Vouwwagen losgebroken; hoekpunt verbogen

Gestart door dhrSmits, juli 05, 2025, 10:46:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

dhrSmits

Zojuist de vouwwagen uit de stalling gehaald met de nieuwe auto. Bij de eerste drempel schoot de vouwwagen van de trekhaak en dook rechts de bumper van de auto in.

Naast schade aan de bumpers van de auto zit ik met een groter probleem dat de linker voorzijde van de vouwwagen flink verbogen is geraakt. Het gaat om een Eurocamper (cabanon) Evolution.

Kun je dit soort constructies nog een beetje in vorm terug krijgen of vervangen? Iemand daar ervaring mee?
Ik heb nog 2 weken de tijd gelukkig. Morgen stond pimpen van de keuken op de planning, maar ik vrees dat het constructie werk gaat worden.

sanderv

Balen. Constructief gezien is het geen heel moeilijk constuctie. Het lijkt redelijk rechttoe, rechtaan plaatwerk en laswerk. Het witte plaatwerk is volgens mij nog wel redelijk recht te krijgen, zeker als het niet perfect hoeft te zijn. Dat kokertje moet wel vervangen worden, ik denk dat dat achter het plaatwerk behoorlijk gekreukeld is. Het hele kokertje kan vervangen worden, maar je kunt ook het verkreukelde stuk eruit slijpen en een nieuw stuk er tussen lassen, met een spalkje erin, samen met wat proplassen door de koker heen (gaatjes in de buitenkoker boren en dan rechtstreeks lassen op de binnenspalk). Maar kun je zelf (mig) lassen of ken je iemand?

OhPeeCee

Succes. Enig idee waarom de koppeling van de trek haak af kan komen? Je benoemde nieuwe auto, dus trekhaak knobbel ook nieuw en niet versleten. Of in de dissel koppeling iets niet goed.

dhrSmits

Nieuwe auto voor mij, maar de auto zelf rijd al 13 jaar rond. Palletje was groen en ik zat extra op te letten hoe de combinatie ging. Bij de eerste drempel hoorde en zag ik hem naar rechts duiken. Als ik niet op de rem was gegaan, was de schade minder geweest als ik het forum hier lees in andere verhalen. Dan was de remkabel geknapt en had hij op het neuswiel geland zonder auto te raken.

dhrSmits

Citaat van: sanderv op juli 05, 2025, 10:57:11 AMBalen. Constructief gezien is het geen heel moeilijk constuctie. Het lijkt redelijk rechttoe, rechtaan plaatwerk en laswerk. Het witte plaatwerk is volgens mij nog wel redelijk recht te krijgen, zeker als het niet perfect hoeft te zijn. Dat kokertje moet wel vervangen worden, ik denk dat dat achter het plaatwerk behoorlijk gekreukeld is. Het hele kokertje kan vervangen worden, maar je kunt ook het verkreukelde stuk eruit slijpen en een nieuw stuk er tussen lassen, met een spalkje erin, samen met wat proplassen door de koker heen (gaatjes in de buitenkoker boren en dan rechtstreeks lassen op de binnenspalk). Maar kun je zelf (mig) lassen of ken je iemand?

Koker is inderdaad behoorlijk verkreukeld. En zelfs gescheurd. Ik heb een foto in de topic start gezet ervan.

Jer81

Wat vervelend dat dit je is overkomen. Had erger kunnen aflopen, gelukkig enkel materiƫle schade.

Vergeet niet contact met de verzekering op te nemen, wie weet wordt er nog een en ander vergoed. Er valt veel te repareren, denk dat ze het bij de witte smid ook wel weer recht en gelast kunnen krijgen. Het zal jezelf wellicht wel wat werk kosten om de tent eraf te halen.

Kan geen kwaad om maandag even met een reparateur contact op te nemen, wie weet kunnen ze ook een tijdelijke snelle reparatie uitvoeren zodat je iig op vakantie kan.

sanderv

Het is wel even werk, maar geen hogere wiskunde. Er zal wel een nieuw stukje koker tussen moeten. Laswerk is te overzien.
Had de je vouwwagen na het aankoppelen nog even opgetild met het neuswiel? Trok hij de auto mee omhoog? Zo ja, zou ik de aanhangerkoppeling ook meteen even mee vervangen. Twee m12 bouten, tientjeswerk. De kogel zal niets mis mee zijn, die verslijt je niet.

KeithWM

dhrSmits

Citaat van: sanderv op juli 05, 2025, 01:31:59 PMHet is wel even werk, maar geen hogere wiskunde. Er zal wel een nieuw stukje koker tussen moeten. Laswerk is te overzien.
Had de je vouwwagen na het aankoppelen nog even opgetild met het neuswiel? Trok hij de auto mee omhoog? Zo ja, zou ik de aanhangerkoppeling ook meteen even mee vervangen. Twee m12 bouten, tientjeswerk. De kogel zal niets mis mee zijn, die verslijt je niet.

Dank voor je reactie.
Nee, niet opgetild met neuswiel. Teveel vertrouwd op het groene palletje las ik al op dit forum.

Stefaan

Dat is een behoorlijk baal moment. Ik hoop dat het alleen de koker is maar ik ben bang dat er meer schade zit dan je meteen kunt zien. Sterkte er mee

erik1972

zal niet meevallen.. Ik zie popnagels. Constructie wordt gemaakt en daarna rondom het plaatwerk eromheen. Zal het plaatwerk moeten verwijderen en dan terugbuigen en lassen. Caravan bedrijven zijn nu superdruk, caravans en vouwwagens uit de stalling en krijgen een keuring en/of beurt. Misschien proberen bij een plaatselijk auto bedrijf zonder merkdealer zeg maar, maak een prijs en geef hem extra wat als het snel kan..
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

poldertoerist

balen.  zelf ook wel een paar keer gehad dat hij er vanaf schoot.  1keer te gehaast gedaan en 1 keer omdat ik niet zelf aankoppelde maar de campingeigenaar dat deed (lang verhaal iets met niet met de auto zelf de wagen op de plek mogen zetten) sindsdien pak ik de hele koppeling en kijk of ik m er zelf vanaf kan trekken. liever vieze handen...

annyway. daar heb jij nu niks meer aan.  in tegenstelling tot enkele andere zie ik het niet zo zwart.  Een vouwwagen is niet zo ingewikkeld het plaatwerk is nogal dun dus dat vervormd makkelijk. ik zou het voorzichtig loshalen en kijken hoe het buisje er achter uitziet. Als het alleen de bovenkant is voorzichtig terugbuigen en dan de wagen een keer opzetten..

Edit : gescheurde gemist.  dan idd kijken of iemand dat stuk kan lassen. mss iemand van staalconstructie bedrijf.  als je geen schadeherstel kan vinden. 
Adventure Awaits

KeithWM

Citaat van: dhrSmits op juli 05, 2025, 04:49:09 PMDank voor je reactie.
Nee, niet opgetild met neuswiel. Teveel vertrouwd op het groene palletje las ik al op dit forum.

Zoiets had ik twee jaar geleden. Gelukkig nog gewoon in de straat, maar toen met het terugzetten het neuswiel niet goed vastgedraaid, waarop dat later, op de snelweg, loskwam. Je bent in ieder geval niet de enige die ooit wat onhandig doet.

dhrSmits

Met een krik in het bankje teruggedrukt en bij de scharnieren een spanband om hem weer recht te trekken. Verdient geen schoonheidsprijs, maar alles werkt weer en ik verwacht dat de tent weer netjes rechtop kan.  :K

Jer81

Citaat van: dhrSmits op juli 06, 2025, 01:34:10 PMMet een krik in het bankje teruggedrukt en bij de scharnieren een spanband om hem weer recht te trekken. Verdient geen schoonheidsprijs, maar alles werkt weer en ik verwacht dat de tent weer netjes rechtop kan.  :K
Fijn dat het gelukt is. Dan lekker gaan genieten straks van de welverdiende vakantie.
Weer mooier maken an altijd nog, of niet en je kar heeft gewoon wat meer karakter. We hebben allemaal ook wel een paar littekens die een verhaal vertellen.  :)