Combi Camp Flexi: Loungebank? Kuipzeil?

Gestart door tupp, april 29, 2022, 04:50:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

tupp

Wij zijn in de race voor een nieuwe vouwwagen. Onze Jamet Louisiana van rond de eeuwwisseling heeft steeds meer slijtageplekken.

Eén van de opties is de Flexi Comfort. We gaan hem volgende week bekijken en dan kan ik meteen testen of de loungebank er alleen maar leuk uitziet, of ook lekker zit.
Voor de ervaringsdeskundigen vast een vraag: is het veel 'gedoe' om van bank naar bed te wisselen? In het begin zal jongste zoon nog bij ons slapen. Ik denk dat hij dan boven het bagagetentje slaapt en wij op de bak. Dan zouden we overdag  (bij koud weer) onze slaapzakken en kussens in zijn cabine kunnen leggen en de bank opklappen. En dan als we zelf gaan slapen terugtoveren. Kan dit een beetje vlot en stil?

Verder lees ik wisselende dingen over inklappen van soortgelijke vouwwagens met kuipzeil. Wat is jullie ervaring hiermee? We hebben sowieso de slaapzakken op bed liggen met inklappen. Kan het ingeritste grondzeil er dan nog bij? En houden we dan nog plek voor tafel & stoelen bovenop?
En hoeveel tijd / gedoe kost het nu helemaal om dat kuipzeil in te ritsen / weer los te halen als je hem niet mee inklapt?

Zonder grondzeil gaat 'm hier niet worden. Iets met man die gewend is aan huisjes en stiekem liever een caravan wil  :O Vanuit de slaapcabine met blote voeten in het gras stappen is ècht te veel gevraagd.
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

LarsNL

Wij waren in de race voor de kariba van Aart Kok... zelfde idee in de basis. Wel 2 kinderen, maar loungebank ligt niet zo comfortabel als t normale slaapdeel. Dus die optie van kinderen boven cabine was al geen optie meer. (Ik heb een slechte rug)

Inklappen met kuipzeil weet ik niet. Loungebank ombouwen gaat snel zat, ik kan me alleen niet voorstellen dat mensen er heel vaak zitten (ja als je met zijn 2,n bent). Vond het meer een gimmick. Zou liever het snellaadsysteem verkiezen (dat bevalt ons heel goed). Passen die stoelen etc ook makkelijk!

Wij zijn uiteindelijk voor een heel andere wagen gegaan. Met alleen een vast bed voor ons, kinderen in een aanritsbare slaaptent. Als ze dan hun eigen tentje willen is dat ook prima.
En een vaste keuken, zag ons die keuken niet versjouwen. En om elke keer het koelkastje er af te halen .... Niet ideaal. Wel vind ik onze wagen erg groot qua binnenoppervlakte met voortent opgezet. Zonder is leuk met slecht weer maar anders sta je buiten te koken...

Succes !

tupp

Bedankt voor je reactie. Dat het deel van de loungebank minder lekker ligt als je er een bed van maakt, daar had ik niet eens bij stil gestaan. Ook iets om goed na te gaan dus!
Ik twijfel ook nog erg of de loungebank echt iets toevoegt of inderdaad meer een gimmick is. Als het 's avonds koud ia (zoals afgelopen week, 2 graden, brrrr!) lijkt het me wel lekker om van de grond af te kunnen zitten. Kacheltje erbij aan in een lekker kleine ruimte. Klinkt in theorie heerlijk! Maar zit het ook lekker?

Volgens mij hoef je tegenwoordig niet meer te kiezen tussen loungebank en easypack. Easypack is voor mij een dealbreaker. We hebben nu een dubbelklapper. Het opbouwen en afbreken is niet veel werk. Maar alles wat onderweg tussen de banken ligt, moet een andere plek vinden. En kan er pas op het allerlaatste moment weer in.  En ik merk dat het verplaatsen / opruimen van spullen bij ons feitelijk net zoveel tijd kost als het opzetten en afbreken zelf. Alles wat kan blijven liggen òf de avond voor vertrek al een plek kan krijgen, is winst.
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

PenH

Het kuipgrondzeil kun je niet mee inklappen. Maar heel veel werk is het ook niet. 4 ritsen en een strook klittenband (aan de kant van de wagenbak). Dit gaat het makkelijkste als je eerst het kuipgrondzeil netjes op zijn plekje neerlegt en dan pas de wagen openklapt.
De slaapzakken kun je wel op de bedden laten liggen.

Wij hebben geen loungebank in onze Flexi, het lijkt mij geen heel praktisch ding wat ik vaak zou gaan gebruiken. Je moet toch een stukje van de wagenbak leeghalen zo te zien (voorste deel). In de voortent zit je net zo lekker! (op een verstelbare stoel). Maar al als het erop zit, zou dat ook geen probleem zijn. Misschien dat het minder ligt omdat het matrasje moet kunnen knikken. Je kunt er altijd nog een ander matrasje opleggen.

tupp

Bedankt voor je reactie! Bevalt de Flexi je verder goed? Mijn man neigt meer naar een dubbelklapper (want: breder dus meer ruimte in de voortent). Maar ik wil vooral bij het afbreken tijdwinst behalen. En bij een dubbelklapper zit je er toch wel aan dat je pas op de dag van vertrek echt goed kunt gaan afbreken en opruimen, omdat er veel spullen tussen de bankjes moeten komen.
Heb jij toevallig ervaring met een dubbelklapper, zodat je kunt vergelijken?

PenH

Citaat van: tupp op mei 01, 2022, 03:49:52 PM
Bedankt voor je reactie! Bevalt de Flexi je verder goed? Mijn man neigt meer naar een dubbelklapper (want: breder dus meer ruimte in de voortent). Maar ik wil vooral bij het afbreken tijdwinst behalen. En bij een dubbelklapper zit je er toch wel aan dat je pas op de dag van vertrek echt goed kunt gaan afbreken en opruimen, omdat er veel spullen tussen de bankjes moeten komen.
Heb jij toevallig ervaring met een dubbelklapper, zodat je kunt vergelijken?
Nee, geen ervaring met een dubbelklapper. Hiervoor hadden we een grote tunneltent (en een bagagewagentje). Dat is pas werken! :-)
Of je de extra ruimte van een dubbelklapper nodig hebt kun je het beste zelf beoordelen. Is ook afhankelijk van waar je naartoe gaat. Bij mooi weer leef je toch buiten en is al die ruimte niet nodig. En als je de hele vakantie op 1 plek blijft staan is de snelheid van inklappen weer minder belangrijk. Wij hebben met de Flexi rondgetrokken in o.a. Noorwegen en Engeland. Als je op 8 verschillende campings staat in 3 weken is het wel fijn als je snel staat en ook weer snel kunt opbreken...
Ik heb een topic gemaakt van onze Flexi, misschien heb je er iets aan:

Flexi Comfort 2015, klaar voor het nieuwe kampeerseizoen
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?share_fid=83140&share_tid=17412&url=https%3A%2F%2Fwww%2Evouwwagenclub%2Einfo%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D17412&share_type=t&link_source=app

tupp

Dat is inderdaad een fijn topic met veel goede tips. En foto's :>

Bea

We hebben een aantal jaren gekampeerd met een dubbel klapper(oud model walker) en nu al jaren met de combi flexi.  Zelf vond ik de tussenruimte met de bankjes heel gezellig in de oude Walker.  Voor 1 overnachting op doorreis of de laatste nacht, braken we alles af en zetten we enkel de slaapcabines op dus dat was op zich geen probleem (we hadden dan wel geen keuken).  Om hem helemaal op te zetten was natuurlijk wel veel meer werk. We legden al het materiaal gewoon in een ondertent die we niet gebruikten.
Ik zal met de flexi s' avonds sneller in mijn bed gaan lezen dan in de voortent blijven zitten maar met een elektrisch kacheltje is de temperatuur geen echt probleem.
We hebben nog een topper bovenop de matras en dat ligt echt goed.  Inklappen doe je steeds zonder kuipzeil maar is niet echt een groot werk.
Het sneller op en afbreken was voor ons het belangrijkste en ook dat we minder ruimte nodig hadden en dus ook een kleinere plaats konden staan. Geen idee of de lounge wel kan met easy packing, in onze tijd zeker niet want ik had anders ook mijn bank willen hebben maar mijn man won met de easypacking :)

tupp

Wij zitten in onze huidige dubbelklapper echt nooit in de wagenbak. Ik vind die bankjes niet lekker zitten. Ja, voor eventjes terwijl onze zoon z'n pyjama aantrekt ofzo. Maar ik zie er niet een uur op zitten en een boek lezen. Dus om te zitten heeft een dubbelklapper voor mij geen meerwaarde. Nou ja, behalve die ene keer dat er een enorme bui viel en we in de voortent tot onze enkels in het water stonden. Toen waren we er wel blij mee, haha.
Ik vind het wel fijn om in de wagenbak om te kleden. Dat zal ik wel missen bij een 1-2-3 systeem zoals de Flexi. Bij een enkele klapper heb je natuurlijk de wagentent, wat fijn is met omkleden. En bij een harde klep stroomt een flinke bui daar ook wel onderdoor. Maar dan moet je wel weer altijd een voortent / luifel eraan maken. En met een 1-2-3 -klapper zit die er al aan vast. Wij hebben de afgelopen jaren de voortent echt wel veel gebruikt. Overdag niet als het weer goed is, maar dan alsnog 's avonds wel i.v.m. muggen.

Vandaag hebben we toch nog even een aantal caravans gekeken. Als we voor een caravan gaan, zijn er er wel uit welke indeling we willen. Maar dat kan op zijn vroegst volgend jaar, aangezien we allebei nog geen E rijbewijs hebben. Morgen gaan we in Boxtel en Schijndel kijken. Ik blijf zelf toch meer voelen voor een vouwwagen dan voor een caravan. Ik vind het zonde om op een camping binnen te gaan zitten. En dan kun je met een caravan ook wel in je voortent of onder de luifel gaan zitten, net als bij een vouwwagen. Maar dan heb je die caravan dus ook niet nodig. Mijn man twijfelt iets meer. En dan is het natuurlijk nog de vraag: welk type vouwwagen past het best bij ons?

Gek genoeg twijfel ik nu het meest tussen de Flexi en de Cabanon Malawi, terwijl dat toch heel verschillende wagens zijn. het 1-2-3 systeem lijkt me heel fijn met uitklappen. Bij de Malawi ben je toch weer langer bezig met het opzetten als je de voortent eraan wilt knopen. Maar ik vind hem wel veel mooier. Sowieso vind ik de 1-2-3 wagen meestal niet de mooiste om te zien. Maar ik geloof dat ik meer lui praktisch ingesteld ben, dan dat ik warde hecht aan uiterlijk vertoon.
Mijn man wil het liefst een caravan of een vouwwagen met een heeel grote voortent en is dus het meest gecharmeerd van een dubbelklapper. Dus mocht er morgen iemand bij de Wit of TentTrailerCentre en vrolijk discussiërend koppel zien  :O Geen zorgen, wij zijn het al 25 jaar over alles oneens en nog steeds heel gelukkig samen.

PenH

Citaat van: tupp op mei 03, 2022, 09:20:51 PM
...
Mijn man wil het liefst een caravan of een vouwwagen met een heeel grote voortent en is dus het meest gecharmeerd van een dubbelklapper. Dus mocht er morgen iemand bij de Wit of TentTrailerCentre en vrolijk discussiërend koppel zien  :O Geen zorgen, wij zijn het al 25 jaar over alles oneens en nog steeds heel gelukkig samen.
Hier nog wat voer voor jullie discussie (of misschien is het dan meteen klaar, haha!)....
In de boogluifel van de Flexi kun je een voorwand ritsen. Dan heb je een enkelklapper met een heule grote voortent.
Probleem opgelost ;-)

https://combi-camp.com/nl/webshop/accessoires/tentdelen/voorwanden-set-voor-boogluifel-flexi/

tupp

Dat is inderdaad mijn idee: een Flexi met kuipzeil in de voortent (want: overstroming, tocht, man die niet met blote voeten in gras wil) en dan de boogluifel met voorwand voor de ruimte. Volgens mij kan dat bij de Cabanon Malawi ook, trouwens. Dus daar moet dan nog wel een keuze in gemaakt worden. Daar gaat denk ik het loungebankje de doorslag in geven. Als dat lekker zit, zie ik mezelf daar wel zitten op koude avonden in het voorjaar.

Met zo'n boogluifel met voorwand kunnen man en ik beiden tevreden zijn, volgens mij. Hij heeft z'n ruimte en door het gedeelte met kuipzeil het 'binnen-gevoel'. En ik heb een vouwwagen. :K

Ik zie dat trouwens ook al helemaal zitten hoor. Bij minder weer voortent extra groot dankzij de 'dichte luifel'. Ik houd ook wel van een beetje ruimte dan. Zeker als er nog meer familie op de camping staat. En met mooi weer gewoon lekker de luifel voor de schaduw. De keuken kan dan ook mooi altijd onder de luifel staan. Mocht het toch een keer kouder zijn, dan maak je de wand tussen de luifel en voortent weer dicht en heb je een kleinere ruimte die goed te verwarmen is.

Zucht. Ik heb er al helemaal zin in. Nou nog een keuze maken! En oh ja... iets met levertijden vrees is.

tupp

Ik ga verhuizen naar een ander deel van dit forum. We hebben zojuist met TTC de Trigano Odyssee 2.1 gekocht!  :>

Yona

Citaat van: tupp op mei 04, 2022, 03:39:26 PM
Ik ga verhuizen naar een ander deel van dit forum. We hebben zojuist met TTC de Trigano Odyssee 2.1 gekocht!  :>

Gefeliciteerd met de aanschaf van deze vouwwagen, heel veel kampeer plezier.
Waarom is het deze vouwwagen geworden.
Holtkamper Aero 2022 • Cabanon Mercury deluxe 2016-2021 • Baco 4000 tent 2014-2015 • Daarvoor vliegen naar waar het maar warm is.

martijn82

Gefeliciteerd met de aanschaf

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

tupp

Citaat van: Yona op mei 04, 2022, 04:09:36 PM
Gefeliciteerd met de aanschaf van deze vouwwagen, heel veel kampeer plezier.
Waarom is het deze vouwwagen geworden.

Ik wilde sowieso graag een klapper met het 1-2-3 opzetsysteem. Wij gebruiken eigenlijk altijd de voortent wel. En dan is het 1-2-3 systeem de snelste manier om je vouwwagen met voortent op te zetten. Bij een dubbelklapper of een a-symmetrische vouwwagen, moet je de voortent altijd nog apart opbouwen. Al zal dat tegenwoordig ongetwijfeld sneller gaan dan bij onze oude Jamet.
De voorkeur voor de Flexi, ontstond vooral door het loungebankje. Maar die stond bij TTC niet opgesteld. De meneer die ons hielp was er ook kort over: ze verkopen dat zelden, het is gewoon niet echt handig. Tja, als het loungebankje wegvalt, dan zijn ineens alle 1-2-3 vouwwagen weer in de race. We hebben de Flexi nog wel bekeken, maar daar hadden we eigenlijk geen van beiden een 'klik' mee. Terwijl we in de Odyssee wel echt een goed gevoel kregen. Nadeeltje van de Odyssee 2.1 is dat het geen echte bermkeuken meer is. Je kunt dus onderweg niet bij je spullen. Dat is geen ramp, dan bergen we het eten voor onderweg ergens anders op, met een snijplankje en een mes. Maar ik vind het altijd wel grappig en 'knus' om onderweg gewoon m'n spulletjes uit de keuken te kunnen pakken. We waren van de Camp-Let Passion wel gecharmeerd van de keuken. Geen gesjouw, maar alsnog wel de keuze of je hem in de voortent laat of net iets verder draait en hem onder een luifeltje aan de zijkant van je tent hebt.

Maar de Camp-Let Passion viel meteen weer af, omdat je geen bergruimte hebt in de kar zelf. Dat heb je in de Odyssee wel. En natuurlijk met Easy-pack-systeem. Maar dat hebben ze tegenwoordig eigenlijk allemaal wel.

Mijn man keek ook nog heel blij naar de Raclet Safari, want 'lekker ruim'. En idem voor de Cabanon Chamonix. Dat zijn echt enorme bakbeesten Maar ik wil gewoon sowieso geen dubbelklapper meer. Meer werk met opzetten, terwijl we echt niet zoveel ruimte nodig hebben. En die rotbankjes. Ik ga er niet een avond op zitten. Het is altijd onhandig om ze open te doen. Helemaal klaar mee.
A-symmetrische klappers zijn op zich ook leuk. Zeker als we op den duur nog maar met zijn tweeën op vakantie gaan wel een optie, met alleen een luifeltje eraan. Maar voor nu kiezen we er niet voor.