tolbadge

Gestart door fam smits 2, juni 04, 2023, 09:17:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel

Je lijkt inderdaad gelijk te hebben. Personenauto's vallen normaal gesproken in klasse 1.

FriedelP

Bij een scénic kan het al een groot verschil maken denk ik van de ouderdom van de auto. De oudere waren meer een monovolume ding en dus zeer korte snuit en boven de voorste wielas was de ruit al aan het starten. Daar ga je al rapper boven de 1,1 meter zitten bij de voorste as. De nieuwe zijn meer SUV model en kan het dus wel zijn dat het onder de 1,1 terecht komt.

metalpe

't is er een van 5 jaar. Als ik het zo op de foto zie, met de uitleg van Friedl, gaat hij inderdaad redelijk snel 'omhoog'.
Thuis eens nameten, maar met die getallen zullen veel auto's, zeker SUV's in klasse 2 vallen.
Volgend jaar maar binnendoor rijden daar.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Marcel

Maar hoe kom je er bij dat je in klasse 2 valt?

metalpe

Citaat van: Marcel op augustus 09, 2024, 06:44:36 AM
Maar hoe kom je er bij dat je in klasse 2 valt?
Ik rij met Waze als gps. En waze geeft altijd de 'geschatte' tolkosten op het traject weer. Het viel ons op dat wij altijd bijna op het dubbele waren. Echt ver boven de schatting. 

En dan was er een traject waar de prijzen geafficheerd stonden per km. Ik ken de getallen niet meer, maar er stond dan welke klasse hoeveel moest betalen per km. We hebben dat stuk, tussen die 2 tolstations, gekeken hoe ver we hadden gereden, en kwamen daar ook op het berdrag van klasse 2 uit. (In Portugal zie je bij het 2e station, waar je zonder badge zou moeten betalen dus, altijd op een schermpje het bedrag staan.)

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Marcel

Vreemd. Ik kan me overigens voorstellen dat je voor vragen over je factuur niet bij Bip en go moet zijn.

jaco1985

Wij gaan van de zomer naar Frankrijk (Le Courounba, Les Vigneaux) en nemen daarvoor ook de tolwegen richting het zuiden.
Dit topic is al even oud, maar hoe zijn de recente ervaringen met de badges?
Is het zinvol om voor 1x per jaar een badge aan te schaffen en hoeveel tijd win je er eigenlijk mee?
Zijn de rijen voor de badges inmiddels (door het toegenomen aantal bezitters) niet langer geworden en die bij de poortjes voor creditcard korter?
Of is het nog altijd een heel slim idee om zo'n badge aan te schaffen?

Royc

Ik vind het nog altijd een voordeel om een tolbadge te hebben. Niet tot nauwelijks aanschuiven in tegenstelling tot de creditcard poortjes. Wij hebben er 1 waar je alleen voor betaald in de maanden dat je ze gebruikt.

Klavertjes

Hebben op het advies van Alex een fulli tolbadge genomen vorig jaar.
Vaak doorlopend aanbod zonder aanschafkosten, verder gewoon doorrijden en begin van maand na gebruik wordt het afgeschreven, kan ook gewoon zonder creditcard koppeling.
Is ons op de route echt uitstekend bevallen, en heeft meermaals tijdwinst opgeleverd.
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

PenH

Nog een voordeel... Als je ook je kenteken bij de tolbadge registreert werkt het ook voor de tolwegen zonder tolpoortjes (Péage en flux libre').

Klavertjes

Ja precies dat hadden we ook bij onze Fulli gedaan, dan hoor je ineens een piepje en dan weet je dat het werkt!
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Jon

Werkt super en geen gedoe bij de tolpoort. Badge inmiddels 10 jaar in bezit, functioneert nog prima. We laten de badge wel een paar weken voor de vakantie even door de anwb checken.
Combi Camp Country 2016, daarna diverse opties geprobeerd. Mogelijk in '26 weer een vouwwagen?

FriedelP

Om te weten wat de tijdswinst is, kan je gewoon de route berekenen met google maps, een keer met tolwegen en een keer zonder tolwegen.

Veel hangt wel ook af van naar waar je trekt. Op een zwarte zaterdag via de route du soleil heb je heel veel kans dat je in lange filles staat en dat de route zonder tol niet veel trager is. Op andere dagen zal het resultaat van google maps redelijk kloppen.

Zelf heb ik nog niet zoveel tolroutes genomen. Naar de bestemmingen dat we gingen was de winst ergens rond de twee à 3 uur. Dan kon ik in sommige gevallen om 22 uur op de beoogde camping zijn, maar dan ging ik niet onze oude vouwwagen nog gaan opstellen. De nieuwe misschien nog wel. Dus dan moesten we toch een tussenkamping nemen om de volgende dag aan te komen en dan en dan rond de middag arriveren of rond een uur of 3 arriveren, doe je die dag toch niet direct veel extra. Dat vonden wij niet direct echt tijdswinst dan. Als we nu eerder rond 22 uur arriveren en de tent in het donker snel kunnen opzetten, zou ik mogelijk wel nog tolwegen nemen.

Kortom, als je elk uur winst, winst ziet ga je met tolwegen in veel gevallen zeker tijdwinst hebben. Maar is dus ook een beetje hoe je er naar kijkt. Vindt de alternatieve wegen vaak mooier om te rijden dan saai 100% de autosnelweg. De alternatieven zijn meer een afwisseling van beiden. Vaak ook rustiger en meer te zien.
Een andere tip, op zondag rijden in plaats van op zaterdag. Ook veel rustiger, als je dan de tolwegen en de route du soleil neemt, grote kans dat er veel minder file is en dus ook meer kans om effectief winst te halen uit het gebruik van de tolbadge. 

Als je tot een stuk Spanje in gaat trekken, denk ik dat je zeker tijd zult winnen met de tolbadge.
Of de badge vlotter gaat dan kredietkaart, nauwelijks geen ervaring mee dus daar ga ik geen antwoord op geven. 

Alex

Och voor de snelheid doen we het niet.
We nemen zelfs een gewoon poortje omdat die een kortere rij heeft dan de 30 km poortje.
Maar geen raampje meer open biep en weer gaan. :P  :P
Vind het gewoon makkelijk nergens aan denken en de rekening achtervolgt je vanzelf.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden