De eerste vakantie met een tweedehands Kavango (2011)

Gestart door Laukia, augustus 10, 2021, 12:31:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Laukia

Na een jeugd in een AlpenKreuzer Super GT, een lange tijd in een aantal verschillende tenten, was dit mijn eerste jaar in een voor ons nieuwe vouwwagen. Een 10 jaar oude Kavango. Een puntgaaf exemplaar, overgenomen van de tweede eigenaar. Hier onze ervaringen die voor velen van jullie niet als een verrassing zullen komen en wellicht potentiele kopers van een tweedehands exemplaar helpen met kiezen:

Ons oudere exemplaar is niet voorzien van het laden/lossen systeem, dus de tent moest uitgeklapt worden bij het inpakken. Niet ideaal, maar ook niet onoverkomelijk. De bagageruimte is ideaal. De vorige vakanties zaten auto en dakkoffer tot de laatste kubieke centimeter volgepropt met alle benodigdheden voor 2 volwassenen en 2 kleuters. Nu was de dakkoffer niet nodig en was er ruimte over in de auto.
Rijdt probleemloos mee achter onze hybride Toyota. Voor vertrek nog snel een Tempo-100 keuring laten doen waardoor we met een iets hogere snelheid op weg konden naar stop 1: het Zwarte Woud. Daar met een week lang mooi weer vooral genoten van het Panorama dak dat echt helpt om de tent koeler te houden. Wel gemerkt dat een open dak (geheel tegen mijn verwachtingen in) 's ochtends meer condens oplevert dan een gesloten dak.
Ook de bedden (met Obelink topper voor de volwassenen) en de hoge keuken zijn een welkome verbetering ten opzichte van het kamperen met de tent. Het niet meer op grond hoeven leven vinden zowel mijn rug als mijn knieen een groot pluspunt. De Dometic koeler is volledig stil (wat een eerste schrikreactie tot gevolg had, omdat ik het geluid van een compressor had verwacht bij het aanzetten, en dus concludeerde dat het ding kapot was) en koelt enorm goed. Heel wat anders dan een Campinggaz koeler met zo'n ventilator in het deksel.
Na een week door naar de Franse Alpen. Een kleine twee weken op een camping aan de voet van de mt Blanc, gebroederlijk op een veld naast een (volgens mij) River Lodge. Hier kon de waterdichtheid van de tent worden getest met twee dagen continue regen en een enkele hoosbui. Conclusie: tent volledig waterdicht en de ventilatie uitstekend. Geen probleem met een lekkend dak zoals sommigen beschrijven. Varioluifel is ruim genoeg om onder te eten en kan op zoveel manieren worden afgespannen dat er altijd voldoende plek is terwijl de afwatering is gegarandeerd.

In conclusie: een perfecte eerste kennismaking met de Kavango. Hij mag blijven.

Nog in het kort... wat is er goed:
Hoge kwaliteit van materialen zoals doek en ritsen maken de aankoop van een (goed onderhouden) 10-jaar oud exemplaar geen spannende aangelegenheid
Waterdichtheid en ventilatie zijn top. Kuipzeil doet z'n werk perfect.
Afwerking is prachtig, met goed doordachte details voor bijvoorbeeld bevestiging van luifel, grondzeil en spat/tochtzeilen.
Koeler is een absolute aanrader.

Wat kan beter:
De bedden zijn niet superstabiel: als wij omdraaien, liggen de kinderen te schudden in bed (en nee, we zijn niet heel zwaarlijvig)
Laden/lossen systeem zou een welkome verbetering zijn, maar dat is niet voldoende aanleiding om deze in te ruilen voor een nieuwer exemplaar.
De keuken is zwaar. Die optionele wielen zijn geen overbodige luxe.
We hebben er gelukkig geen last van gehad, maar opzetten of afbreken in de regen zonder dat de bedden nat worden, lijkt me een onmogelijke opgave.

Wat ons nu rest, nu de vakantie voorbij is, is het zoeken naar een stalling en het denken over de beste manier om de fietsen mee te krijgen: op de kar of op de dissel (in plaats van de toch best wel handige disselbak die er nu op zit). Op naar de volgende vakantie!

EriLin

Laukia

Citaat van: EriLin op augustus 10, 2021, 02:16:19 PM
Zo'n dak is wel echt heel gaaf.
Zeker wanneer het vanuit de slaaptent uitzicht biedt op de Mont Blanc!

muis

Wauw,  als je deze foto deelt met Aart Kok willen ze hem vast graag gebruiken  :J

Wat een goed verslag van jullie wagen ook  WW

jlanphen

Wij hebben een Kariba. Om de bedden droog te houden bij in- en uitklappen in de regen hangen we een plastic zeil tussen de stangen van het slaapgedeelte. Gewoon stuk bouwzeil waar met touw van die zelfde witte  klemmetjes aan zitten als aan de binnentent van de slaapgedeeltes.
Werkt perfect, heeft ons bed in Scandinaviƫ al aantal keer droog gehouden.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk