Tempo 100

Gestart door dRichardk, augustus 19, 2025, 05:16:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

dRichardk

Ik heb een vraag. Wie heeft er een Tempo 100 keuring laten uitvoeren, en is ooit in Duitsland aangehouden.
Ik heb nl een beetje het idee na 10+ jaar door Duitsland gereden te hebben dat een aanhouding nagenoeg 0% is. Daarnaast begrijp ik dat er geen registratie in Duitsland in te zien is. Dus de politie zou enkel op basis van deze sticker moeten zien of de vouwwagen 100km mag rijden. Of zit ik er helemaal naast

Alex

Ben ook nog nooit gepakt maar kan me voorstellen dat flitsers een ander verhaal is.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

In mijn jeugd, heel lang geleden met mijn ouders hebben wij het tegen gekomen, al betwijfelen we sterk dat we eigenlijk in overtreding waren.

We reden toen in fille ergens tussen Stuttgart en Munchen. Alle aanhangwagens met buitenlandse nummerplaat werden er door de politie uitgehaald en moesten een boete betalen omdat ze harder reden dan 80 en geen ontheffing hadden.
Je moet een keer trachten meer dan 80 te rijden in fillen!

Dus mijn vader vroeg naar hoe dat vast gesteld was. De agent moest dat eerst gaan vragen. Dat was met een mobiele radar vast gesteld een eindtje terug. Mijn vader vroeg hoe hij dat bewijs kon nagaan en bekijken. Agent terug gaan vragen wat hij moest antwoorden. Er werd een politiekantoor aangeduid een eind van de autostrade en kon alleen maar in een specifieke week na vaststelling en kon niet opgestuurd worden. Kortom, men weet dat die toerist toch niet de mogelijkheid heeft om te checken.

Maar boete moesten we wel betalen voor we verder mochten.

Een twee tal maanden later was in de pers in België te horen dat politiediensten daar quota werden uitgeschreven van boetes die ze moesten uitschrijven, als ze dat einde van de maand niet haalden werden vaak buitenlanders onterecht beboet om de quota te halen. Is toen een rel geweest en de quota werden dan afgeschaft.

A l e x

Wij hebben het op beide onze vouwwagens gedaan. Bij Dekra kan je een afspraak maken voor thuis en is het makkelijk en snel geregeld. Binnen een week krijg je de papieren opgestuurd. Volgens mij is er geen registratie, maar moet je bij controle de papieren laten zien.
Trigano odyssee gl 2020 --> Combi-Camp Country 2024

OhPeeCee

Ja, er kan naar gevraagd worden. No zolang de schokdempers ok zijn, de banden jonger dan 6 jaar, de oploop rem werkt en het trekkend voertuig deugt voor de wet dan blijft de tempo 100 geldig. Dus als je de wagen overdoet de papieren meegeven.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Alex

Citaat van: FriedelP op augustus 19, 2025, 05:33:01 PMIn mijn jeugd, heel lang geleden met mijn ouders hebben wij het tegen gekomen, al betwijfelen we sterk dat we eigenlijk in overtreding waren.

We reden toen in fille ergens tussen Stuttgart en Munchen. Alle aanhangwagens met buitenlandse nummerplaat werden er door de politie uitgehaald en moesten een boete betalen omdat ze harder reden dan 80 en geen ontheffing hadden.
Je moet een keer trachten meer dan 80 te rijden in fillen!

Dus mijn vader vroeg naar hoe dat vast gesteld was. De agent moest dat eerst gaan vragen. Dat was met een mobiele radar vast gesteld een eindtje terug. Mijn vader vroeg hoe hij dat bewijs kon nagaan en bekijken. Agent terug gaan vragen wat hij moest antwoorden. Er werd een politiekantoor aangeduid een eind van de autostrade en kon alleen maar in een specifieke week na vaststelling en kon niet opgestuurd worden. Kortom, men weet dat die toerist toch niet de mogelijkheid heeft om te checken.

Maar boete moesten we wel betalen voor we verder mochten.

Een twee tal maanden later was in de pers in België te horen dat politiediensten daar quota werden uitgeschreven van boetes die ze moesten uitschrijven, als ze dat einde van de maand niet haalden werden vaak buitenlanders onterecht beboet om de quota te halen. Is toen een rel geweest en de quota werden dan afgeschaft.

Heb al 2 keer meegemaakt dat een politie naast ons kwam rijden en aangaven met handgebaren iets langzamer te rijden.
Ik deed mijn duimpje omhoog en ze reden verder.
Maar als je garantie wil gewoon even regelen.
Geeft ook meer rust.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

Ik kreeg dit jaar de keuring niet tijdig geregeld en heb gewoon cruise control op 84 gezet. Was erg traag en voelde me niet altijd veilig tussen vrachtwagens. Maar verbruik lag erg laag en ben ook op bestemming gekomen. 

6ink

De kans een staande houding (aanhouding is wel erg overdreven  :P ) zal niet zo groot zijn wanneer je 100 rijdt ipv 80 zonder 100 sticker. Uiteraard wel wanneer je VW niet alle kanten op stuitert en je 'normaal' met het verkeer meerijdt. Misschien een keer een handje zoals hierboven is beschreven, maar verwacht dat de Polizei meer bezig is bellende bestuurders en hard rijders bij wegwerkzaamheden e.d. Maar wanneer je betrokken bent bij een ongeval, kan je volgens mij wel verantwoordelijk worden gesteld. Net zoals winterbanden. Die zijn verplicht, maar het checken door de politie is lastig. Bij een aanrijding wordt er onderzoek gedaan.

CEO

Er lijkt in Duitsland meer op inhaalverboden gehandhaaft te worden: als er een vrachtwagen-inhaal verbod geldt, geldt dat ook voor aanhangers...
If you choose not to decide, you still have made a choice!

poldertoerist

ik vind die sticker errrug lelij en ook ik vind de hele regeling stompzinnig.  dus rij ik gewoon 90 en dat doe ik eigenlijk overal, ook in Frankrijk waar je dus wel harder mag.  wij hebben ook nog fietsen op het dak en de dragers worden geadviseerd tot max 100.  ik heb er echt nul. nul moeite mee.  daarnaast het verkeer in Duitsland is dusdanig dat het ook geen zin heeft.  tis toch continue optrekken en remmen en stau.  afgelopen zomer kwamen we over honderd km steeds hetzelfde verkeer tegen.

Adventure Awaits

Mirri74

Ik denk ook dat het een serieus probleem kan worden mocht er een ongeluk gebeuren. Als jij 100 rijdt en je hebt een sticker, terwijl je niet voldoet aan de voorwaarden dan kwam het zijn dat de verzekering bv weigert uit te betalen. Het zou me ook niet verbazen als je nog een extra boete er bovenop krijgt.

Runningr

Citaat van: CEO op augustus 19, 2025, 08:03:41 PMEr lijkt in Duitsland meer op inhaalverboden gehandhaaft te worden: als er een vrachtwagen-inhaal verbod geldt, geldt dat ook voor aanhangers...

Volgens mij klopt dit niet helemaal. Vaak is er inderdaad ook een inhaalverbod voor caravans/aanhangers als er een inhaalverbod voor vrachtwagens is, maar dan wordt dit met een onderbord aangegeven.

Zie ook : https://experts.anwb.nl/auto/post/wanneer-mag-auto-met-caravan-inhalen-in-duitsland-v3WU0eiuif0NaII

FriedelP

Ik heb daar dit jaar toch heel vaak een appart onderbord voor zien staan. Maar het was heel vaak als dat van de vrachtwagen er staat, dan staat het er ook voor de aanhangwagen. Niet veel plaatsen waar het anders is.