C banden 4,5 bar

Gestart door Nico40, juli 14, 2025, 04:58:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex en 2 gasten bekijken dit topic.

Nico40

Hallo,

Ik lees al een aantal jaren met belangstelling mee en heb nu zelf een vraag.

We hebben een Jamet Jameta en deze heb ik voor onderhoud en nieuwe banden naar een gespecialiceerd bedrijf voor caravan onderhoud gebracht. Heb zelf de suggestie gedaan voor een gerenommeerde autoband maar het bedrijf gaf aan dat ze met hun eigen merken met goede ervaring werken.

Dat begrijp ik dus helemaal goed.

Nu zaten er 165 r13 met een loadindex van 79 van 437 kg op.

Nu blijken er banden ondergezet van 165C r13 met een loadindex van 96 van 710 kg op 4.5 bar.

Heb me hiervoor nooit ingelezen over draagvermogen banden en bandenadvies oid maar na een aantal dagen op het internet en de bandenspanning excel calculator van Jadatis ingevuld te hebben kom ik op 2.6 bar voor deze banden.

Deze C banden hebben blijkbaar stugge wangen en ben bang dat als het veilig is deze zover te verlagen in druk dat de 4 fietsen die er opstaan etc. toch veel meer te verduren krijgen dan met een autoband.

Vraag: is deze C band geschikt voor onze vouwwagen?

Zijn er argumenten voor een C band met zo'n enorm verschil in loadindex t.o.v. mtm 750 kg?

zie wel discussies op het Caravan-forum maar dan gaat het over kleinere verschillen en toch andere type opbouw, naar mijn weten worden vouwwagens niet geleverd met C banden.

Misschien maak ik me ten onrechte zorgen om het bespreekbaar te maken bij het bedrijf dus zou graag jullie mening horen.

Alvast dank voor de terugkoppeling!

OhPeeCee

Wat ik vind over de band is dat druk maximaal 4,5 bar mag zijn. Denk dat je 2,5 bar beter bij de wagen past

Maar als je kijkt in onderstaande tabel

Zie je inderdaad 4,6 bar

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Tago Herman

Een loadindex van 96 op een vouwwagen is onzin, dus is deze C band onzin.
Dan een bandenspanning van 4,5 bar. Ik ben bang dat de vouwwagen gaat springen als een gek achter de auto, deze band is veel te zwaar. 
Een loadindex van 79 en een spanning van ca 2,5 past veel beter op een vouwwagen. 
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

winnieandbuzz

C banden zijn cargo banden voor bijv. beladen bestelbussen e.d. Naar mij mening niet geschikt voor voor een en overkill voor een vouwwagen van zo'n 750 kg. Sowieso de voorgeschreven spanning volgen (die gebaseerd is op normale banden).

Nico40

Hallo Tago Herman,

Het is mij inmiddels duidelijk dat dit geen voor de hand liggende band is. Heb een banden calculator gebruikt en gegevens ingevuld en kom dan op 2.6 bar uit. Dat zou het stuiteren/ springen moeten voorkomen.

Maar is 2.6 bar niet veel te laag voor dit type band en geeft dat risico op een klapband oid?

En gezien het type band heb je met een lagere druk nog steeds risico op los trillen van onderdelen etc?

Zijn er argumenten voor een C band of is hier gewoon een verkeerde keus gemaakt door het bedrijf?

Alvast dank voor de reactie.

OhPeeCee

Heb dit soort band ooit onder een Flyer gehad, niet fijn, wagen was zeer beweeglijk, fietsen op het deksel gingen steeds harder slingeren, en gaf veel reactie in de kogel. Dit alles, volgens mij, ten gevolgen van bolle wangen waar de wagen over ging rollen.     Na de vakantie kampeer periode eraf laten halen de "normale" autoband eronder laten zetten bij de Kwikfit. Alle problemen opgelost

Nico40

Hallo OhPeeCee,

Had je de bandenspanning destijds aangepast of 4,5 bar aangehouden?

OhPeeCee

Weet eigenlijk niet waar deze opstond. Maar de wangen waren niet zoals autoband, met aan de zijkant duwen met weinig kracht ging het al heen en weer.

Dus, sorry, kan ik geen uitsluitsel over geven.
Zit niets anders op om een proefrit te maken met de vw en dan de bandenspanning omhoog of omlaag brengen en de voelen hoe het rijd en de trillingen en of de bewegingen van de vw ook in de gaten houden

Tago Herman

Mijn mening: Het gaat niets worden met deze banden. Bij de standaard bandenspanning van deze band is de band veel te hard. Je vouwwagen gaat springen achter de auto. Met een verlaagde bandenspanning gaat de band bol staan, en gaat slingeren.
Mijn advies : eraf die banden, en een gewone band met draagvermogen 79 te monteren.
Ik heb hele goede ervaringen met trailermaxx banden. Speciaal voor aanhanger en caravan.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Nico40

Dank allen voor jullie advies. Denk dat ik het met 2.6 bar probeer. Als het uiteindelijk niet goed voelt vervang ik ze door gewone banden. Wie weet bevallen ze wel.

OhPeeCee

Niet geschoten altijd mis. Succes