Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Gewicht vouwwagen met extra accessories.  (gelezen 2309 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.698
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Gewicht vouwwagen met extra accessories.
« Reactie #15 Gepost op: mei 25, 2024, 10:24:59 pm »

Wel of geen e rijbewijs heeft er verder niets mee te maken. Blijft toch een hardnekkig misverstand. Zonder E mag je gewoon met een 1,5 tons aanhanger rijden. Mits het ttm van de combinatie maar onder de 3,5 ton blijft. Sterker, 750kg mag je altijd mee rijden, dus er zijn b zonder e combis mogelijk van 4,2 ton. Zonder kenteken is wel altijd max 750kg voor de aanhanger.

Aanvullend: het trekkend voertuig (de auto zeg maar) moet zwaarder zijn dan de aanhanger op moment van rijden.
(Met mijn C4 van 1475KG mocht ik een tandemasser van 400KG met 1600KG laadvermogen trekken, mits de aanhanger minder dan 175KG lading in had. Met mijn huidige auto (Tesla Model 3 van 1875 kg) mag ik dat niet meer. )
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.044
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht vouwwagen met extra accessories.
« Reactie #16 Gepost op: mei 25, 2024, 11:23:49 pm »

Nee, dat is niet meer zo. Die eis is vervallen. Er zijn nog twee zaken die tellen: meer of minder dan 3,5 ton ttm en de aanhanger moet onder de maximaal te trekken massa door de auto blijven. Thats it.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.698
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Gewicht vouwwagen met extra accessories.
« Reactie #17 Gepost op: mei 26, 2024, 07:23:12 am »

Ik ga het vanmorgen horen hoe het zit: les voor mijn E  :#
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.044
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht vouwwagen met extra accessories.
« Reactie #18 Gepost op: mei 26, 2024, 08:20:55 am »

In 2013 is deze wetgeving fors veranderd en Europees gelijkgetrokken. Het B rijbewijs is toen meer waard geworden, het BE rijbewijs minder; je mag meer trekken met B, terwijl BE sindsdien een begrenzing heeft van 3,5 ton op de aanhanger. De zogenaamde BE combinaties (Iveco met vrachtwagentrailer) is sindsdien niet interessant meer.
Omdat voor B nu de eis geldt van 3,5 ton ttm zijn er combinaties mogelijk die je wettelijk mag besturen met B, maar die technisch onverantwoord zijn. Zoals een eenassige auto ambulance met een kleine middenklasser erop die net achter een Renault Megane (trekgewicht 1700kg) mag met B. Zet die middenklasser op een tandemasser met een hoger ttm en het mag niet meer. Zet er vervolgens een betere (lees: zwaardere) trekauto voor en het mag helemaal niet meer. Klinkt inderdaad een beetje krom, maar waar grenzen zijn, zijn ook altijd grens situaties. Of ze worden opgezocht...
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.044
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht vouwwagen met extra accessories.
« Reactie #19 Gepost op: mei 26, 2024, 08:21:15 am »

Succes morgen!
Gelogd

Vouwwagen_ABC

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 24
  • Merk: kampeermiddel : Combi-camp Flexi Comfort XL 2024
Re: Gewicht vouwwagen met extra accessories.
« Reactie #20 Gepost op: mei 26, 2024, 09:36:22 am »

In 2013 is deze wetgeving fors veranderd en Europees gelijkgetrokken. Het B rijbewijs is toen meer waard geworden, het BE rijbewijs minder; je mag meer trekken met B, terwijl BE sindsdien een begrenzing heeft van 3,5 ton op de aanhanger. De zogenaamde BE combinaties (Iveco met vrachtwagentrailer) is sindsdien niet interessant meer.
Omdat voor B nu de eis geldt van 3,5 ton ttm zijn er combinaties mogelijk die je wettelijk mag besturen met B, maar die technisch onverantwoord zijn. Zoals een eenassige auto ambulance met een kleine middenklasser erop die net achter een Renault Megane (trekgewicht 1700kg) mag met B. Zet die middenklasser op een tandemasser met een hoger ttm en het mag niet meer. Zet er vervolgens een betere (lees: zwaardere) trekauto voor en het mag helemaal niet meer. Klinkt inderdaad een beetje krom, maar waar grenzen zijn, zijn ook altijd grens situaties. Of ze worden opgezocht...
Ik betwijfel overigens of je 1700kg achter een Mégane mag hangen met B.
De Mégane zal als MTM toch ook wel (bijna) de 2000kg aantikken. 2000+1700 is meer dan 3500 wat is toestaan..

Even gecheckt:
https://www.autoweek.nl/auto/100901/renault-megane-estate-tce-160-business-edition-one/
MTM (slechts) 1886kg. Dus aanhanger met MTM 1614kg is mogelijk met B.
Met BE mag je wel 1700kg MTM aanhanger erachter doen, of een 2000kg MTM aanhanger beladen tot 1700kg.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2024, 09:43:23 am door Vouwwagen_ABC »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.044
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht vouwwagen met extra accessories.
« Reactie #21 Gepost op: mei 26, 2024, 12:15:33 pm »

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.698
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Gewicht vouwwagen met extra accessories.
« Reactie #22 Gepost op: mei 26, 2024, 01:55:38 pm »

Succes morgen!

Dank, het was leuk!

Je hebt inderdaad gelijk, ik dacht juist dat de verplichting om de aanhanger lichter te laten zijn dan het trekkend voertuid, toen was ingevoerd.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal