond het vriespunt!).

We hebben een blauwe gasfles (5 kg) met een safari-chef van Cadac waar we het meeste op koken, en een paarse (nieuwe kleur, de groen gaan er uit) van 2,5 kg die in de keuken staat. Gebruiken we voor water koken (koffie) en pasta koken (meerdere pannen tegelijk nodig).

Goedkoper dan Campinggaz, maar inderdaad: die paar tientjes op jaarbasis vallen mee.
Voor ons vooral handig omdat de gasflessen de rest van het haar dienst doen in de bbq thuis. Ik redt het niet om een heel jaar met de 5 kg fles te doen, als die leeg is wisselen we om voor de paarse 2,5 kg fles en weet ik dat ik beide flessen moet laten vullen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #23 Gepost op: augustus 23, 2019, 01:46:30 pm »

Die zijn lang niet zo algemeen verkrijgbaar en inwisselbaar als de 5 liter.
Daarom hebben wij voor de skottel en de kachel de goefkope 5 liter en voor de keukdn een dure 907 omdat we daar toch jaren mee lunnen doen.

Goed om te melden dat de DIN-flessen (zowel 5 kg als 2,5 kg) kunnen worden bijgevuld (even zoeken naar plekken waar ze dat doen). Scheelt vaak toch wel wat met omwisselen.

Voordeel van omwisselen is wel dat je veelal een nieuwere fles terugkrijgt (en een stukje afschrijving betaald) en dus een wat nieuwere fles hebt.

Voor omwisselen zijn de regels veel minder fors dan voor bijvullen, dat is de reden dat bijvullen niet op heel veel plekken wordt gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal