Holtkamper Kyte type mover

Gestart door Mini87, juni 02, 2025, 10:12:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas1984

Je bent er nu ten minste van bewust dat je met jouw gewenste belading op of over de maximale belading van 750kg gaat. Dan neem je een gecalculeerd risico. Een tip die al vaker is gedeeld en nu na de montage zeker geschikt is; weeg je  vouwwagen met de standaard uitrusting (dus zonder kleding e.d, maar met volle gastank) eens. Dan weet je wat je straks mee kan nemen aan gewicht van wat je bereid bent over de max belading te gaan.
Veel plezier met je mover!

Mini87

Citaat van: Nick Westra op juni 06, 2025, 02:54:29 PMIk zie dat er nogal wat over het gewicht wordt gepraat, maar zoals al eerder opgemerkt, voor de mover is dat geen enkel probleem.
Ik denk dat wij met een disselbox met vaste grote gasfles, alle bagage, en de mover dichtbij of over de 750 Kg komen maar daar hebben we in de afgelopen jaren dat we met de Kyte kamperen, sinds 2012, geen problemen mee gehad.
Wij hebben ervoor gekozen om de mover door Holtkamper te laten monteren, dan krijg nooit gedoe bij eventuele problemen, 1 firma.
De montage en afwerking is perfect, zoals je dat bij Holtkamper verwacht met bijvoorbeeld de aan/uit schakelaar van de mover in de rechter achterlicht unit, met controle lampje.
Foto's volgen

Gewicht geloof ik allemaal wel. Groet disselbak komt er ook nog op en ik wil nog een demontabele trekhaak achterop maken zodat er een fietsendrager op kan. Kan er altijd een zwaardere dissel (Al-Ko 90 S3) op knopen. Banden kunnen 475 /st hebben dus die redden het ook wel.
Denk dat ik de mover van Al-Ko Mammut eronder ga maken. Die kan ik wel zo aanpassen dat die onderstang er tussen kan komen.
Ik heb een EveBase Power station met zonnepanelen om offgrid te kunnen staan. En de Kyte mee op blazen en in klappen. Daar wil ik de mover op aansluiten, geen extra accu nodig. Wat ik in gedachte heb zal Holtkamer niet maken voor me denk ik.
Nu heb ik een fietsendrager voorop staan en heb daar een maatwerk disselbakje achter gemaakt om stroom, zwengel en slot in te doen zodat je die niet apart in de auto hoefte te leggen (vergeten in mijn geval)
Dit bij holtkamper besproken of ze de uitslag tekeningen willen hebben maar dat soort dingen gaan ze niet aan beginnen zeiden ze. Ze vonden het wel leuk dat dit soort zelfbedachte dingen op de FB pagina langs komt.
Kortom lekker zelf knutselen...

Mini87

Citaat van: Nick Westra op juni 06, 2025, 03:01:52 PMBijgaand de foto's
De eerste gemaakt bij Holtkamper en de tweede van onze Kyte

Dank voor de foto's. Ga is kijken of dat bij de nieuwe ook zo zit. Staat me bij dat de schokdemper aan de voorkant in de weg kan zitten. Kan hier wel wat mee.

sanderv

#18
Citaat van: Nick Westra op juni 06, 2025, 02:54:29 PMIk denk dat wij met een disselbox met vaste grote gasfles, alle bagage, en de mover dichtbij of over de 750 Kg komen maar daar hebben we in de afgelopen jaren dat we met de Kyte kamperen, sinds 2012, geen problemen mee gehad.
 
Assumption is the mother of all fuckups, zoals ze dat zo mooi zeggen. Ik snap oprecht niet dat er steeds gezegd wordt dat de mover het wel trekt. Dat is het punt toch niet? Tuurlijk trekken die het. Ze zijn voor caravans van 1500 kg. Het gaat om het feit of je wel of niet overbeladen bent. De aanname dat dat waarschijnlijk niet zo zal zijn is tamelijk waardeloos. Zet het ding dan even een keer op een weegbrug. Wij hebben ons eigen weegbrugje gebouwd, ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe zwaar het spul allemaal is. Onze camplet is leeg af fabriek officieel 250 kg. We pakken licht (bijna alles zit in de auto). Met vier lichte fietsen op het rek zitten we kampeerklaar op de max toegestane 550 kg. En waar het in zit? Geen idee.
NL is tamelijk soepel met overbelading, de politie in het buitenland is dat meestal niet. Just saying.

sanderv

Citaat van: Mini87 op juni 06, 2025, 10:25:40 PMGewicht geloof ik allemaal wel. Groet disselbak komt er ook nog op en ik wil nog een demontabele trekhaak achterop maken zodat er een fietsendrager op kan. Kan er altijd een zwaardere dissel (Al-Ko 90 S3) op knopen.

Sorry, maar eerlijk gezegd begin ik het idee te krijgen dat je echt geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent. Waarom zou je in vredesnaam de oploopdemper vervangen? Dat is echt het probleem niet. En vervolgens wil je op een vermoedelijk overbeladen kar ook nog het gewicht op de neus en achter de kont hangen?

jaco1985

Het punt 'gewicht' heeft niet te maken met wat de mover kan, maar met wat wettelijk mag.

Je mag zonder eigen kenteken maximaal 750 kg trekken.
Zit je daar ver overheen en word je gepakt, dan is de boete niet mals. En bij eventuele ongevallen kan een verzekering besluiten niet uit te keren, dan ben je zelf aansprakelijk voor veroorzaakte schade.

Mini87

Citaat van: jaco1985 op juni 07, 2025, 09:45:05 AMHet punt 'gewicht' heeft niet te maken met wat de mover kan, maar met wat wettelijk mag.

Je mag zonder eigen kenteken maximaal 750 kg trekken.
Zit je daar ver overheen en word je gepakt, dan is de boete niet mals. En bij eventuele ongevallen kan een verzekering besluiten niet uit te keren, dan ben je zelf aansprakelijk voor veroorzaakte schade.

Zag nog een andere discussie op dit Forum over om keuren naar 1000 kg. Dat spreekt me wel aan.
Punt dat wettelijk niet mag en verzekering technisch niet handig is ben ik helemaal mee eens. Ben alleen van mening dat de wagen het echt wel kan hebben. (Risico blijft er natuurlijk altijd) Zitten in de constructieve berekeningen voldoende marges (constructeur van school uit)
Ga me toch nog eens verder verdiepen in om keuren. Snap überhaupt niet dat ze die wagen niet standaard zwaarder uitvoeren aangezien iedereen over het gewicht heen gaat. Maar dat ter zijde.


Hemertje

Dat traject van keuren / verzwaren heb ik destijds actief gevolgd is op niets uitgelopen

Uiteindelijk is het jou keuze om met een te zware wagen wel of niet te gaan rijden ondanks alle keuringen en marges

Ik wilde je er enkel op attenderen dat je in de praktijk weinig ruimte hebt aan kg voor de bagage die je allemaal meesleept, heb er ervaring mee vandaar dat we de fietsen tegenwoordig thuis laten omdat we anders over de 800kg heen gingen

en dat zonder mover :P


sanderv

Een aanhanger op kenteken terugkeuren is geen enkel probleem. Een aanhanger op kenteken laten opkeuren is al een stuk uitdagender. Een aanhanger zonder kenteken van 750 kg naar 1000 laten opkeuren? Succes. Eerst moet Holtkamper van alle componenten aantonen dat deze de 1 ton aankunnen, daarna volgt nog een individuele typegoedkeuring bij de rdw. Als het ergens haakt, stopt het. En bijvoorbeeld die trailerhitch met een hoop extra massa ver achter het verticale draaipunt door de as,gaat daar niet bij helpen. En logisch ook.

sanderv

CiteerDit bij holtkamper besproken of ze de uitslag tekeningen willen hebben maar dat soort dingen gaan ze niet aan beginnen zeiden ze.
Dan ben je dus al klaar met omhoog keuren. Holtkamper heeft jouw tekeningen nodig om de nieuwe belasting door te rekenen voor alle data die zij naar de rdw moeten sturen. Zij zijn medeverantwoordelijk voor de officiële goedkeuring van hun constructie voor omhoog keuren.

Alex

Mischien heb je geluk dat de nieuwe eigenaar wat toeschietelijker is.
En je wel wil helpen.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

danny0604731

Diverse malen heb ik al bij Holtkamper gevraagd of het technisch mogelijk is om naar 1000kg te gaan met keuren. Helaas is dit technisch niet mogelijk. Ik volg dit traject van je graag.....mocht jij wel een optie/mogelijkheid hebben geeft dat ook ons weer een kans.

Onze kar is van februari dit jaar en mijn ingewonnen info was nog wel onder de oude eigenaar. Verkoper zei wel dat alles sterk genoeg was, maar niemand geeft groen licht:)24]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Holtkamper Kyte (februari 2025)
big mistake☺(grote plastic doos)
Aart kok Livingstone Gamedrive
Jamet Rondo XL
Jamet Arizona

sanderv

Wat nogal wiedes is, want zij zijn vervolgens medeverantwoordelijk. Als TS een combinatie maakt die op zich sterk genoeg is, maar binnen een paar honderd kilometer in een trailer wobble en een bak schade en letsel eindigt, wie staat er dan bij holtkamper op de stoep om met het vingertje te wijzen dat het wel kon? Ik zou als fabrikant mijn vingers niet wagen aan dit soort goedkeuringen. Je graaft in deze juridische tijd je eigen graf.

MooseCamp

De offroad versie van de Aero en de Kyte heeft een 1000kg registratie. Weinig verkocht vrees ik. Tweedehands nog nooit voorbij zien komen.

Mini87

Ben bij Holtkamper langs geweest....

Het is niet zo dat ze niet mee willen denken, maar ze kunnen technisch niet zoveel omdat ze een type goedkeuring bij Alko voor het complete onderstel inkopen.
Zij hebben dus verder geen gegevens van het chassis.
De offroad versie zijn ze weer mee bezig, die is idd 1000 kilo. Zal ook wel weer iets zwaarder zijn maar dan hou je wel meer marge in gewicht over. (zie die ook nooit langs komen 2e hands)
Hij gaf ook aan het via Duitsland te proberen als ik het echt zou willen. Via NL is het een bureaucratisch gebeuren. Als er bijvoorbeeld maar 1 cijfertje niet klopt dan moet je de hele aanvraag opnieuw in plannen. Hebben ze zelf ook al een aantal keer gehad.
Besloten dat ik het voor nu wel geloof en het risico wel neem. De wagen zakt echt niet in elkaar en ligt als een zonnetje achter de auto. Hiervoor een Aart Kok gehad. top vouwwagen ook en 750 kilo, maar dat chassis was nog niet half zo degelijk als de HK.

Ondertussen de Reich Easydrive Pro binnen en nog voor de vakantie monteren.
Medewerker bij holtkamper gaf aan dat ze het als extra service aanbieden maar weten dat het bij hun niet goedkoop is. Maar ze werken wel alles netjes weg t.o.v. een caravan bouwer die het met 2 uurtjes voor elkaar wil hebben.
Ik ga er zelf ook wat moois van maken.

En nog even geduld tot de offroad weer komt. Dan eens overwegen om hem in te ruilen en van het gewicht dilemma af te zijn.