Kogeldruk en fietsen mee

Gestart door TessavL, juli 15, 2022, 11:22:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TessavL

Hallo,

Wij gaan voor het eerst weg met onze vouwwagen. We hebben een fietsendrager op de dissel. Maar... met inladen kwamen we op een kogeldruk van 90 kg. Zoveel mogelijk gewicht naar achteren gebracht maar kregen het niet goed. Uiteindelijk maar 1 fiets thuisgelaten.
De auto kan 60 kg hebben en de vouwwagen 75.

Hoe lossen jullie dit op?

Norro

#1
fieten op de vouwwagen als dat kan ? dat is beter voor je gewichts verdeling.
Maar niet bij elke vouwwagen even makkelijk.

Als het gelukt is met de Combi Camp Flexi kan je deze erop zetten
https://combi-camp.com/nl/webshop/allesdrager-imperiaal-flexi/

bernie

Fietsen heb ik persoonlijk liever niet op de dissel. Die dingen hebben een bepaald gewicht waar dan dus niet meer mee te "spelen" is om de kogeldruk anders te krijgen. Op onze vorige vouwwagen had ik ze boven de klep zodanig dat ik de fietsendragers ook nog naar voren of juist naar achteren kon schuiven om zo tot een betere gewichtsverdeling en kogeldruk kon komen.

poldertoerist

Als eerst ben ik voral benieuwd.. wat voor fietsen?

Een paar sportfietsen kan makkelijk is mijn ervaring. Een paar stadsfietsen is een ander verhaal en als je van die batterijfietsen meeneemt dan zou ik er niet aan beginnen.. die dingen hebben een motor omdat ze zo zwaar zijn. Of zou ik dat verkeerd begrepen hebben. 

Zelf had ik een fietdrager op een sandaard waarbij de fietsen boven de disselbak en heel dicht bij de wagen stonden. En dus een racefiets van krap 10kg en / of een mtb van max 15kg. 
Met zorgvuldig beladen van de wagen geen probleem met kogeldruk, of stabiliteit.  En ik ben echt een zeur wat dat betreft.

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Adventure Awaits

TessavL

Dank voor jullie reacties!
We hebben inderdaad sinds 2 weken een cc-flexi :-)

Ik heb een zware elektrische fiets. De accu gaat eraf, maar blijft een looiig ding.
Ik heb er eerlijk gezegd geen seconde over nagedacht dat het qua gewicht niet zou kunnen. Je ziet zo vaak die combis rijden. Bij nader inzien: stom natuurlijk!

Komende vakantie nemen we denk ik maar 1 racefiets mee en blijft mijn fiets thuis  Mag mijn man daarmee mooi boodschappen halen in Luxemburg :-)

poldertoerist



Citaat van: TessavL op juli 17, 2022, 08:59:57 PM
Dank voor jullie reacties!
We hebben inderdaad sinds 2 weken een cc-flexi :-)

. Je ziet zo vaak die combis rijden. Bij nader inzien: stom natuurlijk!



Je bent in ieder geval zo slim geweest om te wegen.   Je moest eens weten hoeveel mensen dat gewoon op gevoel doen.



Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Adventure Awaits

getiem

Na wat wikken en wegen..... (padum tsss)   heb ik ervoor gekozen om de fietsendrager op de imperiaal van het dak van de auto te zetten.

Fietsendrager op dissel had voor mij de volgende nadelen:
- Ruimte tussen wagenbak en rem/neuswiel beperkt
- Draaicirkel wordt krap en met achteruit rijden wil ik het overzicht houden, terwijl je juist die draaicirkel bij de koppeling niet goed kunt zien
- Gewicht. Zelfs met een lichte e-bike, zonder batterij is het toch wel een aardig gewicht op de hefboom van de aanhanger as en die is moeilijk de compenseren aan de achterkant.
- Op kampeerlocatie kan ik de fietsen niet meer verplaatsen naar een ander startpunt. Belangrijk als je bijv in de bergen zit en je niet alleen de one-way route langs de rivier langs de camping wilt fietsen.

Fietsendragen op autodak heeft ook wel nadelen
- (nog) minder aerodynamisch
- hoog tillen
- voor e-bike zijn er nauwelijks goede fietsendragers
- voor fietsen met dikke frames zijn er nog minder goede fietsendragers.

Fietsendragen op vouwwagen imperiaal:
- Heel duur frame, als je alleen een softtop hebt (>€500 in mijn geval)
- Alsnog dezelfde zoektocht naar goede/passende fietsendragers als bij autodak
- Bij uitvouwen moet fiets + imperiaal er eerst af
- Imperiaal + dragers moet je bij uitvouwen nog ergens anders op je kampeerplek bewaren.

En als bonus: met fietsen op dak auto, kan ik als de kinderen ouder zijn, hun fietsen ook erop zetten (4 in totaal). Voorlopig zullen die echter onder de softtop komen (alwaar ik ook afgelopen weekend mijn eigen fiets neer heb gelegd bij gebrek aan drager).
En als bonus twee: met fietsen op dak auto, kan ik, thuis en zonder vouwwagen, nu meer fietsen meenemen als dat nodig is, max 4 op dak (indien ik nog twee fietsendragers erbij koop) en 2 op trekhaak.
Kamperen met de wouw-factor

Jeronimo

Goed oplossing voor jullie!
In je verhaal zie ik nog iets staan over 4 fietsen op het dak; controleer dan ook even wat je maximale dak last is. Bij sommige auto's is dat ook maar 75 kg dus als je daar het gewicht van het rek zelf af trekt moet je kijken wat je over houdt voor de fietsen zelf.

Die-hard mooi-weer-kampeerder

getiem

Citaat van: Jeronimo op juli 20, 2022, 08:05:41 PM
Goed oplossing voor jullie!
In je verhaal zie ik nog iets staan over 4 fietsen op het dak; controleer dan ook even wat je maximale dak last is. Bij sommige auto's is dat ook maar 75 kg dus als je daar het gewicht van het rek zelf af trekt moet je kijken wat je over houdt voor de fietsen zelf.
Klopt helemaal met gewicht op dak. Maar met aluminium imperiaal en aluminium fiets drager valt het prima te overzien. Ebike is zonder batterij ~17kg, mijn fiets ~13kg. Hou ik genoeg ruimte over.
Kamperen met de wouw-factor

Spiegelbeeld

Bij HK kun je een zogenaamde trailerhitch laten monteren. Oftewel een trekhaak achterop de klapkar. Daarop kan dan fietsendrager geplaatst worden. Bijkomend voordele op locatie kun je die fietsendrager weer op de auto plaatsen.
Je moet de klapkar dan wel goed beladen natuurlijk.

Is dat nog optie?

getiem

Ja, gezien en overwogen. Maar levert nog meer gewicht op, op dissel. Over het algemeen zijn trekhaak dragers vrij zwaar. Itt de aluminium lichtgewicht profielen direct op dissel.

Geeft inderdaad wel flexibiliteit. Maar toch ook weer die draaicirkel en dan ook nog een hogere basis voor de fietsen, dus luchtweerstand.
Met onze huidige trekhaak drager zou het sowieso een no go zijn. Die is 15kg+.

Maar wel goede optie voor wie al een lichte trekhaak drager heeft. Helemaal als je een demontabele licht all/kentekenplaat houder hebt.

Maar originele vraag was van TessaVL
Kamperen met de wouw-factor

sanderv

Een trailer hitch komt niet op de dissel, maar is een tweede trekhaak achter de vouwwagen. De disseldruk gaat dus omlaag.

getiem

Ah, ik dacht dat je de variant bedoelde met de kogel op of boven de dissel.
Kamperen met de wouw-factor

Gonadan

Citaat van: TessavL op juli 15, 2022, 11:22:43 AM
Hallo,

Wij gaan voor het eerst weg met onze vouwwagen. We hebben een fietsendrager op de dissel. Maar... met inladen kwamen we op een kogeldruk van 90 kg. Zoveel mogelijk gewicht naar achteren gebracht maar kregen het niet goed. Uiteindelijk maar 1 fiets thuisgelaten.
De auto kan 60 kg hebben en de vouwwagen 75.

Hoe lossen jullie dit op?
Ik heb aan twee indelingen voor de kar gewerkt, één volledig beladen inclusief fietsen en één zonder extra spul op weg naar de stalling. Door de indeling met kratten kan ik daar erg makkelijk tussen wisselen.
Bij drie fietsen op de dissel betekent dat achtertent achter de as en luifel op de keuken, zonder fietsen is dat luifel en achtertent voor de as. Zo blijf ik op maximaal 70 tot 75 kg.