Tesla Model 3 met Campooz (ex Combi Camp) aan de haak, verbruik en ervaringen

Gestart door EriLin, april 29, 2020, 08:23:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

michr

Wij eerste keer met Polestar 2 en Holtkamper Kyte een lang weekend op pad geweest naar de achterhoek. De Polestar staat niet echt bekend als zuinige EV en de Kyte is een grote wagen met een flink gewicht. Ik gebruikte 29 kwh/100km met koud weer, wind en 100 km/u. Daarmee kom ik circa 260 km ver bij dit weer. Maar ik hoop dat met warmer weer naar 25 kwh/100 km kan en dus een range heb van 300 km. Dan is er nog de vraag wat de range doet met heuvels/bergen. Niet zo goed als de Tesla Model 3, maar dat is een bekend gegeven, Tesla heeft wat dat betreft echt een voorsprong  WW. Hopelijk komen er met updates nog wat verbeteringen in de range... Overigens heb ik het hele weekend niet hoeven laden oid, dus allemaal prima te doen.

Met hemelvaart gaan we weer op pad, nu iets langer. Zal dan nog eens kijken wat de range doet. Er zijn vier laadpalen op de camping (10 meter van onze plek, wist ik pas na boeken), dus dat gaat vast goedkomen.

EriLin


EriLin

#77
Vooralsnog moet je er wel vanuit gaan dat je start met een rit van 100% tot max denk ik 3% lading. Daarna zal elke stint 80%-3% worden ivm laadtijden.

Met onze huidige ervaring van verbruik, en dat nog zonder bergetappes, zou dat dan uitkomen op:

Tesla M3 LR (77kWh)
Range Warm/Droog 220Wh/km 100% tot 3%: 340km
Range Warm/Droog 220Wh/km  80% tot 3%:  270km
Range Koud/Nat      240Wh/km 100% tot 3%: 311km
Range Koud/Nat      240Wh/km  80% tot 3%:  247km

Polestar 2 LR (78kWh, 75kWh effectief)
Range Warm/Droog 250Wh/km 100% tot 3%: 291km
Range Warm/Droog 250Wh/km  80% tot 3%:  231km
Range Koud/Nat      290Wh/km 100% tot 3%: 251km
Range Koud/Nat      290Wh/km  80% tot 3%:  199km

Maar dit is maar een klein onderdeeltje, het belangrijkste is de laad ervaring als we ver weg gaan ;)

michr

Citaat van: EriLin op mei 10, 2021, 01:05:38 PM
Vooralsnog moet je er wel vanuit gaan dat je start met een rit van 100% tot max denk ik 3% lading. Daarna zal elke stint 80%-3% worden ivm laadtijden.

Met onze huidige ervaring van verbruik, en dat nog zonder bergetappes, zou dat dan uitkomen op:

Tesla M3 LR (77kWh)
Range Warm/Droog 220Wh/km 100% tot 3%: 340km
Range Warm/Droog 220Wh/km  80% tot 3%:  270km
Range Koud/Nat      240Wh/km 100% tot 3%: 311km
Range Koud/Nat      240Wh/km  80% tot 3%:  247km

Polestar 2 LR (78kWh, 75kWh effectief)
Range Warm/Droog 250Wh/km 100% tot 3%: 291km
Range Warm/Droog 250Wh/km  80% tot 3%:  231km
Range Koud/Nat      290Wh/km 100% tot 3%: 251km
Range Koud/Nat      290Wh/km  80% tot 3%:  199km

Maar dit is maar een klein onderdeeltje, het belangrijkste is de laad ervaring als we ver weg gaan ;)

Dat zou best eens kunnen kloppen. Maar zoals gezegd: ik heb de echte waardes nog niet bij warm/droog weer. Als ik die van jou extrapoleer zou het ook nog wel eens slechter uit kunnen komen.

En idd, ook voor laden onderweg heeft Tesla het beter voor elkaar. Daarom gaan we ook naar Duitsland dit jaar en niet naar Frankrijk/Italië, omdat in Duitsland de laadinfrastructuur beter voor elkaar is. Hopelijk wordt dat de komende jaren wel echt beter. Beetje pionieren is wel leuk hoor, moet alleen geen afzien worden ;)

EriLin

Vandaag weer naar de camping, 109km, verbuik 209wh/km gemiddeld. Had nog 65% in de tank bij aankomst. Laadpaal op de camping welke 1 plek naast de ID3 vrij had. Gelijk eraan geknoopt en na het opzetten weer een volle batterij. Auto wel even netjes weer weggehaald voor de volgende.

Us dat is weer appeltje eitje, ook de parkeerplaatsen bij het atrand hebben laadpalen dus kan altijd daar ook nog wat bij druppelen maar denk dat dat niet nodig is. Zaterdagavond als het kan eraan tot 90% en dan komen we makkie weer thuis.

No stress

Marcel


PenH

Citaat van: Marcel op mei 13, 2021, 10:33:47 AM
Dat is een trekker. Geen Tesla!
En een bushalte, geen camping! Zoveel vragen komen er nu in mij op... :)6]

Marcel


Jon

Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Marcel


EriLin

#85
Het wordt een beetje saai. We zijn van 3 weken NL abrupt vetrokken naar Frankrijk na de paar mooie dagen in NL. We waren toe aan een echte vakantie merkten we na een week op een NL camping. Dat is voor ons geen echte vakantie. Saai een geen positieve stress.

Nou waar is het stralend weer? We kwamen uit op de middelandse zee en dan ook nog eens Perpignan. 1260km vanaf de camping in NL. We proberen het gewoon. En wat blijkt, stel je nav in en je komt er gewoon met de superchargers.

Je komt ook steeds dezelfde mensen tegen en je zit niet bij die vieze grote tankstations. We reden op met een stel met een Model X met een Kyte. Die velieten ons bij Millau.

Bij de bergen na Bourges loopt het op naar 275wh/km met alleen de tassen op de vw, geen fiets.
Tot die tijd tussen de 180/200 wh/km. Dit met standaard 110km/h. Dan nog zijn de chargers prima te doen, soms sla je er een over, in de bergen heb je ze wel nodig.

Wordt wel al druk op de SC plekken. Veel fransen en belgen hebben ook Teslas tegenwoordig. We rijden nu terug op Zaterdag over 2 weken, ben benieuwd hoe dat gaat zijn. We hebben nu niet hoeven wachten op een plek.

Als Tesla zijn laadpalen voor andere ev's gaat openstellen dan is het wel gedaan. Het is nog maar spaars met alternatieven hebben we gezien. 1x bij total geladen voor een Mac bezoek maar die haalt de beloofde 175kwh niet, ook niet voor de Kia naast ons.

Volgend jaar mijden we iig de weekenden dat is zeker.


EriLin

#86
En zo was ook de terug weg. Middendoor gereden afgelopen zaterdag. Juiste keuze van Tessie want Route du Soleil stond lekker vast. Abrp niet meer aangeraakt. Gewoon de nav van de tesla naar huis aangezet en hij doet het werk. Hij houdt zeer accuraat het veruik bij en stelt ook goed het percentage bij als je harder/zachter rijdt. We hebben bij elke stop 15-20% aangehouden voor de volgende charger mochten we in de file terecht komen. Maar je moet een monster file van uren hebben wil je dan in de problemen komen. We hadden geen enkele file! In de 2 daagse terugreis, met een overnachting in Vierzon die we ook hadden gepakt op de heenreis. Zelfs Parijs en antwerpen gewoon door kunnen rijden :S daardoor wel alle kinderen in een keer aan het kotsen met de achtbaan parijs, niet grappig.

Enige moment waar we 10 minuten hebben moeten wachten voor prik bij de SC was Clermont Ferrand. Daar hebben ook veel fransen een T, ook veel zwitsers trouwens ;)

Conculsie, no stress met een Tes. Gemiddeld zon 60-70km per uur echte afstand is haalbaar. In bergen pak je elke supercharger vlakker kan je er vaak 1 overslaan.

Begachtig loopt het wel op naar 245-275wh/km. Na Clermont Ferrand 180-220wh/km. Gehele weg 110 maar ook veel 120km/h gereden omdat we toch voldoende marge hadden. Bij 120 km/h loopt het wel hard op qua verbuik richting de 300 wh/km.
We zagen elke keer na het laden dezelfde campers, carvans en vw's voorbij komen dus qua tijd is het om het even. Vooral in de bergen laat je de meeste ver achter je want het boeit hem niks dat er 750kg achterhangt, zowel omhoog als omlaag.

Collega van me is (zonder vw) naar Tsjechie gegaan met zij kia nero en die had ook geen issues. In Duitsland is het een stuk beter met de andere partijen gesteld (niet voor de Volkswagen baas blijkbaar ;) )hij kon in 3/4 stops tsjechie bereiken. Terugweg hetzelfde.

Volgende avontuur zal de wintersport worden, ben benieuwd...


Spiegelbeeld

Dank voor delen ervaringen, ook prachtige foto's!
Nu nog bijzonder, over 5 tot 15 jaar......?

naish

Onlangs een proefrit gemaakt in de Polestar 2. Maar dat is echt een hele fijne auto!
Als ik geen auto nodig had voor de vakantie had ik 'm besteld. Nu twijfel ik nog.
Wij gaan graag naar Italië, de Marken, Umbrië en ik vrees dan toch een gebrek aan oplaadpunten.

EriLin

#89
Duitsland en oostenrijk geen probleem. Even verdiepen in de laadmogelijkheden onderweg. En als de supercharger straks opengaan helemaal geen issue. Moet je in het hoogseizoen?

Scheelt je minimaal de helft aan brandstofkosten. Ik was 200 euro kwijt aan superchargen. Op de camping gratis laden, het uitstapje naar barcelona was gratis want de parkeergarage aldaar had ik en laadpunt :). Gewone auto zou 500-600 euro hebben gekost.