Geflitst worden in Nederland?

Gestart door 6ink, augustus 12, 2025, 09:28:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

6ink

Ik kon in het archief niet zo snel een topic hierover vinden, maar kan mij voorstellen dat dit eerder is besproken.

Vorige week reden wij met de VW terug uit Frankrijk. Erg prettig dat je met 130km per uur door Frankrijk kan rijden. Dit kan op mi op een veilige manier. In Belgie 10km per uur langzamer, maar wat mij betreft ook prima en op een veilige manier. Iets na 19.00 zijn we bij Hazeldonk de Nederlandse grens over gegaan. Waar ik in Frankrijk en Belgie met alle medeweggebruikers lekker kon meerijden, gingen zij er in NL met 130 vandoor en ging bij mij de cruisecontrol op 90. Dit voelt toch wel een beetje vreemd en vooral ook traag/onnodig.

Op de snelweg in Nederland wordt op meerdere manieren op snelheid gecontroleerd. Ik kan mij voorstellen dat een agent die aan het laseren is of in een onopvallende auto rijdt, eenvoudig een hardrijder met vouwwagen er uit haalt. Maar kan ik mobiele flitser of een trajectcontrole het verschil zien tussen een auto met en zonder aanhanger/vouwwagen? Is er weleens iemand geflitst op die manier?

Marcel78

Een trajectcontrole kan dat in ieder geval. In de tunnel bij Maastricht in ieder geval. Daar heb ik lesgeld betaald.

Zelfde ervaring hier trouwens bij de terugkomst uit Frankrijk. Dat laatste stuk gaat zo tergend langzaam over een veel betere weg.

Tago Herman

Wij hebben een keer een bekeuring binnen gekregen. Was ergens op de A50 bij Den Bosch-Oss. Met de vouwwagen 110, dus idd te snel. Aan de andere kant hebben wij ook wel eens meegemaakt dat wij bij Maastricht rond de 120 km reden met de vouwwagen. Komt er ineens een auto naast mij rijden, politie. De agenten keken mij aan, en maakte een gebaar van "rustig aan", ik minderde snelheid en zij reden ook door.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

CEO

IT-er hier: ja, mobiele flitsers kunnen dat zien.

Enne, als tester ben ik van mening dat we hooguit kunnen zien of iets tot op heden veilig is gegaan, maar erg slecht kunnen voorspellen of het straks ook veilig zal zijn... ofwel: tot nu toe veilig gereden zegt niets over straks. Maar dit terzijde.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Hemertje

Citaat van: Marcel78 op augustus 12, 2025, 06:41:30 PMEen trajectcontrole kan dat in ieder geval. In de tunnel bij Maastricht in ieder geval. Daar heb ik lesgeld betaald.

Zelfde ervaring hier trouwens bij de terugkomst uit Frankrijk. Dat laatste stuk gaat zo tergend langzaam over een veel betere weg.

Ja wij ook een paar jaar geleden bij de trajectcontrole bij A2 Maastricht met de vouwwagen erachter

GJT

Gewoon Flitsmeister gebruikt. Werkt ook (grotendeels) in Belgie en in Frankrijk. Mag niet? Weet ik.

FriedelP

Net terug uit Oostenrijk, en niet op tijd de wagen kunnen laten keuren voor tempo 100, hoewel hij daar al jaar en dag aan voldoet. Dus maar tegen 80 door Duitsland getuft, eens België aan 120. Had ook een voordeel, het stuk door Duitsland had ik een gemiddeld verbruik met vouwwagen erachter van 5,3 liter per 100 km of 1 op 18,8 denk ik zoals jullie het zeggen. Tijdens het stuk België van iets meer dan 120 km steeg dat al rap naar 5,8 liter per 100 km. Zaten ook een paar stevige hellingen rond Luik bij.

Het gaat inderdaad tergend traag en je hebt de neiging je teveel te gaan vervelen als bestuurder, maar het heeft dus ook het voordeel dat je veel zuiniger rijdt.

Kuijfjes

Met Pinksteren waren wij (ik) ook de klos op de A2 bij Breukelen.
Cruisecontrol op 100, gemeten met 97, dus na correctie 94 km/u (4 km/u te hard).

Denk dat ze filteren op de NL witte platen.
Dus 45 euro leergeld.

Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk

2023 - 2024: Jamet Texas, bj. ???? (heel oud)
2024 - heden: Combi-Camp Country, bj. 2013

GuustFlater89

Moet meer zijn dan filteren op witte platen. Een fietsendrager heeft ook witte platen, maar geeft geen snelheidsbeperking als een vouwwagen.
Cabanon Malawi 2.0

FriedelP

Het lijkt me niet zo moeilijk voor een computer van tegenwoordig om een beeld met en zonder aanhangwagen te herkennen.

Regelmatig gotcha's moeten doen van google om te bevestigen dat je geen computer bent? Waarbij je dan alle vakjes met een bus of zo moet aanduiden? Op die wijze toon je minder aan dat je een persoon bent dan dat je mee AI systemen traint die zo leren die zaken automatisch te herkennen.

Je hebt in België een aantal lage emisiezones die via ANPR werken. Als je met een niet toegelaten voertuig de zone in rijd krijg je automatisch een boete opgestuurt tenzij je op voorhand een lagere fee hebt betaald om die dag toch er in te mogen. Ook snelheidsboetes net zoals bij jullie vaak met ANPR. Er zijn toen heel wat mensen die veel geld betaald hebben in gepersonaliseerde nummerplaten die gewoon een nummer bevatten zoals 100, 80, een chemische stof die vaak op vrachtwagens werden vermeld ... In het begin herkende de ANPR systemen deze nummerplaten niet omdat dit teveel leek op zaken die op vrachtwagens werden vermeld. Was nog in de tijd dat gepersonaliseerde nummerplaten bij ons 2000 euro kosten. Dat heeft maar een paar maanden geduurd eer de systemen hadden geleerd om het verschil te herkennen. Veel geïnvesteerd maar al snel kregen ze wel weer de boetes

GuustFlater89

Klopt, beeldherkenning werkt steeds beter. Ben ik wel benieuwd of een vouwwagen met een fietsendrager achterop als vouwwagen wordt herkend...
Cabanon Malawi 2.0

CEO

Ja hoor, maar als je het wil uitproberen... ga je gang!

Voor het uitproberen nog een tip: doe het in een snelheids-zone, dan heb je gegarandeerd binnen week uitsluitsel bij een privé-auto (of de leasemij weet dan al meer).
If you choose not to decide, you still have made a choice!

6ink

Wellicht kan je dan meerdere varianten uitproberen. Ben ook wel benieuwd of hij een trekhaakkoffer herkent als aanhanger. En doe het dan ook bij een vaste flitsplaat, mobiele flitser, trajectcontrole. We zien de resultaten wel tegemoet.

Bedankt iedereen voor de reacties. Ben weer een stuk wijzer.

sanderv

Bij mijn weten moet nog altijd een agent het eindoordeel geven. De apparatuur flitst wel automatisch, maar beboet volgens mij niet automatisch.

FriedelP

Citaat van: sanderv op augustus 13, 2025, 02:52:12 PMBij mijn weten moet nog altijd een agent het eindoordeel geven. De apparatuur flitst wel automatisch, maar beboet volgens mij niet automatisch.
In België is dat anders. Bij bemande mobiele controles klopt dit wel. Die nemen automatisch foto aan laagste toegelaten snelheid, maken een beoordeling die de agent op basis van beeld moet bevestigen of aanpassen en is OK. Zo kan men ook de AI systemen trainen.

Echter heel veel controles gebeuren via ANPR, zeker trajectcontroles en daar komen geen agenten bij kijken gebeurd redelijk automatisch. In geval van bezwaar zal het beeld bekeken worden. Klopt het bezwaar, wordt geanuleerd en leert AI, anders gaat het meteen naar parket en mag je het nog eens gaan uitleggen bij de rechter.