Slot voor Alko 161

Gestart door PizzaPieter, januari 26, 2025, 05:20:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

PizzaPieter

Goedemiddag,

Ik zie bij Obelink 2 sloten die er hetzelfde uitzien, maar verschillen in prijs €129 en €189 en ik kan alleen verschillende productnummers vinden.

Ik moet een slot hebben die goedgekeurd is voor de verzekering tegen diefstal. Goedgekeurd door CCV, dat lijkt dan op goedkeur door SCM.

Weet iemand het verschil tussen deze sloten?

Alex

Het is slim om even te kijken welke versie je verzekering verplicht.
Die van ons een scm gekeurde versie.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Alpenklapper

PizzaPieter

Dank voor de reacties.

De laatste lijkt niet geschikt voor de alko 161.

Ik vind het verschil tussen de 2 alko sloten heel onduidelijk en op de site van alko zelf kom ik maar 1 type tegen, daar word ik dus niet wijzer van ☺️

Alpenklapper

Waarom zou de double lock niet passen? Ik doe een fopspeen in de kop en de 2 pinnen van het slot gaan in de sleuf aan de zijkant waardoor je het ontkoppelen blokkeert.

PizzaPieter

Sorry, ik kan niet vinden in de omschrijving dat hij geschikt is voor de 161

Alpenklapper

Het is een universeel slot.

PS net nog even gekeken maar ik heb ook een AK161 codering in de kop staan.

PizzaPieter

Dat is ook weer waar. Ik werd hierdoor op in die denkrichting gebracht - "Vrijwel elk model koppelingsslot word speciaal voor een bepaald type koppeling gefabriceerd. Hierdoor past het slot meestal niet op een ander model koppeling. Het is verstandig eerst te controleren voor welk type koppeling u een slot wilt bestellen. Kijk hiervoor naar het type- of modelnummer dat in het huis van de koppeling is geslagen."

Als deze niet genoemd wordt, dan ben ik wel benieuwd hoe het met de verzekering zou gaan als hij gestolen wordt ?

Alpenklapper

Bij twijfel even je verzekering vragen voor dat je hem koopt, heb ik ook gedaan.

Ik monteer hem wel altijd met het slotgat naar beneden zodat er geen water in gaat staan.

PizzaPieter

Ik lees net dit.
Double Condor kan dus prima. Top

PizzaPieter

Kon t niet loslaten :)3526]

Obelink zegt (via email) DoubleLock Condor is niet geschikt voor Alko. Ze bevelen de Eagle aan, maar alleen als de koppeling een rode knop heeft.

De Wit (telefonisch): DoubleLock kan wel, verkochten ze standaard voor AK161, maar hebben na aantal klachten over afbrekende sleutels nu de Milenco Compact AK161 als standaard.

DoubleLock.com: kan wel, maar staat niet op doos, website of in documenten, want 'AK161 is relatief nieuw'.

Omdat ik €189 voor een Alko slot (SCM goedgekeurde variant) écht te duur vind, de DoubleLock niet aantoonbaar bedoeld is voor deze koppeling (en de verzekering dan kan zeggen dat dat niet de juiste was en niet uitkeert) heb ik zojuist een Milenco Compact AK161 besteld in Schijndel. https://www.dewitschijndel.nl/milenco-compact-koppelingsslot-ak161

sammyvannorel

waarom neem je niet zo'n slot: https://doublelock.com/fixed-lock-scm.html
Even het goede type opzoeken en monteren in een fluitje van een cent: altijd vast, altijd scm goedgekeurd, nooit gedoe.
Je moet denk ik het B type hebben.

Wij van WC-eend hebben hem ook  :O
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

PizzaPieter

Niet overwogen. Snelle scan lijkt te leren dat ook hier geen AK161 genoemd staat als compatibel

PizzaPieter

Vandaag vouwwagen opgehaald en bij thuiskomst aan de gang om slot te monteren.
Bij de beschrijving stond dat ik de bestaande moeten moest verwijderen en er bijgeleverde anti diefstal moeten voor moest monteren.
Lekker enthousiast aan de gang en niet gezien dat er al een anti-diefstalmoer gemonteerd was....dus tijdens het losdraaien ging hele schroefdraad naar de ..... Gebeld met vouwwagenzaak, was geen speciale Alko bout, dus hop hop naar Hornbach, nieuwe M12 bout gehaald, Loctite en zojuist zonder problemen beide moeten vervangen.
Bal erin, slot erop, foto's van alles gemaakt, sleutelnummers gemonteerd en alles geüpload naar de cloud.
Let's go!