Zweden: hjälp!

Gestart door DrLivingstone, december 29, 2024, 03:03:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

DrLivingstone

We willen mogelijk komende zomer mogelijk naar Zweden toe met de vouwwagen. Waar we de afgelopen decennia's constant naar Frankrijk gingen en gebruik maakten van o.a. de website kampeerkaart.nl kom ik er voor Zweden maar verdomd lastig uit. Er zijn uiteraard legio websites die wel enkele overzichten bieden aan campings, maar echt overzichtelijk is het niet. En daar komt bij, dat op de ene kaart de camping van de andere kaart niet staat. Ook bij Zoover kom ik niet veel verder. Er zijn klaarblijkelijk weinig recensies van campings in Zweden. Komt verder nog bij, dat veel campings er echt zeer ongezellig uitzien; grote grasvelden gevuld met 99% aan witgoed, hutje mutje bij elkaar: ab-so-luut niet ons ding. De Franse camping ervaring zullen we niet gaan evenaren, maar iets wat er bij in de buurt komt is wel fijn en zeker wenselijk.

Heb ik al iets gevonden? Zeker! Een camping als https://www.campingtiveden.se/nl spreekt ons erg aan. Het lijkt in een prachtig gebied te liggen, waarbij we ons echter wel afvragen wat er in de buurt te doen is. Wandelen is voor een keer leuk, maar niet de hele vakantie. Stockholm en Göteborg zijn vanaf daar nog een behoorlijk stuk (ronduit ver) rijden. Een elandfarm als https://www.smalandet.se/html_eng/eng_start.html ligt daar wel heel ver vandaan. Maar ook andere elandfarms liggen daar een stevig stuk rijden van vandaan. Een nachtje elanden / wild observeren in het bos is dan nog haast aantrekkelijker. En hoe zit het met reserveren van een camping? In Frankrijk haal je dat in het hoofdseizoen wel uit je hoofd inmiddels en over Zweden lees ik eigenlijk wel hetzelfde. Tuurlijk, kleinere campings die minder aan onze wensen voldoen zullen zeker nog plek hebben. Maar een natuurcamping van 15 plaatsen met een hoog eco / vegan gehalte is ook iets waar wij nit heel blij van worden 8)

Een andere optie zou zijn om een rondreis te maken. Maar of een vouwwagen dan handig is twijfelen we nog wel over. We hebben dit op Corsica gedaan, maar zijn er voor Zweden niet over uit. Iets als https://www.anwb.nl/vakantie/reis/14-daagse-rondreis-zuid-zweden-een-symfonie-van-groen-en-blauw zou ook interessant kunnen zijn.

We denken dus (denk ik) wel aan Småland of net er boven, waarbij we graag een camping zoeken die past bij onze wensen zoals de camping Tiveden van hierboven. We gaan met 2 volwassenen dus een wipkip en glijbanen vallen af, elektriciteit is een must. Vanwege het weer zal de periode juli tot uiterlijk half augustus zijn. Later wordt qua weer wel instabieler. In Zweden wil je elanden zien. In het wild zou prachtig zijn, in een park ook hele dikke prima. Een grote stad bezoeken vinden we ook altijd fijn.

En dan de ervaringen / tips over hoe er hen te reizen. Wij wonen in noord NL en Kiel is minder dan 4 uur rijden voor ons. Kampeermeneer heeft er ook al eens over geschreven: https://www.kampeermeneer.nl/route-zweden/ Maar een proefboeking van Kiel naar Göteborg voor de auto met vouwwagen leert al snel, dat een retourtje wel heel erg duur is (> 1000 euro in juli) en dat de Øresund brug naar Malmö een prachtig en behoorlijk goedkoper alternatief is is.

Zweden is voor ons dus nog niet zo eenvoudig en ook niet 100% zeker. Ervaringen en reacties zullen zeker kunnen helpen bij een keuze. En komen we er niet uit.. dan is Frankrijk altijd nog een veilig alternatief achter de hand  :)

De klapkar

Wij zijn vorig jaar met de VW naar Zweden geweest, zijn via Helsigor overgestoken. Daar ook een extra nacht gebleven en met de trein naar Kopenhagen gegaan.
Daarna door naar Zweden de 1e camping in Bjorsbo was ons goed bevallen. Daarna naar Mariefred om ook vandaar met de trein naar Stockholm te gaan.
In 2023 zijn we met de tent door Noorwegen gegaan en vonden dat eigenlijk mooier dan Zweden waardoor we uiteindelijk ook een stukje Noorwegen ingetrokken zijn. Reserveren deden we hooguit een uur van te voren om zeker te zijn van een plaats als we aankwamen.
Campings kun je goed vinden op de site en app van Norcamp, vanuit die site kun je de campings voor Noorwegen, Zweden,Finland, Denemaken en Duistland ook naar TomTom uploaden.

OhPeeCee

Prachtige opsomming. De culturele dingen liggen ver uit elkaar. Mijn ervaring is, hooguit 2 dagen op een plek en weer verder. Campings rond de grote steden, zeer druk en niet altijd netjes. Net als Noorwegen is een land om doorheen te trekken, niet stilstaan, maar onderweg kom je ook vaak culturele plaatsen tegen die je eigenlijk wel wil zien, dus neem de tijd om te reizen en ook tebezichtigen.  Hou rekening met gemiddelde snelheid van 50 tot 60 km uur. Dus een dagtrip rond de 400 km, wordt het niet
Kies een tolbadge uit die de tolwegen automatisch afwerkt via een credit kaart. Stockholm is voor de auto NoGo. Tank als je tank halfvol is bij de eerste de beste pomp weer naar vol. Je weet niet hoe ver het is tot de volgende pomp, zeker in minder bevolkte gebieden.

Ik gebruik de ACSI app. Avond van te voren een belletje of ze voor de volgende een plekje voor een vouwwagen hebben met stroom.

Neem in ieder geval twee verlengsnoeren mee, totaal 50 meter, dan kom je altijd wel bij een paal. Kijk niet gek op als je met 6 aansluiting op 1 (een) 16 amp zekering zit). Caravans en campers zijn het motto.

Weer is niks van te zeggen, de laatste jaren waren de weken die normaal waren, of drijfnat of tropisch warm.

Het is wel een mooi land, maar het stuk tussen Gotenburg en Stockholm rij je eigenlijk alleen maar tussen de bossen.

Haal een boek uit de bieb en lees je in.

Knoetjes, een hele kleine vervelende mug, :)3082], kan ook vervelend zijn

Maar er zijn ook reisverhalen in het forum te vinden.

Ik ben graag in Scandinavië. OK de alxohol is duur, de benzine weer niet. Campings zijn ook prijzig ( maar dat is Italië en Frankrijk ook).

Altijd wel leuk om alles weer voor te bereiden

Ik hoop in 2025 nu wel Noordkaap te bereiken maar dan met een camper

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

DrLivingstone

Citaat van: De klapkar op december 29, 2024, 03:22:23 PM
Wij zijn vorig jaar met de VW naar Zweden geweest, zijn via Helsigor overgestoken. Daar ook een extra nacht gebleven en met de trein naar Kopenhagen gegaan.
Daarna door naar Zweden de 1e camping in Bjorsbo was ons goed bevallen. Daarna naar Mariefred om ook vandaar met de trein naar Stockholm te gaan.
In 2023 zijn we met de tent door Noorwegen gegaan en vonden dat eigenlijk mooier dan Zweden waardoor we uiteindelijk ook een stukje Noorwegen ingetrokken zijn. Reserveren deden we hooguit een uur van te voren om zeker te zijn van een plaats als we aankwamen.
Campings kun je goed vinden op de site en app van Norcamp, vanuit die site kun je de campings voor Noorwegen, Zweden,Finland, Denemaken en Duistland ook naar TomTom uploaden.

Dank, maar campings als https://www.mariefredscamping.com/campingplats is nou precies wat ik bedoel wat ons niet aanspreekt. De witgoedfoto's spreken denk ik boekdelen. De Norcamp website is mij al bekend en gebruik ik ook volop.

De klapkar

Ik snap dat je dat niet trekt als je de foto ziet. Wij stonden op het trekkersveld (een ander veld) tussen tenten vouwwagens en idd ook een paar melkbussen.
Het was voor ons de mogelijkheid om vandaar uit goed met de trein naar Stockholm te gaan, anders hadden we deze ook niet uitgekozen denk ik.
De gemiddelde prijs voor Zweden/Noorwegen is voor ons ca 30E per nacht voor een gezin.
De camping op Helsingor was slecht en duur maar wel aan het station.
Voor de rest hebben wij rustige campings gezocht voor max 3 nachten waar de auto naast de tent kan staan.

FriedelP

Ik zoek meestal op google maps in de regio's waar ik wil zijn. Doe ik zowat overal waar we naar toe gaan. Zoeken meestal kleinere campings.

In Zweden ken ik niet veel, maar op de Belgische TV wordt nogal heel veel [size=78%]Camp Grinsby - Family Adventures in the heart of the wonderful Swedish nature.[/size] aangeprijst. Kan zijn dat je daarom ook erg vroeg moet reserveren en dus nu mogelijk al vol zit. Ze wordt uitgebaat door een Belgische TV persoonlijkheid Staf Coppens en een Nederlandse Schaatskampioene Monique Van der Velden.

Is gelegen aan een groot meer, je kan bootjes huren op de camping, zou heel wat wandelmogelijkheden zijn en is gelegen in een natuurpark.

De klapkar

Die camping kan best mooi zijn als je er van houdt om lang op 1 plek te blijven maar deze regel lijkt mij niet prettig. De meeste vouwwagens leven aan de achterkant met de dissel naar de de heg.....

ven030

Wij hebben in 2023 in Zweden rondgetrokken en in 2022 in Noorwegen. Beide met Vouwwagen. (Noorwegen vonden wij ook mooier...).

Campings vooral via Google Maps. Prima te doen. Wel even vantevoren bellen (een dag ofzo) om teleurstellingen te voorkomen, maar niet heel vaak "vol" te horen gekregen. Echt mooi wordt het wat ons betreft pas boven de lijn Oslo-Stockholm. Daar (o.a. Råda) vind je ook vrij veel campings van Nederlandse eigenaren (hou je wel of niet van).

Een beetje reclame: Wij vonden Camping Fristad (Torsby) vonden wij erg fijn. Wel NL eigenaren.

Wij zijn overigens via de Bruggen gegaan, vanwege zeeziekte bij dochterlief. Met VW betaal je wel dubbel....

Geen last gehad van Knoetjes.

Veel succes en plezier met plannen!

De klapkar

Die camping in Thorsby hadden wij ook op de planning en was best mooi maar wij zijn daar ter plekke omgedraaid omdat de auto (waar de bagage in zit) daar beslist niet bij de vouwwagen mocht staan. (ieder zijn wensen zullen we maar denken)
Wij zijn toen op op natuurcamping Lagom geland, ook een nederlandse eigenaar maar veel flexibeler, veel speeltoestellen voor de kinderen maar ook mooie rustige plekjes voor mensen zonder kinderen.

De klapkar

edit Dubbel geplaatst sorry

DrLivingstone

Citaat van: FriedelP op december 29, 2024, 05:59:07 PM
Ik zoek meestal op google maps in de regio's waar ik wil zijn. Doe ik zowat overal waar we naar toe gaan. Zoeken meestal kleinere campings.

In Zweden ken ik niet veel, maar op de Belgische TV wordt nogal heel veel [size=78%]Camp Grinsby - Family Adventures in the heart of the wonderful Swedish nature.[/size] aangeprijst. Kan zijn dat je daarom ook erg vroeg moet reserveren en dus nu mogelijk al vol zit. Ze wordt uitgebaat door een Belgische TV persoonlijkheid Staf Coppens en een Nederlandse Schaatskampioene Monique Van der Velden.

Is gelegen aan een groot meer, je kan bootjes huren op de camping, zou heel wat wandelmogelijkheden zijn en is gelegen in een natuurpark.

Dit lijkt inderdaad een prachtige camping en omgeving. Maar zoals iemand hier ook meldt, is de verplichting om je vouwwagen met de dissel naar de weg te plaatsen en exact 4m tussen de plekken te houden gaat wel heel er ver..

Aanvulling:zie ook dat het nageoeg al helemaal volgeboekt zit voor de periode die wij zoeken.

FriedelP

Citaat van: De klapkar op december 29, 2024, 06:47:55 PM
Die camping kan best mooi zijn als je er van houdt om lang op 1 plek te blijven maar deze regel lijkt mij niet prettig. De meeste vouwwagens leven aan de achterkant met de dissel naar de de heg.....
Is zeker niet het type camping waar ik zou gaan zitten hoor. Te groots. Dat van die dissel regel is voor vouwwagens inderdaad een vreemde regel. Zou daar een keer naar informeren of dat daarvoor ook geld. Ik kan me voorstellen dat bij caravans nuttig kan zijn om in geval van calamiteiten die snel weg te slepen. Echter met een vouwwagen gaan ze dat niet direct kunnen doen omdat ze dan eerst de tent moeten opbreken. Daar win je niet direct tijd mee en is ook geen log ding dat je niet snel kan draaien.

De klapkar

Alleen al de regel, vind ik te betuttelend, ook met een caravan zoek je de richting die past t.o.v. de stand van de zon lijkt mij.

FriedelP

Zo heb ik het zelf ook veel liever in ieder geval.

sidi

Vorig jaar begin juni hebben wij voor de verandering het zuiden van Zweden bezocht, het gebied noord Skåne / Småland. Enorm getroffen met het weer, twee weken heerlijk warm en zonnig. De heenreis zijn we met de nachtboot van Travemünde naar Trelleborg gevaren. Onze eerste camping was camping Urshult, aan het meer. Dit is bij het prachtige waterrijke natuurgebied Åsnen. De volgende camping was Mycklaflons Camping in Gummarp (NL eigenaren). Deze camping ligt aan het schoonste meer van Zweden, een aanrader. Je ziet geen verschil tussen het water uit het meer of uit de kraan! Na een bezoek aan camping Osby hebben we Zweden verlaten met de (electrische) veerboot van Helsingborg naar Helsingør. Ondanks dat we maar een klein stukje Zweden ingetrokken waren, zijn we bijzonder verrast door de mooie natuur van het zuiden van Zweden. Bijgaand een paar plaatjes.
Leuk om te bezoeken: Eksjö, oudste houten stad van Zweden, Åhus, mooi provinciestadje aan de oostkust van Skåne, autokerkhof bij Ryd en het Ikea museum in Älmhult.
Overigens reserveren wij nooit een camping in Zweden, maar in het hoogseizoen kan het geen kwaad om van tevoren te vragen of er plek is.