Eens iets anders....

Gestart door FriedelP, augustus 15, 2025, 01:18:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

JanJD en 1 gast bekijken dit topic.

Alex

Op de wagen liggen bij ons dingen die je altijd nodig hebt.
Ook op een doorgang camping.
Stoelen tafen kleden enz
Dus de grote dingen hoefden niet in de bak.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

CEO

Let bij de bagageruimte ook op waar je de spullenboel kwijt wil: een vuil grondzeil, een toilet, de gasfles zijn zaken die ik persoonlijk niet in de wagenbak kwijt wil.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Hemertje

Citaat van: FriedelP op augustus 20, 2025, 11:46:24 PMDat klopt. Bij allemaal hebben ze wel wat ruimte op de tent, de dekzeil vergroter geeft inderdaad veel ruimte.

Echter wil je daar al je bagage hebben? Dan moet je dat ook telkens weer bij het opslaan afhalen, ergens elders zetten en dan opslaan en dan ergens in de tent gaan zetten. Dat lijkt ons niet helemaal de bedoeling te zijn. Dan verlies je het voordeel van een snelle wagen.

Wat Alex zegt, bij ons ook de zaken die je toch nodig hebt, worteldoek, tafel etc ligt onder het dekzeil en niet in de wagenbak

Citaat van: FriedelP op augustus 20, 2025, 11:46:24 PMIk wil in ieder geval de wagenbak bekijken. Wij hebben een praktische keuken waar alles in kan en we in een blok eruit kunnen nemen, een box, pootjes onderzetten en je hebt een praktische keuken. Is ondertussen wel al oud en versleten en gaan waarschijnlijk zelf een nieuwe bouwen met zelfde principe. Maar dan moet die laadbak ook groot genoeg zijn omdat er in te krijgen, wil ik niet bovenop de tent hebben. Zijn keuken in de box is een opplooibare in een koffer en dat zou er dan in kunnen.

de meest effectieve keuken is een vaste keuken
heeft geen ruimte in de wagenbak nodig
alles heeft dan een vaste plek en hoeft niet uitgepakt of versleepte te worden
geen geklooi met pootjes en waterpas zetten

ondergeschat het gemak en comfort van een vaste keuken niet!

FriedelP

Zeker. Een toilet hebben we niet mee, dus dat gaat nergens.
Grondzeil, dat is dan weer een voordeel van de nr 13, moet je niet ergens gaan opbergen, echter in het andere geval denk ik ook dat we dat in een plastic zak onder het zeil zouden steken.
Een campinggaz fles zetten we nu ook meestal in de wagen. Wel niet helemaal achteraan en meestam met zachte dingen rond zoals de kussens.

Het grootste dat er in dient te kunnen is een grote kist met daarop vuurtje en zomeer gemonteerd als keuken waar we alles van de keuken in kwijt kunnen. Dat we niet een keukentje in elkaar moeten steken, alle spullen erin en achteraf terug omgekeerde en zo toch een praktische keuken hebben zonder de tierlantijntjes van de eigenlijke keukens. Onze oude die we bij een oude vouwwagen van 350 euro 12 jaar terug bij kregen, is nu stillaan wel echt versleten en is naar schatting meer dan 30 jaar oud. Daar gaan we vermoedelijk iets nieuw voor bouwen en hebben daar al ideeën voor. En daar kan je dan ook wel wat rekening houden met de wagenbak die je ter beschikking hebt, echter als die te weinig diep is kom je niet ver en is dat geen optie. Dus de hoogte dat je kan laden gaat in ieder geval mee erg bepalend gaan zijn.
De wagen nr 13 is qua afmetingen niet echt veel verschillend met deze van de andere wagens dus het verschil in vollume moet vooral liggen aan de hoogte dat er kan geladen worden.
Bij de Panama-Up is dat zo goed als 50 cm, bij de andere wagens ook ergens tussen de 40 en 50 cm. Bij de nr.13 vindt ik daarover nergens een vermelding maar als ik ga rekenen kom ik ergens rond de 20 cm uit en dat is echt wel weinig voor een dergelijke oplossing.
Men heeft daar een matras van 16 cm wat uiteraard fijn is, maar heb de indruk dat men ook het bed zelf heeft laten zakken omdat minder hoog te laten uitkomen waardoor je dus maar een lage laadruimte hebt.

FriedelP

Citaat van: Hemertje op augustus 21, 2025, 09:47:43 AMWat Alex zegt, bij ons ook de zaken die je toch nodig hebt, worteldoek, tafel etc ligt onder het dekzeil en niet in de wagenbak

de meest effectieve keuken is een vaste keuken
heeft geen ruimte in de wagenbak nodig
alles heeft dan een vaste plek en hoeft niet uitgepakt of versleepte te worden
geen geklooi met pootjes en waterpas zetten

ondergeschat het gemak en comfort van een vaste keuken niet!
Ik vindt die vaste keukens meerstal veel fantasie en weinig praktische ruimte. De oplossing die we nu hebben heeft ook alles een vaste plaats en veel meer praktische kookruimte en daar willen we terug na toe. En wij verplaatsen de keuken al graag een keer naar gelang het weer en zon en andere dingen.
Anyway, de nr 13 heeft geen vaste keuken, enkel een opplooibare keukenmeubel dat je dus telkens moet uitladen, afbreken en terug, opzetten en terug inladen.

De punten hierboven gesteld vind ik inderdaad logisch om onder het dekzeil te steken. Maar dat veranderd niet veel aan onze probleemstelling.

FriedelP

We zijn vandaag naar de Waterfront en de Malawi 2.0 gaan kijken. Het plan was eerst dat te gaan doen bij De Wit Schijndel, maar daar stond op de site dat de Waterfront niet in voorraad was. Daarom een mail gestuurd om te horen of deze in de toonzaal stond, echter nooit een antwoord op gekregen. Dus waarschijnlijk niet maar gewoon uit beleefdheid een antwoord sturen zou me ook veel meer vertrouwen in een zaak geven dan gewoon genegeerd worden.

Op de site van de Vrouwwagenzaak stond wel duidelijk dat ze beide wagens in de showroom hadden staan dus zijn we daar naar toe gegaan. Wel een heel stuk verder voor ons, en in Nederland ken men ook op zaterdag blijkbaar heel wat af van file! Zijn dus lang onderweg geweest. Zeer vriendelijke mensen daar. Toen ze hoorden dat we van zo ver kwamen, kregen we meteen een kopje koffie bij de uitleg (zal vermoedelijk wel veel anderen ook krijgen) en hebben ze de zaak toch iets langer open gehouden. 

Ik was zeker gecharmeerd door de tent van de Waterfront en vond die erg praktisch ruimte gecreëerd. Vindt het ook een mooie wagen. Mijn vrouw vond hem donker en daarom niet haar ding, echter met het tal van ramen dat het heeft vond ik dat vreemd, denk dat dit eerder was omdat hij op een veel donkerdere plaats in de winkel stond opgesteld. Lijkt op eerste gezicht ook snel opgezet. De Cabanon heeft van de 3 de minst grote wagentent, maar omdat de wanden rechter zijn valt dat nog niet zo hard op tegenover de panama up. Van die drie lijkt het mij dat je de meeste ruimte hebt in de Waterfront. Het Royale bed is groot en je kan ook in lengte liggen, echter neemt wel heel veel ruimte weg van de wagentent. Dat Royale bed wordt het dus zeker niet. Heeft ook een erg dunne matras. Matras bij die 3 wagens lijkt me nog steeds deze van de Panama Up de beste. 

Dan de wagenbak. Die lijkt mij bij de malawi het minst praktisch. Je hebt aan voor en achterkant kastjes waar je een boel spullen in kwijt kunt, echter dat zijn geen grote spullen en deze die aan de andere kant van de wagen staan dan aan de kant van de wagentent, is moeilijk bereikbaar als de wagentent opgebouwd is. Daarnaast komt dan nog heel wat ruimte voor de gasveren die je ook niet praktisch kan gebruiken. Dus ruimte waar je grotere dingen kunt zetten of in bakken die je dan makkelijk als kast op elkaar kan stapelen, is erg beperkt zo. Hij heeft wel een erg grote disselbak. Zowel de Waterfront als de Malawi is de bak een goede 32 à 33 cm diep tegenover de 49 cm van de Panama Up. De meer dan 500 liter laadruimte extra moet ergens in zitten hé. Bij de Waterfront is de praktische ruimte voor de bagage handiger dan deze van de Malawi 2.0.

De keuken die bij de Malawi beschikbaar is vonden we nog een behoorlijk praktische keuken. De pitjes mochten wel iets verder uiteen staan en het middelste pitje mocht wat groter zijn. Ik vindt het een nadeel dat de pitjes ook wat lager liggen. Dat beperkt meteen de ruimte voor de kommen. Je kan uiteraard makkelijker het gelijk boven dicht doen en dat is de reden waarom men dat zo doet. Heeft in ieder geval behoorlijk wat laadruimte.

Kortom, we zijn er zeker nog niet uit! Gaan nog alle punten en wat we willen doen daartegenover moeten afwegen. En de Kees Kampeert Nr 13 willen we zeker ook nog een keer zien. 

Bovenstaande uiteraard allemaal geschreven van hoe wij naar de wagens kijken voor onze noden die we hebben. Kan dus totaal anders zijn voor iemand anders. Heb ook geprobeerd het volledig mogelijk te doen.

Maar we zijn zeker nog steeds erg benieuwd naar jullie ervaringen met die wagens, wat jullie bij elk van de wagens beschouwen als de positieve en negatieve punten, zelf als jullie noden anders zijn, kunnen we daar nog veel uit leren voor onze noden. Waarom de ene wagen gekozen en niet de andere als je een gelijkaardige vergelijking hebt gemaakt.

Campooz en camplet stonden er ook. Campooz sprak mijn vrouw totaal niet aan. Als dat iets meer voor ons was, hadden we denk ik ook meer naar Campwerk gaan kijken.

FriedelP

Vandaag ook bij Kees kampeert langs geweest.
Wat een praktische ruime tent is dat. Ook erg kwalitatief! Luifel is ook geweldig.

De wagenbak blijven de twijfels die we hadden. Die is echt niet diep. Slechts een 23 cm en de kleinste kratten die we hebben is 24 cm en dan hebben we het nog niet over onze keuken gehad. Dat zou eventueel in een ruime disselbak kunnen. Dit is omdat men een lage instap wil hebben en daardoor het bed lager in het frame legt. Dat een stuk hoger voorzien en men zou de ideale wagen hebben en moesten we niet meer twijfelen!

Ook extra steunen er onder zetten weet ik nog niet of dat op een vlotte plaats en voldoende steun gaat bieden als je ze aan de andere kant te zetten, maar moet nog wel op te lossen zijn.

Het wordt in ieder geval geen eenvoudige keuze. Met een ruimere wagenbak was de keuze heel eenvoudig geweest!

Alex

Wist wel dat de kwaliteit je zou bekoren.
Het is dat we al een mooie wagen hebben anders wisten we het wel.

Maar is het gewoon niet een kwestie van minder mee nemen?
Of te wel heb je alles echt nodig?
Want onze ervaring is hoe meer ruimte hoe meer dingen je meeneemt omdat je toch niet hoeft op te letten.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

We gaan zo wie zo minder nodig hebben echter bepaalde zaken kan je niet minder hoog maken. 

KeithWM

Met dochters van 17 en 19 komt u misschien wel in de leeftijdscategorie dat zo'n lage instap erg prettig is! ;-)

Succes met de keuze!

FriedelP

Citaat van: KeithWM op augustus 31, 2025, 09:08:57 PMMet dochters van 17 en 19 komt u misschien wel in de leeftijdscategorie dat zo'n lage instap erg prettig is! ;-)

Succes met de keuze!
Seg seg niet overdrijven he  8)

Als we fit genoeg zijn om te wandelen en meeste verplaatsingen met de fiets doet, en af en toe een vouwwagen kan opslaan moet een trapje ook nog wel lukken hé :O

Jon

Ook wij lopen nog steeds te twijfelen, je komt op zeker moment op een punt dat je kiest voor iets waar je weer jaren mee vooruit kunt. De Waterfront hebben we twee keer opgezet in de showroom van de Wit. Geen probleem en snel. Ik zie de Waterfront nog steeds als een volwaardige, makkelijk op te zetten en ruime vouwwagen, die bovendien netjes geprijsd is. Wanneer ik jouw voorkeuren lees denk ik dat de Waterfront een fijn alternatief is.   
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

FriedelP

Citaat van: Jon op september 01, 2025, 01:27:46 AMOok wij lopen nog steeds te twijfelen, je komt op zeker moment op een punt dat je kiest voor iets waar je weer jaren mee vooruit kunt. De Waterfront hebben we twee keer opgezet in de showroom van de Wit. Geen probleem en snel. Ik zie de Waterfront nog steeds als een volwaardige, makkelijk op te zetten en ruime vouwwagen, die bovendien netjes geprijsd is. Wanneer ik jouw voorkeuren lees denk ik dat de Waterfront een fijn alternatief is. 
Ah ha, ze hebben hem dus ook in de showroom daar! Op site stond dat die niet voorradig was en heb vraag gesteld of dat dit ook betekende niet in de showroom en nooit een antwoord op gekregen, we hebben daarom een stuk verder gereden om zeker te zijn en nog eens naar een andere winkel te moeten.

Vindt de Waterfront inderdaad ook een mooie wagen. Hij is zeker inderdaad de goedkoopste van de mogelijke opties. Tent is inderdaad ook origineler dan Malawi en Panama-Up, vindt hem ook wel mooi maar dat is bij mij altijd het minst belangrijke. Heeft een ruime laadbak, 33 cm in diepte gaat nog net.

Echter vermoedelijk valt ie af om volgende redenen:
- Grondzeil bevestigd met klitteband. Als je op plaatsen staat waar stof en gras en modder is, en dat komt in de klittenband, gaat dat zo wie zo minder goed werken als in begin dus rapper degraderen dan een goede rits. Hierdoor ook minder opties om het deels ingerits te laten.
- Iemand op het forum deelde onze ervaring hiermee en ook specifiek de klitteband werd daar als nadeel beschouwd. Vooral het bevestigen. Je kan niet zo makkelijk tegendruk geven aan de buitenkant en zeker op ongelijk terrein blijkt dat moeilijk goed te bevestigen. In de bergen kan het 's nachts nogal eens serieus afkoelen en door het daardoor minder aansluiten geeft dat blijkbaar ook extra tocht.
- Heeft het dunste doek van alle opties. Is ook Tencate, maar met een dikte van 300 gr/m² toch minder dan de Malawi en de Panama-Up die een doek hebben van 340 gr/m². Voor de nr 13 is dat gegeven nergens terug te vinden, maar dat doek is toch duidelijk dikker en steviger dan bij de twee voorgaande hier. De Panama-Up is onderaan wel geen katoen maar PVC, wat makkelijker af te kuisen valt, echter ben ik daar niet meteen voorstander van, vindt dat minder kwalitatief dan goed katoen. Mogelijk schilt dat niet zoveel op een gebruiksperiode van een vouwwagen, echter onbelangrijk vindt ik het toch niet en daarom toch ook een grote kans dat de wagen met het dunste doek afvalt.

Voor de rest zeker waar. Qua snelheid vergelijkbaar met de Panama-Up, De nr 13 is nog sneller, de Malawi duurt het langst. Echter de tijd tussen de snelste en de traagste zal max een 10 minuten à 15 minuten zijn, alles wat staat binnen de 30 minuten inclusief haringen is snel en gaat niet het grote verschil maken. Wel een belangrijk voordeel bij de Waterfront is dat een basis luifel meteen mee opgezet is zonder echt extra tijd te vragen.

Het is vooral het aspect waar je weer jaren mee voort kunt dat ons doet twijfelen bij de Waterfront die toch wat van mindere kwaliteit is dan de anderen.

FrankAndrea

Als blije Waterfronters wil ik even reageren.
Klittenband:
Inderdaad hadden wij er aanvankelijk problemen mee. Inmiddels - meer ervaren- plaatsen we het samen: Frank binnen en ik geef buiten tegendruk. Dat werk snel en efficiënt.
Dikte doek:
Ik vind het niet dun. Wij hebben ooit een Smitveld van iemand geleend en met dat doek kreeg ik de deur
niet opgerold. Veel te dik voor mij.
Licht:
Met somber weer zijn de dakramen fantastisch. Toch voldoende licht binnen.
Hij staat gewoon bij de Wit.
Succes met de keuze.  :zw

FriedelP

Bedankt voor de info.

Dat licht ben ik van overtuigd dat dit vooral door de locatie van waar hij stond bij vrouwwagenzaak was, maar mijn vrouw werkt meer op gevoel dan op objectieve punten dan ik. Als we van de wit antwoord hadden gekregen dat hij daar stond, waren we naar daar gegaan, was voor ons een uur minder ver rijden!

Ben zeker ook nog benieuwd naar gebruikers van al deze wagens hun ervaring. Dat helpt zeker bij het maken van keuze. Vooral een eerlijke opinie over alle voordelen en alle nadelen die ze ondervinden aan de wagens. Wat anderen als voordeel ervaren is dat daarom niet altijd voor ons, evenals wat andere als nadeel ervaren is dat ook niet altijd voor ons, echter dergelijke getuigenissen bevatten een schat aan info die kunnen helpen bij de keuze, zeker als er ook bij vermeld wordt wat voor soort kampeerder men is.