Banden Klep HK Flyer Expedition vervangen

Gestart door Erikz01, juni 12, 2025, 02:11:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mopo, Cpvessen en 1 gast bekijken dit topic.

Erikz01

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Sinds 2 jaar hebben we een "vintage" KH Flyer Expedition uit 1992. De wagen bevalt goed, maar uiteraard is er onderhoud nodig met zo'n oude wagen. Het meeste kan ik zelf. Recentelijk zijn de banden waarmee je de klep van de wagen opent en langzaam sluit er af geknapt. Ze zijn beide geknapt bij de schroeven in de klep. Het band was al erg oud en vergaan, dus het was wachten op de "snap". Gelukkig zijn er geen vingers gesneuveld.
Ik wilde de band vervangen. Wat er op zat was standaard band wat je ook gebruikt voor het openen/sluiten van zonneschermen/luiken voor de ramen van het huis. Ik heb 2 rolletjes gekocht met voorgeperforeerde gaatjes aan één kant en ben aan de slag gegaan. Aan de kant van de stang van het frame heb ik de band dubbel gerold en met een heetgestookte spie een gaatje gebrand tbv de schroef door de rubber dop op het frame; ging perfect. De voorgeperforeerde gaatjes heb ik vervolgens om de schroeven van de klep geplaatst en demoer er weer stevig op gedraaid.
Na één keer succesvol klappen knapte het band er alweer af bij die schroefjes van de klep.
Kan iemand mij vertellen wat ik wellicht fout doe?

PS. ik zag wel dat bij de originele band een dikke klodder lijm rondom de schroef was geplaatst, zodat het band in de lijm verzonken zit onder de schroef. Dit heb ik niet gedaan bij het vervangen van de band. Zou die lijm echt het verschil maken om het band niet te laten knappen?

sanderv

Een keer een andere 'banden' vraag dan normaal. Heb je wat foto's?

Erikz01

Zeker

Op bijgaande foto zie je de schroef die wordt gebruikt om de band aan de klep te bevestigen. Tevens zie je de uitgescheurde band.
De oude band zat op exact dezelfde manier gemonteerd. Uiteindelijk geknapt na tig jaar, maar hebben we ontelbare malen mee uitgeklapt. Zoals ik al zei, je ziet de oude klodder lijm zitten rondom de schroef. Deze heb ik niet vervangen.

Wellicht de spandband dubbel onder de schroef plaatsen, dubbel doorprikken en dan schroef monteren?

sanderv

Ja, je band rafelt gewoon uit. Dit soort banden zijn geweven, maar op het uiteinde hebben die geen stevig verband. Ik zou deze zeker één of twee keer dubbelvouwen en dan de schoef en doortrekken. Het gat prikken met een hete naald is wel goed.

sanderv

Andere optie is om de band met het uiteinde onder de naaimachine door te halen en er een stukje leer oid op te stikken. Of de band door een stalen D ring te halen, terug te slaan, vast te naaien en de D-ring met een carrosserieringtje onder de schroef te zetten.

Erikz01

Bedankt voor de tips. Gekke is natuurlijk dat dit de standaard oplossing is voor een fabrieksaf HK Flyer expedition en dat er vouwwagens zijn die er al 30 jaar op deze manier mee rondrijden en open/dicht klappen. Zo ook de mijne tot een week geleden.
Ik denk dat ik de band dubbel sla, aan beide kanten van het te perforeren gaatje dik afstik, dan toch die klodder lijm plaats, dan met de zeilringtang een zeilringetje monteer (tip van vriend) en dan weer monteren. Ik laat het resultaat weten.