Verkeersmaatregelen Parijs Olympische Spelen

Gestart door Klapmoose, juli 08, 2024, 08:08:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klapmoose

Op vrijdag 26 juli starten de Olympische Spelen in Parijs. Wat mij betreft het mooiste sportevenement van allemaal. Dit grote evenement heeft helaas wel gevolgen voor de drukte rondom Parijs. In mijn zoektocht naar de optimale route naar onze vakantiebestemming (Blois en Dordogne) stuitte ik op het volgende.

Vanaf maandag 15 juli is van onderstaande rijstroken de linkerbaan van de snelwegen afgesloten. Deze baan is gereserveerd voor de Olympische spelen. Het betreft onderstaande snelwegen.

• A1 tussen Roissy Charles de Gaulle en Porte de la Chapelle tot 11 september
• A4 tussen Collégien en Porte de Bercy tot 13 augustus en van 30 augustus tot 8 september
• A12 tussen Rocquencourt en Montigny le Bretonneux tot 13 augustus en van 27 augustus tot 8 september
• A13 tussen Porte Maillot en Rocquencourt tot 13 augustus en van 27 augustus tot 8 september
• De perifere ringweg, van Porte de Vanves naar Porte de Bercy, via het noordelijke deel tot 13 augustus en van 22 augustus tot 11 september
• Ringweg La Défense tot 13 augustus en van 22 augustus tot 11 september
• Andere wegen

Op deze pagina vind je een interactieve kaart:
https://anticiperlesjeux.gouv.fr/carte-interactive-impacts-deplacements-ile-france

Ook hier aanvullende informatie:
https://frankrijk.nl/de-periferie-rond-parijs-7-dingen-om-te-weten/

Ondanks dat het gaat om één rijstrook gaat dit ongetwijfeld extra drukte opleveren. Ze hebben die rijstroken immers niet voor niks neergelegd. De ringweg A86 blijft bespaard van maatregelen maar ook hier zal het juist daarom waarschijnlijk drukker worden.

Wij vertrekken donderdag 18 juli of vrijdag 19 juli en twijfelen nu over de route. We kunnen natuurlijk gewoon door Parijs en de gok te nemen op extra lange files. Eventueel met een extra overnachting bij Lille.

Of vanuit Zwolle naar Maastricht - Luik -Charleroi-Reims. Daar extra overnachten en vervolgens door naar onze eerste bestemming vlakbij Blois. Vanuit Reims kunnen we dan alsnog de keuze maken voor de a4 en Parijs aan de zuidkant 'schampen'. Of verder omrijden vanuit Reims via Troyes naar Orleans. Dat laatste is best ver om maar daarmee vermijden we elk potentieel knooppunt.
Er is ook nog een alternatief via Antwerpen en dan linksom langs Parijs via Rouen en Le Mans.

Wij twijfelen en puzzelen nog even door. Tips zijn welkom maar deze post is ook vooral bedoeld om je te informeren mocht je in de zomer over Parijs naar je vakantiebestemming rijden.

Marcel

Omrijden kost gegarandeerd tijd. Een handige route langs Parijs kost misschien tijd. Parijs is altijd maar afwachten. Nu wat meer dan anders. Ik zou gewoon de ringweg a86 nemen en er het beste van hopen.

skidak

Hi @klapmoose,
Omdat wij binnenkort ook langs Parijs moeten, ben ik benieuwd wat je hebt gekozen.
En als dat over Parijs was, is dat meegevallen?
2016-2022 Jamet Louisiana 1997
2023-> Camplet Concorde 2006

Klapmoose

Citaat van: skidak op juli 21, 2024, 10:01:48 PM
Hi @klapmoose,
Omdat wij binnenkort ook langs Parijs moeten, ben ik benieuwd wat je hebt gekozen.
En als dat over Parijs was, is dat meegevallen?

We hebben uiteindelijk voor de meest luxe oplossing gekozen. We zijn via Metz en Troyes gereden met een extra overnachting in een hotel in Metz. Was een goede keuze. Wij reden afgelopen donderdag en vrijdag en tot aan Orleans was het heel erg rustig op de snelweg. Sommige stukken zelfs geen auto's in het gezichtsveld. Denk dat we een kwartier langer onderweg waren dan via Parijs op de tijdstippen dat wij reden en natuurlijk veel meer kilometers. Maar vanwege het rustige verkeer zou ik het de volgende keer weer doen.

A l e x

Wij gaan vrijdag ook richting Spanje, recht onder Toulouse. Ons aanvalsplan is om ook een dag eerder te vertrekken einde van de middag. We hebben een hotel 20 minuten voor de splitsing met de A3.  Vrijdag extra vroeg op en rond 6 uur Parijs voorbij.

Klapmoose

Citeerauthor=A l e x link=topic=28869.msg364864#msg364864 date=1721678226]
Wij gaan vrijdag ook richting Spanje, recht onder Toulouse. Ons aanvalsplan is om ook een dag eerder te vertrekken einde van de middag. We hebben een hotel 20 minuten voor de splitsing met de A3.  Vrijdag extra vroeg op en rond 6 uur Parijs voorbij.

Goede reis!!

Ook de ANWB waarschuwt nu: [size=78%]https://www.nu.nl/buitenland/6321695/anwb-roept-automobilisten-op-de-hele-zomer-parijs-te-mijden.html[/size][/size][size=78%] [/size]

A l e x

Citaat van: A l e x op juli 22, 2024, 09:57:06 PM

Dit werkte prima. Geen vertragingen gehad tot ons hotel (bij Senlis) en rond 6 uur in de ochtend over de oostelijke A86 langs Parijs ook geen files. We zijn ook geen olympisch banen tegengekomen.

skidak

Ook wij zijn vandaag via Parijs naar de Loire streek gereden. (Net als Klapmoose, vlakbij Blois)
We reden rond 11 uur in de ochtend via de A1 bij vliegveld Charles de Gaulle Parijs binnen en zijn via de A86 linksom gereden, door de A86 Duplex tunnel (let op: hoogtebeperking max. 2 meter)
Net geen uur later (58 mins.) waren we op de A10 zuidelijk van Parijs.
Ik heb nog nooit zo relaxed rond Parijs gereden.
De A1 heeft na de splitsing met de A3, tot aan de A86 een strook voor de Olympiërs (en taxis).
Maak je toch gebruik van die rijbaan kost je dat 135€.

Ik heb de beslissing om op deze manier te rijden, genomen op basis van wat de routeplanner mij aangaf.
2016-2022 Jamet Louisiana 1997
2023-> Camplet Concorde 2006