Fietsen op Trailerhitch.

Gestart door dennisgo, juni 24, 2024, 11:41:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jelle

Ik meng me meestal niet in de discussie over de Trailerhitch, maar vandaag een keertje wel.  :J Voordat we bij Holtkamper de Trailerhitch op de markt brachten is het systeem uitvoerig getest in samenwerking met de chassisbouwer Alko in Duitsland. Zowel op een 'Rennstrecke' als ook op een testbank. Wel in combinatie met gewicht (een keuken) op de dissel, dat is ook een absolute vereiste. De Trailerhitch slaagde aan alle kanten, in alle tests. Anders hadden we het systeem nooit op de markt gebracht. Wel bleken sommige fietsendragers niet bestand tegen de beweging aan de achterzijde van de wagen. Daarom was het advies destijds om uitsluitend Alko fietsendragers te gebruiken. De tijden zijn echter veranderd, tegenwoordig heb je ook hele goede, degelijke andere dragers van bijvoorbeeld Thule. Het is niet mijn bedoeling om de discussie hier te verlengen, ik wilde dit alleen maar kwijt en ik ga er ook niet meer over in discussie  ::) ::)  ::) want het werkt gewoon helemaal prima omdat het gaat om een een korte, smalle, lichte vouwwagen!  8)

Mooie vouwwagen trouwens, Ebbingnl!  :#

sanderv

Dank voor de terugkoppeling. Tot welk totaal gewicht is de trailerhitch destijds getest?

Yella

Wees verstandig. Onze Cocoon had ik een drager gemaakt met een aluminium kist er achter op. Had er alleen lichte spullen in als wetsuits en zwemvesten en nog wat lichte dingen. Kogeldruk was in orde. Maar bij ongeveer 110 km/uur was de combinatie wel iets slinger gevoelig. Uiteindelijk verleng je de aanhanger met gewicht op voor en achtereind. Voorheen kon ik 130 rijden zonder gevoeligheid voor slingeren. Het kan prima, maar wees bewust wat je doet en rij met een verstandige snelheid.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

WimS

Als de trailerhitch door Holtkamper is aangebracht mag je n.m.b.m. geen problemen verwachten.
Als je zelf hebt zitten knutselen dan is het risico erg groot dat de wagen onevenwichtig belast wordt en kan je dus ook een onevenwichtig rijgedrag verwachten.

Zelf zou ik nooit aan het chassis van een aanhanger gaan knutselen!

dennisgo

Citaat van: WimS op juni 27, 2024, 09:52:36 AM
Als de trailerhitch door Holtkamper is aangebracht mag je n.m.b.m. geen problemen verwachten.
Als je zelf hebt zitten knutselen dan is het risico erg groot dat de wagen onevenwichtig belast wordt en kan je dus ook een onevenwichtig rijgedrag verwachten.

Zelf aan het chassis knutselen lijkt me ook geen goed plan, echter is dit niet nodig want alle gaten voor het bevestigen zitten er al.

Door het verhaal van Jelle heb ik er wel vertrouwen in, wij rijden meestal toch maar rond de 110km het is tenslotte vakantie.

Yella

Citaat van: WimS op juni 27, 2024, 09:52:36 AM

Ik heb ook niet geknutseld aan het frame van de bouwwagen. De gaten gebruikt die in het frame aanwezig waren, hou niet van boren met bijkomende roestvorming. Het frame waarop de kist stond was op exact dezelfde manier aan het vouwwagenframe bevestigd als de originele Trailerhitch van HK. Beetje vreemd om meteen deze conclusie te trekken zonder achtergrond informatie. En ik denk dat het je wel duidelijk is dat als je de vouwwagen verlengt zonder de as te verplaatsen, je de zwaartepunten e.d. verandert.

poldertoerist

Het is met deze oplossing als met zoveel van dit soort zaken. De oplossing zelf is in de basis wel ok. Maar verstandig gebruik is wat er voor zorgt of iets wel of niet veilig is. En dat is precies wat Yella aangeeft.

Een paar wat lichtere fietsen op een goede drager en je wagen juist beladen,, zal als je gewoon overal 90 rijdt, niet heel snel een probleem geven.

Toch zag ik geloof ook op dit forum, een gescheurde Thule drager die gebruikt was op een trekhaak achterop een holtkamper.  Dus de oorspronkelijke aanbeveling (of waarschuwing) van Holtkamper was dus kennelijk niet onterecht.

Het zou mooi zijn als Holtkamper aangeeft tot welk (totaal) gewicht het wat hun betreft veilig is en bij welke snelheid. Maar mss doen ze dat al wel.

Ik heb dakdragers en die geven bijvoorbeeld aan max 110 km/u en ook welke maximale last (50kg) Meer kan wel.. maar of je het moet willen....
Adventure Awaits

dennisgo

Citaat van: Yella op juni 27, 2024, 10:45:55 AM
Beetje vreemd om meteen deze conclusie te trekken zonder achtergrond informatie. En ik denk dat het je wel duidelijk is dat als je de vouwwagen verlengt zonder de as te verplaatsen, je de zwaartepunten e.d. verandert.

Wauw, die conclusie had ik helemaal niet getrokken, wou alleen aangeven dat de gaten voor het bevestigen er al zitten en of je hem dan zelf of door holtkamper laat bevestigen dat geen verschil maakt.

Yella

Citaat van: dennisgo op juni 27, 2024, 11:02:01 AM
Wauw, die conclusie had ik helemaal niet getrokken, wou alleen aangeven dat de gaten voor het bevestigen er al zitten en of je hem dan zelf of door holtkamper laat bevestigen dat geen verschil maakt.
Okay.

WimS

Citaat van: Yella op juni 27, 2024, 10:45:55 AM
Ik heb ook niet geknutseld aan het frame van de bouwwagen. De gaten gebruikt die in het frame aanwezig waren, hou niet van boren met bijkomende roestvorming. Het frame waarop de kist stond was op exact dezelfde manier aan het vouwwagenframe bevestigd als de originele Trailerhitch van HK. Beetje vreemd om meteen deze conclusie te trekken zonder achtergrond informatie. En ik denk dat het je wel duidelijk is dat als je de vouwwagen verlengt zonder de as te verplaatsen, je de zwaartepunten e.d. verandert.

Kortgeleden besprak ik dit toevallig bij HK Utrecht.
Daar werd het zelf fabriceren van een dergelijke constructie juist afgeraden.
Dat is mijn achtergrondinformatie.
Echter, ook zonder deze informatie zou ik nog steeds niet zelf iets veranderen aan de wagen, want dat is wat er uiteindelijk gebeurd.