Kogeldruk

Gestart door CEO, april 27, 2021, 04:36:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

Dat is inderdaad hoe ik het zie, maar omdat ik dat heb kunnen dien toen ik deze wagen aanschafte, kan ik dat de fabrikant niet verwijten. Daar ligt het dillema.

Het was even pielen, maar nu rijden we met een prettige kogeldruk met een zeer prettig klapkar!
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

Citaat van: sanderv op mei 31, 2021, 09:04:20 AM
Een ccc is dus simpelweg niet voor de Nederlandse wet ontworpen en zou hier dus niet verkocht mogen worden. Voor de rest van Europa zal het verder geen probleem zijn. Alleen zou diezelfde Nederlandse wet dan ook niet meer mogen toestaan om meer dan 1 (elektrische) fiets op een fietsenrek te hebben. Dat zit ook al aan de 50 kg.
Maar ook niet geschikt voor veel auto's. Mijn vorige auto had een maximale kogeldruk van 60 kg. Dat zou dus deze wagen geen optie zijn. Bij de huidige is dat 75 kg wat als ik hier lees ook al moeilijk is om te halen. Dus ook in veel andere landen met een behoorlijk aantal auto's zou de wagen een probleem zijn voor de wet.


Jerome

Wonderlijk, ik zou er eens aan moeten rekenen, maar denk dat die 4 kg verschil eerder te maken heeft met meetafwijking of het verplaatsen van massa in de wagen.
Per slot van rekening praten we maar over 16 mm hoogte verschil van het draaipunt van het wiel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

xray

Citaat van: sanderv op mei 31, 2021, 09:04:20 AM
Een ccc is dus simpelweg niet voor de Nederlandse wet ontworpen en zou hier dus niet verkocht mogen worden. Voor de rest van Europa zal het verder geen probleem zijn. Alleen zou diezelfde Nederlandse wet dan ook niet meer mogen toestaan om meer dan 1 (elektrische) fiets op een fietsenrek te hebben. Dat zit ook al aan de 50 kg.
Ik zou niet heel heel veel zware dingen achter de as gaan leggen om zo maar een lagere druk te creëren met misschien wel een onstabiele combinatie als gevolg. Ik weet niet of hij hier niet verkocht mag worden lijkt me dat dit gewoon kan en ook veilig is je ziet er genoeg rondrijden zonder problemen en schade  :#
De wet zegt niet dat er geen kogeldruk van maximaal 50 kilo mag zijn. De wet zegt dat als er een aanhanger van <750kilo de kogeldruk niet meer dan 50 kilo mag zijn.
Onze trekhaak/auto mag 75 kilo kogeldruk hebben dus daar kan ik gewoon een fietsendrager met 2 elektrische fietsen ophangen. Sommige auto's/trekhaken hebben 100 kilo of zelfs meer dus dan is er helemaal geen probleem. Alleen als die een aanhangertje zonder kentekenplaat trekken met een hogere kogeldruk zou dat niet meer mogen dat is het kromme aan de wet in NL.
Onze kogeldruk is ook wat hoger maar zolang je niet teveel doorzakt is het allemaal zo spannend niet. Komt bij ons ook door de disselbak met spullen en gasfles want die heb ik liever daar dan in de auto voor het geval er iets gebeurt.....  :J

Rijksen

Citaat van: sanderv op mei 31, 2021, 09:04:20 AM
Een ccc is dus simpelweg niet voor de Nederlandse wet ontworpen en zou hier dus niet verkocht mogen worden. Voor de rest van Europa zal het verder geen probleem zijn. Alleen zou diezelfde Nederlandse wet dan ook niet meer mogen toestaan om meer dan 1 (elektrische) fiets op een fietsenrek te hebben. Dat zit ook al aan de 50 kg.

Bij dit soort regels is er dus een grote mate van eigen verantwoordelijkheid. Ik mag heel veel aanhangers leeg wel trekken maar als ik deze vol zet met straatstenen  dan is het een ander verhaal.  ::)

FriedelP

Citaat van: Rijksen op mei 31, 2021, 01:35:39 PM
Bij dit soort regels is er dus een grote mate van eigen verantwoordelijkheid. Ik mag heel veel aanhangers leeg wel trekken maar als ik deze vol zet met straatstenen  dan is het een ander verhaal.  ::)
Is dat zo? Normaal wordt toch gekeken naar het maximaal toegelaten gewicht of je de aanhangwagen mag trekken of niet? Althans in België


peter123456

lees dit even door, dan weet je wie er gelijk heeft.....
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger   :# :# I:
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

sanderv

Citaat van: xray op mei 31, 2021, 01:29:42 PM
Ik zou niet heel heel veel zware dingen achter de as gaan leggen om zo maar een lagere druk te creëren met misschien wel een onstabiele combinatie als gevolg. Ik weet niet of hij hier niet verkocht mag worden lijkt me dat dit gewoon kan en ook veilig is je ziet er genoeg rondrijden zonder problemen en schade  :#
De wet zegt niet dat er geen kogeldruk van maximaal 50 kilo mag zijn. De wet zegt dat als er een aanhanger van <750kilo de kogeldruk niet meer dan 50 kilo mag zijn.
Onze trekhaak/auto mag 75 kilo kogeldruk hebben dus daar kan ik gewoon een fietsendrager met 2 elektrische fietsen ophangen. Sommige auto's/trekhaken hebben 100 kilo of zelfs meer dus dan is er helemaal geen probleem. Alleen als die een aanhangertje zonder kentekenplaat trekken met een hogere kogeldruk zou dat niet meer mogen dat is het kromme aan de wet in NL.
Onze kogeldruk is ook wat hoger maar zolang je niet teveel doorzakt is het allemaal zo spannend niet. Komt bij ons ook door de disselbak met spullen en gasfles want die heb ik liever daar dan in de auto voor het geval er iets gebeurt.....  :J

Helemaal eens. Maar waarom mag dat fietsenrek wel 75 kg op de kogel zetten, een aanhanger onder de 750 kg met een technische kogeldruk van 75 kg niet en een aanhanger van 751 kg weer wel?

Rijksen

Citaat van: peter123456 op mei 31, 2021, 03:35:33 PM
lees dit even door, dan weet je wie er gelijk heeft.....
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger   :# :# I:

:> :> daar worden we weer veel wijzer van.

Ik heb deze discussie ook al een keer met oom agent gehad toen ik werd aangehouden. Nummer 1 zei dat het niet mocht en nummer 2 met een streepje meer op de jas vond het wel goed en ik kon doorrijden.

FriedelP

Als ik me niet vergis is dat in België anders. Daar wordt wel naar het maximaal toegelaten gekeken. Wordt ook niet gekeken naar de 50 kg maar naar wat mag volgens de typeplaatjes.


Theu

Citaat van: Jerome op mei 31, 2021, 01:03:53 PM
Wonderlijk, ik zou er eens aan moeten rekenen, maar denk dat die 4 kg verschil eerder te maken heeft met meetafwijking of het verplaatsen van massa in de wagen.
Per slot van rekening praten we maar over 16 mm hoogte verschil van het draaipunt van het wiel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Citaat van: Jeronimo op mei 31, 2021, 07:50:12 AM
Denk dat het verschil van 4kg komt door de meting zelf die je (onbewust) net anders gedaan hebt. Die 16mm op een afstand van ongeveer 2 meter van as tot kogel is nog geen halve graad hoek. Probeer nog maar eens te meten en dan de meting te herhalen met een extra plankje van 16mm tussen je weegschaal en het balkje onder de kogel.
Ik zal het nog eens meten met een plankje onder de wielen en een echte weegschaal ipv een kogeldruk meter. Ik zal er beeld materiaal bij verzorgen. :)6]
Er was overigens niets verplaatst. Pack and go ook weer naar beneden laten zakken na het pakken van de weegschaal.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

Vazal

Ik ben een leek wbt kogeldruk, mijn Camplet ass geeft aan Max 75 mijn auto Max 100 en momenteel zit ik op 60 dan kan ik toch nog 15kg in de disselbak kwijt? Of moet je per definitie een percentage onder de Max blijven?

CEO

Misschien even in een eigen topic vragen? Deze staat in Combi-Camp, wellicht komen de Camplet deskundigen hier wat minder?

Maar het is allemaal basis-natuurkunde: Kracht = Massa x arm Ofwel: de toegevoegde massa en de afstand tot het scharnierpunt zijn van belang hierbij. Er zijn hier op het forum plenty deskundologen, die ook gemakkelijk de betreffende plaatjes erbij kunnen aanleveren. Ook even googlen kan helpen.

De max is overigens een technische max, daar zit nog een (behoorlijke) veiligheidsmarge in. Let wel op: niet alleen je auto heeft een maximaal toelaatbare kogeldruk, ook een aanhanger heeft een maximaal toegestane kracht op dat punt. Neem te allen tijde de laagste van de twee.

(Ik denk overigens dat de 15 kg extra wel kan).
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Jeronimo

Citaat van: Vazal op mei 31, 2021, 05:35:07 PM
Ik ben een leek wbt kogeldruk, mijn Camplet ass geeft aan Max 75 mijn auto Max 100 en momenteel zit ik op 60 dan kan ik toch nog 15kg in de disselbak kwijt? Of moet je per definitie een percentage onder de Max blijven?
Als jouw Camplet geen eigen kenteken heeft dan is wettelijk gezien 50kg de maximale kogeldruk en zit je daar nu al 10kg overheen.
Technisch kan je nog 15kg in de disselbak doen en heb je nog marge voor je over de limiet van de constructie gaat (die natuurlijk ook marge heeft).
Met onze CampooZ hebben we het zelfde, aanhanger kan 75kg kogeldruk, auto 85 maar je mag maar 50.

Die-hard mooi-weer-kampeerder

Vazal

Citaat van: CEO op mei 31, 2021, 05:43:10 PM
Misschien even in een eigen topic vragen? Deze staat in Combi-Camp, wellicht komen de Camplet deskundigen hier wat minder?

Maar het is allemaal basis-natuurkunde: Kracht = Massa x arm Ofwel: de toegevoegde massa en de afstand tot het scharnierpunt zijn van belang hierbij. Er zijn hier op het forum plenty deskundologen, die ook gemakkelijk de betreffende plaatjes erbij kunnen aanleveren. Ook even googlen kan helpen.

De max is overigens een technische max, daar zit nog een (behoorlijke) veiligheidsmarge in. Let wel op: niet alleen je auto heeft een maximaal toelaatbare kogeldruk, ook een aanhanger heeft een maximaal toegestane kracht op dat punt. Neem te allen tijde de laagste van de twee.

(Ik denk overigens dat de 15 kg extra wel kan).

Sorry dacht dat ik wel een algemene vraag mocht stellen, maar het is duidelijk ik hoor niet bij de club...  :H Bedankt voor je combi-camp antwoord  :P Ik dacht we zijn allemaal gek op de Deense makelaardij haha.