Gescheiden toiletten en douches - steeds minder

Gestart door FredKaan, augustus 12, 2025, 10:34:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

FredKaan

Ik ben altijd gewend dat toiletten en douches op campings voor mannen en vrouwen gescheiden zijn. Ik merk dat dit steeds minder het geval is. Ik stond laatst mijn tanden te poetsen terwijl links en rechts vrouwen zich aan het opmaken waren. Mijn vrouw vind het maar niets. Ik moet hier erg aan wennen. Wat zijn jullie gedachten?

Mirri74

Ik zou niet weten waarom ik dat een probleem zou moeten vinden. (Niet gemeen, echt serieus niet)

FriedelP

Nog niet zo vaak tegen gekomen op camping. Een keer of twee denk ik.

Maar ervaar dat ook niet direct als een probleem. Thuis sta ik ook vaak naast mijn vrouw in de badkamer en vaak minder kleren aan dan daar op camping  :O

sanderv

Ik ben er blij mee. Stuk efficiënte r. Het zal mij verder een zorg zijn wie er in het hokje naast me is.

poldertoerist

Wat mij betreft ook geen probleem. 

ik vond het altijd al zo waardeloos dat toen mijn dochters klein waren dat de baby plekken ook in het damesgedeelte zaten.  moest ik als man toch het damesbolwerk inlopen...
Adventure Awaits

FriedelP

Ik denk dat vrouwen er makkelijker een probleem mee hebben. Mijn vrouw vindt het maar niets, terwijl ik het vreemd vindt dat als we samen ons gaan klaar maken om te slapen de ene de ene ruimte binnenwandeld en de andere de andere ruimte.

Thomas1984

Ik heb hier langer over nagedacht en getypt dan ik wilde.

TLDR: zoveel mensen zoveel meningen; hou een beetje rekening met elkaar en wees lief voor wat een ander prettig vind. En een plasje en een droogje moeten we allemaal, jong en oud.

Heel stom dat er (bijna) nooit verschoonplekken bij de heren wc's zijn. Dan moet je als man zijnde heel duidelijk en luidruchtig duidelijk maken dat je bij de dames wc's bent met je kind bent om die te verschonen. Je voelt je dan toch telkens een beetje opgelaten. Omdat je daar niet 'hoort', terwijl je als vader ook gewoon voor je kinderen wil zorgen.

Op het werk hebben we genderneutrale wc's én gendergescheiden wc's. Dat werkt als een tierelier; je kiest hetgeen waar je je meest senang mee bent. En er zijn verschoonplekken, terwijl er weinig baby's op het werk zijn. Dit is gewoon sociaal faciliteren van de mensen die aanwezig zijn. Maar zoiets moet maar net kunnen qua bedrijfspand of, in deze situatie, op de camping.

Douchen is wat anders. Daar is het afhankelijk van de indeling van de situatie. Is het een minicamping dan zijn dit vaak enkele gesloten douches die door alle gasten worden gebruikt, evenals de enkele wc's. Maar als de douches in  dezelfde ruimte zijn als de wc's, of er zijn openingen boven of onder de deuren of wanden dan is dit weer gescheiden. Wat ik deuzig vind, want volgens mij is het nergens normaal om onder of over iemand z'n deur of douchewandje te kijken. Net zoals je niet naakt in de algemene doucheruimte rondloopt (naturisten daargelaten). Je probeert andere mensen nu eenmaal niet ongemakkelijk te laten voelen door je naaktheid, religieuze uitingen, neuspeuteren of waardering voor Django Wagner.

Daarom; als je je niet senang voelt met de situatie, handel ernaar. Dus als jij en/of je vrouw het niet fijn vind dat je je tanden poetst als andere campinggasten zich bijvoorbeeld opmaken, poets dan elders je tanden of wacht even tot de anderen gasten weg zijn. Zodat je je wel fijn kan voelen en anderen je ongemak niet hoeven op te merken en te faciliteren.

CEO

Wij kamperen vaak met privé-sanitair, wat eigenlijk nooit gescheiden is. Het maakt voor mij (man) niet uit, vrouwen hebben er vaak meer moeite mee. Begrijpelijk, veel ellende wat vrouwen meemaken wordt door mannen veroorzaakt.

Ik denk dat we daar als mannen een rol in hebben om dat te verbeteren.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Corien

Ik heb er ook geen moeite mee,  wel met urinoirs in de ruimte voor de douche- en toilethokjes. Dat je daarnaast je handen moet wassen. Ik vind dat meer dan ongemakkelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

KeithWM

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar zou het best toejuichen. Grootste verschil zal denk ik zijn dat vrouwen minder in de rij hoeven staan voor "hun" douches/WCs, terwijl er bij de heren wel vrij zijn. Als vader vind ik het ook maar stom als de verschoningstafel alleen bij de vrouwen is.

Maar ik begrijp misschien ook niet wat precies het bezwaar is. Is het om de (vermeende) hygiëne of zit het hem meer in de (sociale) veiligheid?

De hierbovengenoemde combi can heren-, vrouwen- en genderneutrale faciliteiten werkt misschien ook prima.

Jon

Ik vind het allemaal prima, gemengd of niet, we zien er per saldo allemaal hetzelfde uit. Het enige waar ik in het prille verleden wel moeite mee had is gasten die hun ondergoed wassen in afwasbakken, en, nog heftiger, die lui die het vrij normaal vinden om portable toiletten in dezelfde bakken uit te spoelen. Het is maar goed dat je niet overal bewust van bent, want dan is kamperen geen optie meer(net als uit eten).
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.