Hoe lang doen jullie over het opzetten?

Gestart door Joergarms, juni 09, 2024, 05:46:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Joergarms

We zijn nu voor het eerst weg met luifel ipv voortent. En dat scheelt echt heel veel.
Daarnaast vinden wij het ook leuker/  sportiever ogen.
De luifel staat met 12 haringen vast. Kan uiteraard met minder, maar in de alpen weet je nooit wat het weer doet. Maar tov de voortent zijn het er heel wat minder.

Mopo

Wij hebben afgelopen 3 weken (rondje Baltische landen) de Spacer 7 keer binnen een kwartier  opgezet en afgebroken. Het is voor ons geen wedstrijd maar we willen er het liefst niet teveel tijd aan besteden.
1 kratje voor toiletspullen ed en 1 omgekeerd kratje voor oplaad spullen.
Dit jaar zelfs geen lamp nodig gehad😀

metalpe

Vandaag verhuisd van Frankrijk naar Spanje.
Op de plek aangekomen na het inchecken, en na 50 minuten stonden we al helemaal.

Staan = de 4 surfplanken van de VW gehaald, waterpas gezet, vouwwagen opengeklapt, luifel (zonder zijwanden) ervoor, keukenluifel, gaatjestapijt, tafel, stoeltjes gezet, auto leeggemaakt, alles op z'n plek (dus keukentje wat ingericht, de Nespresso en de kruidenrekjes etc op z'n plek)  stroom aangesloten, 2e koelkast gezet, watertank gevuld, waslijnen aan de VW gemonteerd,  tentje kids gezet (ze helpen zelf mee, maar de stokken kunnen ze niet alleen), matrasjes erin en opgeblazen, en hangmat in de boom gehangen.

Gaat dus eigenlijk snel. We hadden wel een beetje haast gemaakt omdat er een onweer aankwam. We waren net op tijd klaar! Blij met deze vouwwagen, het gebrek aan haringen (ik hoef er incl luifel maar 4, of met keukenluifel erbij 6, te zetten. Bij de vorige VW kroop daar altijd erg veel tijd in.

Verlichting en kastjes etc, doen we niet aan. Alles zit in curverboxen en we gebruiken welgeteld 1 goeie lamp.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

FriedelP

Haringen slaan kruipt inderdaad veel tijd in!

Joergarms

Citaat van: FriedelP op juli 06, 2024, 11:42:44 PM
Haringen slaan kruipt inderdaad veel tijd in!

Eens!
Dat is altijd mijn taak, doe dat ook graag. Ondertussen richt mijn vriendin dan de rest in, zonder dat we elkaar in de weg lopen.

De klapkar

Wij zijn vorig jaar met een tent weg geweest, hoop dat met de vouwwagen al met al niet langer gaat duren, omdat we geen bedden op hoeven te pompen etc.
Aangezien wij rondtrekken en max 2 dagen staan is opzetgemak wel van belang voor ons. Opzetten betekend voor ons Uitklappen, grondzeil haringen voor zover nodig en een fleece vloerkleed in de voortent.
Het grootste nadeel van de VW is dat de stokken redelijk zwaar zijn waardoor ik ze op de bodem van de wagen moet leggen onder de stoelen ipv de stokken bovenop.

Alex

Welk merk hebben jullie?

Het meeste opzetwerk zit hem meestal in wat je nog aan kastjes en spullen gaat opzetten.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Spiegelbeeld

Ons motto is al jaren: " binnen een kwartier aan het bier".

De klapkar

Wat voor wagen heb je? wij hebben voor het eerst een VW (AK Parade uit 2020), vorig jaar een keer met een tent getrokken.

FrankAndrea

Citaat van: Joergarms op juli 07, 2024, 07:40:12 AM
Eens!
Dat is altijd mijn taak, doe dat ook graag. Ondertussen richt mijn vriendin dan de rest in, zonder dat we elkaar in de weg lopen.
Zo gaat het bij ons ook. Elke haring die ík erin sla zit toch niet op de juiste plek. :>

eriktiel

Citaat van: Joergarms op juli 07, 2024, 07:40:12 AM
Eens!

Ik sla alleen nog haring op de hoeken. En een enkele er tussen in. Mocht er een harde wind komen dan wil ik er nog wel eens één extra bijslaan. Maar ik doe puur de noodzakelijke punten.
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

Joergarms

Citaat van: eriktiel op juli 07, 2024, 05:16:40 PM
Ik sla alleen nog haring op de hoeken. En een enkele er tussen in. Mocht er een harde wind komen dan wil ik er nog wel eens één extra bijslaan. Maar ik doe puur de noodzakelijke punten.

Bij mij gaan eigenlijk alle haringen erin die mogelijk zijn.
Teveel ervaring met sterk wisselend weer in de alpen. Ben er dan liever bij aanvang iets langer mee bezig, om er vervolgens niet naar om te hoeven kijken.

poldertoerist

Citaat van: Joergarms op juli 07, 2024, 09:00:09 PM
Bij mij gaan eigenlijk alle haringen erin die mogelijk zijn.
Teveel ervaring met sterk wisselend weer in de alpen. Ben er dan liever bij aanvang iets langer mee bezig, om er vervolgens niet naar om te hoeven kijken.
herkenbaar.  bovendien vind ik het ook serieus leuk om te doen.
Adventure Awaits

Camplet-WTB

Wij hebben een Camplet die theoretisch supersnel opgezet kan worden. Toch doen wij rustig aan. Mijn vrouw kan wegens een handicap op wat kleinere werkzaamheden niet meehelpen met het opzetten. Ik heb me intussen aangeleerd om lekker rustig aan te doen.
Rond 15 uur inchecken. Plek goed bekijken, hoe zetten we hem neer?
Wagen waterpas zetten. Stoelen uitklappen. De basis uitklappen en met paar (schroef)haringen vastzetten. Even zitten en een 0,0'tje drinken. Dan door met de luifel/voortent. Tussendoor nog een drinkpauze. Ondertussen wagenschort, kuipzeil en vloerkleed. Keukenkastje, elektra etc. Tot slot de resterende haringen erin.
Ik probeer rond 18 uur klaar te zijn met opzetten waarna we nog een beetje aanklooien met de aankleding en inrichting.
Het kan veel sneller, en als het moet (regen op komst) kunnen we heel snel opbouwen of afbreken maar... het is vakantie. Rustig aan, er een paar uurtjes voor uittrekken bevalt ons het beste.

CEO

Citaat van: CEO op juni 09, 2024, 08:27:47 AM
Vaak 3 uur of meer.

Maar dat is niet continu vol aan de slag:

Eerst komen we aan en dan kijken we waar en hoe we de kar willen hebben. Omdat we daar meestal wat te drinken bij nemen, kan dat zomaar 20-30 minuten duren.
Daarna de kar op zijn plek, min of meer recht zetten en uitklappen. Dat duurt een kleine 10 minuten. Dan staat de wagentent en kunnen we slapen. Dan de stroom erin, zodat verlichting en koelkast werken. Stoeltjes erbij.
Als er weinig wind staat, ga ik meestal het tentdak plaatsen, wederom een minuut of 10 werk. En later op de dag komen de zij- en voorwanden naar behoefte. Oh ja, tussendoor nog het tenttapijt erin. Al met al zijn we ongeveer een uur bezig, maar de doorlooptijd is veel langer.

Wat FrankAndrea zegt: geen haast, het is vakantie. Ook voor ons geldt dat het kamperen zelf ook leuk is.

Als het zou moeten (met naderend slecht weer bijvoorbeeld) kunnen we alles met een half uurtje doorwerken regelen. Maar dat proberen we te voorkomen, het is immers vakantie.

Update, we zijn op vakantie aan de slag gegaan met de halve luifel. Nu staan we veel sneller: na het min of meer vlak zetten van de kar, uitklappen. Dan de halve luifel eraan. Dat is bij elkaar een kwartier werk. Met zijn tweeen doen we niet aan inrichten: je hebt (in vergelijking met een gezig van 5) nauwelijks spullen mee.

Die halve luifel blijft erin met goed weer!

(en dan staat de wagen dus op 1 haring en die is er alleen om wat spanning van een rits af te halen)
If you choose not to decide, you still have made a choice!