zelfopblaasbare slaapmat

Gestart door Norro, mei 16, 2025, 10:46:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Norro

hallo,

ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met zelfopblaasbare slaapmat in een vouwwagen.
Het matras in onze Itinea is minder aan het worden.

Nu kwam ik op het idee om deze te vervangen door een zelfopblaasbare matras van zeg 10 of 15 cm dik.
nadeel is dat je deze niet altijd in de vouwwagen kan laten zitten tijdens de winter stalling.
bijvoorbeeld
Maar ik heb geen idee of dit überhaupt wel werk op een latte bodem.
zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

andere tips zijn ook welkom.

Wij klappen wij altijd het dak van de voortent mee dus veel ruimte voor een topper e.d. is er niet echt.

benieuwd of iemand ons kan adviseren.

groet
Norbert

FriedelP

Ik zie niet direct een reden waarom het niet zou kunnen, echter ben niet zeker of je het echt wel als een oplossing gaat zien naar enige tijd.

Het vraagt weer een pak extra werk bij opbouwen en vooral afbreken. De lucht er uit te krijgen moet je ze gaan zitten oprollen, een paar keer. Neemt dus elders bagage in. En zijn toch weer een bende extra handelingen. Dus verwacht niet echt dat je daar veel voordeel uit haalt. een niet self inflatable lijkt me in een vouwwagen op dergelijk locatie zelf beter. Dan moet je uiteraard ook tijd steken in het aflaten en opblazen en best een compressor mee nemen om vlot op te blazen.

Ik zou dan eerder kijken naar een betere 10 cm dikke matras. Gaat al beter zijn dan de standaard schuimrubber dat meestal gebruikt wordt.
Iets in die trant:
K10 matras H3 + CloudComfort Basic microvezel hoofdkussen

Maar voor een goede matras zal altijd eerder een dikkere matras moeten hebben vrees ik.

JanJD

Voordat wij de vouwwagen hadden kampeerden wij met de tent op zelfopblaasbare slaapmatten. 10cm dikke Exped matten die op zich prima bevielen, slaapcomfort was niet de primaire reden om van de tent naar een vouwwagen over te stappen.

Maar een zelfopblaasbare slaapmat heeft meerdere nadelen ten opzichte van een normaal matras.
Het werk om leeg te krijgen en tijd nodig om vol te laten lopen is al genoemd.
Hiernaast is de tijk vochtdicht, transpiratievocht kan niet de mat in en via deze weg verdwijnen. Het bed voelt klammer en warmer. Een matras op een open lattenbodem of froli schoteltjes geeft goed vochtafvoer terwijl het ook goed isoleert.

In onze 3Dog zit slechts een 10cm dik goede kwaliteit matras op een Froli bodem. De totale opbouwhoogte is ongeveer 15cm en dit ligt beter dan de zelfopblaasbare slaapmatten.

Hoeveel is de maximaal beschikbare matras + bodem hoogte bij een Itinea? Een goed bed met beperkte opbouwhoogte krijg je alleen als de bodem en het matras goed samenwerken. Met 15cm totale hoogte is een goed en comfortabel bed te realiseren.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JelleKaptein

Bij onze smitveld hebben wij een 12cm matras op froli systeem. Bij de standaard matrasjes van onze vorige jamet lag ik niet goed, maar met 12 cm (en betere kwaliteit matras) lig ik prima. Er is ook een sponsor die matrassen maakt, je zou daar contact mee op kunnen nemen.

fam smits 2

wij hebben ook al heel wat geprobeerd in de jaren
met matrassen enz.
nu hebben we 10cm selfinflate met daarop een topper voor het vocht wij zijn er blij mee
als we inklappen stoppen er uit
we laten de topper en selfinflate gewoon op laten bodem liggen en klappen de wagen in
we hebben op latten bodem ook dikke matrasbeschermer liggen