Vouwwagen achter elektrische auto

Gestart door Kleine Heino, april 08, 2022, 08:49:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

john1311 en 1 gast bekijken dit topic.

winnieandbuzz

Citaat van: Marjolein_B op mei 08, 2026, 04:19:38 PMWe zijn naar Noord-Spanje gereden met de vouwwagen (Kavango) en onze nieuwe auto, een VW ID.7 Tourer (77kwh).

Werkte als een trein. Zo veel mogelijk tot ergens tussen de 80% en 100% laden, met de snellader was de auto vaak sneller dan wij (toilet, beetje eten...). De range met aanhanger was prima, 250 - 300 km met 110 km p/u op de Route du Soleil. Het is wel een relatief grote accu natuurlijk, dat helpt. Wij mensen waren de bottleneck, niet de range.
Dank voor het delen van deze info. Is het geladen gewicht van jullie Kavango ergens tussen de 700-750 kg? En de 250-300 km is gemeten bij een geladen toestand van 80% naar 10%?

Marjolein_B

Citaat van: winnieandbuzz op mei 08, 2026, 07:52:14 PMDank voor het delen van deze info. Is het geladen gewicht van jullie Kavango ergens tussen de 700-750 kg? En de 250-300 km is gemeten bij een geladen toestand van 80% naar 10%?
Gewicht weet ik niet, we zijn meestal wel vrij volgeladen... we laden tot 80 en soms zijn we nog niet klaar dus dan laadt ie verder.

Laatste stukje naar huis gisteren was 220 km, van België naar Nederland, dus grotendeels 90. Dat kon zonder laadstop met vouwwagen erachter dus.

Ik heb het op de heenweg gedetailleerd bijgehouden, toen waren we wel iets voorzichtiger. Stukje uit m'n Polarsteps:
Vandaag dag 2 en voornamelijk Route du Soleil dus lekker doorrijden.

Van camping 1 naar laadstop 1:
2 uur 47 minuten in 2 uur 47 minuten.
59 kWh verbruikt
Verbruik 29 kWh per 100 km
Gemiddelde snelheid: 87 km/u

Laadstop 1:
Van 23% naar 99%
Vouwwagen afgekoppeld want dat kon niet anders. We wilden eigenlijk naar de Fastned drive through iets verderop maar we wisten niet zeker of we dat haalden.

Van laadstop 1 naar laadstop 2:
190 km in 2 uur 9 minuten.
38.5 kWh verbruikt
Verbruik 20.6 kWh per 100 km
Gemiddelde snelheid 88.5 km/u.

Laadstop 2:
Van 49% naar 81%
Hoera een drive through!

Van laadstop 2 naar camping 2:
95 km in 1 uur 40 minuten (heuvels en idyllische weggetjes)
20 kWh verbruikt
21 kWh per 100 km
Gemiddelde snelheid 56 km per uur.

Financiën:
59 euro oplaadkosten (en bijna net zo veel aan tol...)

winnieandbuzz

Dank je wel. Wij hebben een nieuwe ID.4 met vergelijkbaar accupakket. Hebben zelf nog geen praktijk ervaring qua wat te doen is als afstand per dag.

Ik plan nu zo rond 550 km op een dag, over snelweg. Hoop maar dat dat redelijk te doen is.

CEO

550 is echt heel eenvoudig te doen. Mijn ervaring is dat het vooral tussen je oren zit: laden kost echt nog meer tijd dan tanken, je komt er ook minder ver mee. Neem dat 'verlies' en geniet van de pauzes: wij gaan van supercharger naar supercharger en die zijn meestal een stukje weg van de snelweg.
Dat is een nadeel. Voordeel is wel dat eventuele sanitaire voorzieningen beter zijn, eten en drinken is beter en/of meer keuze en dat voor prettiger prijzen.

Wij rekenen: eerste stop, Cappuchino met een croissant. Tweede stop: lunch! etc. We proberen de stops te plannen op prettige stop-plekken (vaak winkel centra, maar soms ook een rusitge plek om wat te drinken (leve google maps!)).  Maximale afstand op een dag: 1230 km, vanuit de Provence naar Den Haag. Niet gepland, maar het liep lekker... Op de heenweg plannen we maximaal 900 km, maar dan slapen we wel in een hotelletje of chanbre d'hôtes of zo.

Bijkomend voordeel: ik vind dat ik veel fitter aankom en dan ook nog van het opbouwen kan genieten.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

winnieandbuzz

Ik gebruik ABRP om een beetje de route te plannen. Voor een afstand van 322 km rekent ie bij ingestelde snelheid van 100 km/uur ruim 6 uur en 19 minuten, waarvan een uurtje laden. 5 uur en 18 minuten voor deze afstand lijkt me lang dus of ik heb iets verkeerds ingesteld of ABRP zit ernaast of het duurt gewoon zo lang...

Marjolein_B

Citaat van: winnieandbuzz op Vandaag om 08:55:34 AMDank je wel. Wij hebben een nieuwe ID.4 met vergelijkbaar accupakket. Hebben zelf nog geen praktijk ervaring qua wat te doen is als afstand per dag.

Ik plan nu zo rond 550 km op een dag, over snelweg. Hoop maar dat dat redelijk te doen is.
Dat is prima te doen. Langer kan ook, maar dan ben je langer onderweg. Wij hadden max 500 per dag en dan waren we van 10.00 - 17.00 onderweg. Denk ik. Het was in ieder geval prima te doen wat hierboven al gezegd wordt: je bent iets langzamer maar ook wat fitter.

Marjolein_B

Citaat van: winnieandbuzz op Vandaag om 12:57:46 PMIk gebruik ABRP om een beetje de route te plannen. Voor een afstand van 322 km rekent ie bij ingestelde snelheid van 100 km/uur ruim 6 uur en 19 minuten, waarvan een uurtje laden. 5 uur en 18 minuten voor deze afstand lijkt me lang dus of ik heb iets verkeerds ingesteld of ABRP zit ernaast of het duurt gewoon zo lang...
Wat zegt Google maps als reistijd, en als je daar de tijd van de laadstops bij optelt? Het lijkt me idd wel lang.

onze ID.7 geeft bij de eigen navigatie een hele lange reistijd omdat ie rekent met 80 km/u (Duitse auto...) wij rijden sneller dan dat want we hebben tempo 100 of we mogen sowieso harder (in Frankrijk). Maar volgens mij rekent ABRP dat niet mee, toch?

A l e x

Wij zijn met de meivakantie naar Luxemburg geweest, voor het eerst met de scenic etech 87kw.

Heen via Antwerpen-Brussel-Namen 1e stop na 310km met nog 10% over. Terug via Luik en Maastricht 390km in 1x naar huis. De route van de terugweg was stuk gunstiger want merendeel route waar we 90 mochten rijden. Toch was de route sneller dan de heenweg.

Met onze vorige auto (Niro 64kw) kwamen we minder ver. Daarmee hielden we 800km aan op een dag.

Tesla superchargers zijn ruim beschikbaar op populaire routes door Europa. Daar is altijd veel ruimte beschikbaar en meestal maar max 5 min van de snelweg. Inderdaad vaak bij een hotel of winkelcentrum en dan zijn de faciliteiten prettig.

Om het uit te proberen hebben we nu op de heenweg fastnet gedaan. Qua prijs is dat vergelijkbaar met Tesla zodra je een abonnementje neemt. Tesla blijft wel alsnog de goedkoopste vaak. Fastnet was ook prettig omdat je daar toch meer kans hebt op een doorrij lader, zodat je niet hoeft af te koppelen.

In principe is voor ons 2 tot 3 uur rijden en dan weer even pauzeren prima. Dat deden we ook zo toen we nog bezine reden. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar we verliezen daardoor niet veel meer tijd met laden dan toen we met benzine reden.
Trigano odyssee gl 2020 --> Combi-Camp Country 2024

CEO

Tesla houdt met navigeren rekening met de aanhanger en heeft een voorkeur voor doorrijd-laadplekken. We hebben vorig jaar op de reisdagen maximaal 1 keer per dag moeten afkoppelen, maar wel 2-4 keer laden per dag.

Het wordt in een verrassend tempo steeds gemakkelijker.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

Citaat van: Marjolein_B op Vandaag om 01:44:33 PMWat zegt Google maps als reistijd, en als je daar de tijd van de laadstops bij optelt? Het lijkt me idd wel lang.

onze ID.7 geeft bij de eigen navigatie een hele lange reistijd omdat ie rekent met 80 km/u (Duitse auto...) wij rijden sneller dan dat want we hebben tempo 100 of we mogen sowieso harder (in Frankrijk). Maar volgens mij rekent ABRP dat niet mee, toch?
Heb ook een wagen uit de volkswagen groep nog niet elektrisch. Volgend jaar ga ik deze inruilen voor een elektrische en een ID7 is zeker één van de opties.
Wat ik nu wel in het navigatiesysteem doe als ik België en Frankrijk rijd zet ik de aanhanger erkenning om mee rekening te houden uit wat me een meer realistische reistijd geeft.

Marjolein_B

Citaat van: FriedelP op Vandaag om 04:39:02 PMHeb ook een wagen uit de volkswagen groep nog niet elektrisch. Volgend jaar ga ik deze inruilen voor een elektrische en een ID7 is zeker één van de opties.
Wat ik nu wel in het navigatiesysteem doe als ik België en Frankrijk rijd zet ik de aanhanger erkenning om mee rekening te houden uit wat me een meer realistische reistijd geeft.
Daar kwamen wij aan het einde van de vakantie ook achter ;-) we hebben 'm nog niet zo lang.

Fantastische auto overigens. Enorme aanrader.