Welke EV-auto zou je kiezen op dit moment (aug 2022)

Gestart door Hemertje, augustus 01, 2022, 09:59:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

Citaat van: FriedelP op november 21, 2022, 09:16:08 AM
Je moest er precies wel rap bij zijn. Op minder dan 24 uur alle beschikbare exemplaren voor de Europese markt van deze first edition uitverkocht!

Ik zat er dan ook klaar voor om op de reserveringsknop te drukken  :#
Zelfs Hyundai tipte me persoonlijk dat de reservering opengezet was  :H

Longdude

Interessant topic dit, met plezier de 6 pagina's doorgelezen.

Gelukkig gaat het hier een stuk vriendelijker toe tussen de ICE en en EV rijders, dan menig Facebook topic :-)

Ook wij zijn om, nou ja om. Ook ik mag en kan een auto leasen, mijn werkgever kiest voor volledig EV of PHEV. Die laatste is financieel gewoon niet zo interessant vanwege de bijtelling, dus het werd een EV. Als echte BMW liefhebber was er tot aan begin september niet zo veel keuze op EV gebied, dat merk heeft lang de EV boot afgehouden maar snapt ook wel dat dit niet meer te stoppen is, het is vanwege praktische redenen een IX1 geworden (wij hebben ook een hond)





Maart kan ik hem halen als alles goed gaat.

Het bereik waar door zoveel mensen enorm veel waarde aan gegeven wordt is voor mij helemaal niet zo interessant. Ik woon 20km van mijn werk af en kan daar ook laden, en voor die 2x per jaar dat we met de auto en vouwwagen op vakantie gaan pas ik mij wel aan, collega's zijn naar Spanje gereden met hun Skoda en Kia EV6 (wel solo) en ook dat was prima te doen.

Auto aan de laadpaal met een vouwwagen wordt ook steeds beter, maar ik ga er vanuit dat de VW er wel even af moet tijdens laden.

Hemertje

Leuk, proficiat!

Hier ook enkele reis woon werk maar 25km en laden op het werk

Camplet-WTB

Supermooie auto, de IX1.
Ik rij nu 5000 km met de Ioniq5 en naar volle tevredenheid. Gisteravond met een 320 km rit voor het eerst een keer onderweg bijgeladen. Even 15 min stilgestaan bij Fastnet en weer verder. Vooral de kou speelt wat parten in de actieradius, maar het valt allemaal best mee.

Hemertje

Citaat van: Camplet-WTB op december 04, 2022, 10:46:39 AM
Supermooie auto, de IX1.
Ik rij nu 5000 km met de Ioniq5 en naar volle tevredenheid. Gisteravond met een 320 km rit voor het eerst een keer onderweg bijgeladen. Even 15 min stilgestaan bij Fastnet en weer verder. Vooral de kou speelt wat parten in de actieradius, maar het valt allemaal best mee.

Heb je de warmtepomp beschikbaar voor climatiseren van het accupakket?

Hemertje

Ik begrijp dat je de modus van de auto op 'winterstand' kunt zetten zodat de accu niet teveel afkoelt

Camplet-WTB

Ja heb ik maar dat is nogal ingewikkeld. Hij gaat het accupakket verwarmen indien je een fast charger als tussenstop hebt ingesteld én een bepaalde soc hebt (die moet ik nog even opzoeken).
Kort gezegd: ik kwam gisteravond met een te koude accu aan de laadpaal aan en heb dus maar vrij langzaam kunnen laden (75kw). Als ik het opwarmen voor elkaar heb, dan moet 200+ gewoon haalbaar zijn. Moest gister maar een extra actieradius van 50-80 km realiseren dus ging alsnog snel genoeg.

FriedelP

Binnen een 3 jaar zal het hier ook zeker elektrisch worden. Wetgever heeft dat beslist en ben daar niet rouwig om. Nu ging het het niet wegens te duur om in ons leaspakket te passen.
Momenteel werk ik 100% van thuis. Heerlijk als je het mij vraagt, maar laden op het werk is er dan zelden bij. Op kantoor van mijn werkgever zou dat kunnen maar daar rij ik meestal met de fiets naar toe. Ik werk als consultant en bij de klanten waar je dan langs komt als je daar kan laden is dat een voorrecht voor de eigen werknemers en niet toegelaten voor de consultants, dus dat is een luxe die ik niet gouw ga hebben. Bij mij zal het dus quasi altijd thuis laden zijn tenzij we op reis zijn.

Hemertje

Citaat van: Camplet-WTB op december 04, 2022, 11:04:58 AM
Ja heb ik maar dat is nogal ingewikkeld. Hij gaat het accupakket verwarmen indien je een fast charger als tussenstop hebt ingesteld én een bepaalde soc hebt (die moet ik nog even opzoeken).
Kort gezegd: ik kwam gisteravond met een te koude accu aan de laadpaal aan en heb dus maar vrij langzaam kunnen laden (75kw). Als ik het opwarmen voor elkaar heb, dan moet 200+ gewoon haalbaar zijn. Moest gister maar een extra actieradius van 50-80 km realiseren dus ging alsnog snel genoeg.

Kijk hier eens of je er wat aan hebt

https://youtu.be/Gx5PN-exb60

Hemertje


Hemertje

Mijn contact bij Hyundai geeft aan: 'Preconditioning is standaard vanaf huidige modeljaar IONIQ 5 & 6.'

Camplet-WTB

Klopt en heb het ook weekend. Alleen via een omweg. Letterlijk en figuurlijk.
Je moet een fast charger selecteren in navigatie maar daar is Fastned bijv niet te vinden... Workaround is om een andere fast charger te selecteren en dan gaat de accu verwarming aan bij een bepaalde SOC.
Vanavond grote navi update installeren en dan vind hij hopelijk alle fast chargers. Gister via de workaround 15 minuten voorverwarmd en toen met 153kW geladen. Ging lekker snel.

Hemertje


Camplet-WTB

Citaat van: Hemertje op december 06, 2022, 10:32:28 PM
Hoe is je update gegaan?

Positief! Duurde wel lang... bijna 40 GB via usb stick maar ... Fastned en tal van andere hpc fast chargers staan nu in de lijst. Dat betekent dat het makkelijker wordt om de accu voor te verwarmen icm navigeren naar een fast charger. Zeker nu in koud weer is dat ideaal!

Hemertje