Eerste vakantie naar Zuid Frankrijk?

Gestart door W!M, februari 12, 2025, 01:23:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert83

Gefeliciteerd met de aankoop.

Afgelopen zomer voor het eerst met de vouwwagen naar Frankrijk geweest. Een groot succes, en onze dochter van 1,5 jaar oud vond het heerlijk. Een paar weken daarvoor proefgekampeerd in de Achterhoek en dichtbij Obelink Winterswijk. Konden we gelijk nog wat dingetjes halen.

- Wij hebben een Camplet en voornamelijk ik had het idee om halverwege de vouwwagen op de te zetten, maar vanwege een kapotte kabel (kabel uit de stekker getrokken doordat ik de kabel de strak om de dissel had zitten :I )  toch besloten om in een Ibis hotel te gaan overnachten (Ibis budget Nuits-Saint-Georges). Is eigenlijk ook wel prettig. Vouwwagen en auto staan op een afgesloten parkeerplaats en je kan de volgende ochtend gelijk weer verder. In april/mei heb je wel meer kans op regen, dus onderweg kamperen kan dan vervelend zijn.

- We hebben via Fulli een tolbadge aangeschaft (goedkoper dan bij de ANWB). Buiten het hoogseizoen kan dit ook prima met een creditcard of debitcard van Mastercard.

- Eventueel een milieusticker aanschaffen.

We zaten trouwen op Camping RCN la Bastide en Ardeche. Nederlandse organisatie en eigenaar, wel veel Nederlanders. Heeft een verwarmd zwembad. Ligt aan een rivier, maar in juni was het water behoorlijk snelstromend en geen zand gestort.
Ze hebben overigens meer campings in Frankrijk.

W!M

CiteerOhPeeCee Er komt nog een klapweekend aan
Bonny Het klapweekend
Alex Het klapweekend

Volgens mij komt er nog een klapweekend aan!
Die houdt ik zeker in gedachten voor volgend jaar.
Leuk om het seizoen te openen en kijken of alles nog goed is voor we er op uit trekken
Dank voor de tips!

W!M

Er zijn meerdere tips gegeven om de eerste keer wat dichter bij huis te blijven. We hebben daarom het plan opgevat om de eerste weekenden een dagcamping in de buurt te bezoeken en zo vertrouwd te raken met de vouwwagen.
Daarnaast willen we, op basis van de weersvoorspellingen, bepalen waar in Frankrijk het mooi weer is en daarheen gaan. Mocht het hier in Nederland ook goed weer zijn, dan overwegen we om slechts één week in Nederland te blijven en de zomervakantie anders in te plannen.

W!M

Citaat van: CEO op februari 12, 2025, 07:13:41 PMIn elk geval mag je daar 130 rijden. Maar dat mag je zelf weten en merken.
Afgelopen jaar zijn wij vanuit de Provence in 1 dag naar huis gereden. Maar dan kan je thuis direct je bed in.
Onderweg tijdens de heenweg hebben we overnacht in een B&B hotel. Dat is een keten die vooral in Frankrijk zit. Maar dan ook wel overal én redelijk dicht lang de snelweg.
Via de app reserveren gaat super gemakkelijk, ze hebben altijd een afgesloten parkeerplaats (vind ik wel lekker met de kar erachter) en vaak verrassend lekker brood bij het redelijk eenvoudige ontbijt.
Je kunt heel laat je reservering laten vervallen, zonder kosten. Dus als het rijden meevalt, rijd je in 1 keer door en anders overnacht je in een hotelletje.

De kar uitklappen voor 1 nacht hebben wij nog nooit gedaan.

Succes met je keuze!

Dank voor je input CEO
Aangezien ik zonder aanhanger al regelmatig de maximumsnelheid in Nederland overschrijd, vind ik 130 km/u met een volgeladen vouwwagen, wat je zelf tussen de regels ook aangeeft, behoorlijk ambitieus. Naast het feit dat ik mijn gezin graag veilig en ontspannen wil laten aankomen, zie ik de reis als onderdeel van de vakantie. Ik denk inderdaad -ook meermaals teruggelezen- dat een overnachting bij een B&B met afgesloten parkeerplaats meer rust geeft. Bovendien biedt het de flexibiliteit om door te rijden als we ons nog fit voelen en onze dochter de achterbank heel heeft gelaten :)

W!M

Citaat van: Albert83 op februari 13, 2025, 10:42:24 AMGefeliciteerd met de aankoop.

Afgelopen zomer voor het eerst met de vouwwagen naar Frankrijk geweest. Een groot succes, en onze dochter van 1,5 jaar oud vond het heerlijk. Een paar weken daarvoor proefgekampeerd in de Achterhoek en dichtbij Obelink Winterswijk. Konden we gelijk nog wat dingetjes halen.

- Wij hebben een Camplet en voornamelijk ik had het idee om halverwege de vouwwagen op de te zetten, maar vanwege een kapotte kabel (kabel uit de stekker getrokken doordat ik de kabel de strak om de dissel had zitten :I )  toch besloten om in een Ibis hotel te gaan overnachten (Ibis budget Nuits-Saint-Georges). Is eigenlijk ook wel prettig. Vouwwagen en auto staan op een afgesloten parkeerplaats en je kan de volgende ochtend gelijk weer verder. In april/mei heb je wel meer kans op regen, dus onderweg kamperen kan dan vervelend zijn.

- We hebben via Fulli een tolbadge aangeschaft (goedkoper dan bij de ANWB). Buiten het hoogseizoen kan dit ook prima met een creditcard of debitcard van Mastercard.

- Eventueel een milieusticker aanschaffen.

We zaten trouwen op Camping RCN la Bastide en Ardeche. Nederlandse organisatie en eigenaar, wel veel Nederlanders. Heeft een verwarmd zwembad. Ligt aan een rivier, maar in juni was het water behoorlijk snelstromend en geen zand gestort.
Ze hebben overigens meer campings in Frankrijk.

Dank! De Fulli tolbadge en milieusticker heb ik inmiddels binnen.
RCN La Bastide is (of was) onze eerste keuze, mede omdat we bekend zijn met de RCN-campings in Nederland, zoals Zeewolde en Dwingeloo.
Wat me nog een beetje doet twijfelen, is of we onze eerste vakantie direct 1.100 km moeten rijden — bijna 15 uur onderweg als we het rustig aan doen met elke 3 uur een pauze en twee langere stops.
De extra kosten voor twee overnachtingen in een B&B heen en terug maken op het totale plaatje ook niet zoveel uit. Misschien moeten we het gewoon nog even aankijken en afstemmen op waar de beste weersvoorspellingen zijn.

W!M

Citaat van: metalpe op februari 12, 2025, 11:42:13 PMOp de snelheid of reistijd te berekenen gebruik ik tegenwoordig chatgpt. Maps is omslachtig met de maximumsnelheid, omdat hij geen rekening houdt met de aanhanger. In Fr geen probleem, maar in Nl, Duitsland, Spanje of Portugal wel een issue natuurlijk.

Je kan daar gewoon vragen: ik rij met een aanhanger van X naar X. In Frankrijk rij ik max 120, in Spanje 95. Elke 3u pauzeer ik een half uur, tussen de middag 1u... Etc etc. Chatgpt vertelt je dan hoe laat je aankomt, of moet vertrekken, en houdt rekening met je snelheid en de pauzes.

Ik werk graag met ChatGPT en heb 'm even er doorheen gehaald.
Gouden tip, thanks!