Praktische vragen over de HK Nano

Gestart door vantentnaarvouwwagen, augustus 23, 2025, 08:12:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

vantentnaarvouwwagen

Na de nodige research bij oa Holtkamper, Aart Kok, de Wit en het lezen van de nodige topics, zijn we nagenoeg overtuigd dat we na onze fijne tent de stap naar een Nano gaan maken om wat compacter en flexibeler te kunnen kamperen.

We hopen dat de Nano-bezitters hier op het forum ons nog wat praktische tips kunnen geven:
- Volgens de verkopers is er op het bed ruimte om een dekbed te laten liggen, maar geen kussens. Is dat ook jullie ervaring? Handig om te weten, geen twijfelpuntje

- Hebben jullie een vakkenschort XL? We zagen dat deze naast de deur was bevestigd, maar daar zit hij niet lekker, hij glijdt snel weg omdat je hem niet vast kunt zetten behalve met het klittenband. Aan de overkant, bij het raam zit wel een haakje waar de hoek het schort aan vast geknoopt kan worden, al valt het schort dan deels voor het raam. Handigheidje, geen twijfelpunt. De garderobehaakjes kun je volgens mij alleen aan de luifelstok kwijt, dus lijkt me geen meerwaarde voor de Nano, dan de jassen maar onder het bed oid (klein nadeel van weinig stokken/haakjes in de tent, weegt totaal niet op tegen de voordelen ervan:-))

- Algemene vraag: is een disselhoes nodig? Bij rijden wordt de dissel ook vies, heeft het dan meerwaarde deze af te dekken bij stil staan?

- We hebben al enkele Nano's gezien, waarbij de zijwand aan de kant van de dissel/bed niet strak aansluit op de wagen, ook niet op vlakke ondergrond. Het lijkt of het doek vd zijwand te ruim is of niet helemaal goed aansluit op de wagen. Zie foto. Dit zou mogelijk afgesteld kunnen worden, maar we zijn benieuwd naar jullie ervaringen. We zouden verwachten dat je een Holtkamper in elk geval op een vlakke ondergrond toch wat strakker moet kunnen neerzetten. Dat het op hobbelig terrein net iets anders werkt, dat is logisch. Dit vinden we toch wel een aandachtspunt.

Meer tips/tricks zijn welkom natuurlijk, we horen het graag!

Alex

Dat probleem heb ik wel vaker voorbij zien komen.
Ken de veroorzaker niet van dit probleem.

Zelf heb nog nooit een Dissel hoes gebruikt.
Zowel bij de caravan als de Holtkamper niet.
Heb hem wel masr nooit problemen ondervonden van het niet gebruiken.

Oja en welkom in ons midden.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

vantentnaarvouwwagen

Bedankt Alex, super fijn alle info die hier wordt gedeeld op het forum!
Ik heb hier op het forum geloof ik wel zo'n beetje alle Nano topics gehad, daar was ik het zij-wand dingetje nog niet tegenkomen, maar er zijn natuurlijk meer kanalen. We zijn vooral benieuwd naar of dit iets is wat bij elke Nano een ding is of dat het toch met de afspanning te maken heeft en je het dus kunt corrigeren.

Die disselhoes lijkt dan meer voor de 'leuk' of voor de reclame, al lees ik dat het soms wordt aangeraden om de onderdelen te beschermen.

Alex

Het is dat ik hem ooit op een Holtkamper meeting heb gekregen  >:( .
Anders had ik hem niet eens.
Maar kan er wel iets in vinden.
Je stroom stekker blijft wel droog.
Nu laat ik hem naar beneden wijzen zodat er geen vocht in komt.
Mischien toch weer eens opzoeken  :P  :P
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

vantentnaarvouwwagen

Citaat van: vantentnaarvouwwagen op augustus 23, 2025, 08:12:34 PM- We hebben al enkele Nano's gezien, waarbij de zijwand aan de kant van de dissel/bed niet strak aansluit op de wagen, ook niet op vlakke ondergrond. Het lijkt of het doek vd zijwand te ruim is of niet helemaal goed aansluit op de wagen. Zie foto. Dit zou mogelijk afgesteld kunnen worden, maar we zijn benieuwd naar jullie ervaringen. We zouden verwachten dat je een Holtkamper in elk geval op een vlakke ondergrond toch wat strakker moet kunnen neerzetten. Dat het op hobbelig terrein net iets anders werkt, dat is logisch. Dit vinden we toch wel een aandachtspunt.

Inmiddels zijn we in het bezit van een Nano, we zijn helemaal 'om'!

Om toch nog even op mijn eigen vraag terug te komen: het 'probleem' van de zijwand is bij de huidige versie van de Nano opgelost. Er bleek wat meer speling/ruimte in het doek van de zijwand te zitten bij de eerdere versies. In de huidige versie zijn er een aantal kleine dingen aangepast tov eerder, mogelijk na feedback van de eerste kopers. Fijn dat de wagen zich zo blijft doorontwikkelen.

En nav andere post: inderdaad, er zit ten Cate doek op de tent.

poldertoerist

Gefeliciteerd, Leuke wagen hoor. Lekker compact.

Veel plezier ermee!
Adventure Awaits

Tim_V

Ik gebruik een Ikea tas als disselhoes. Past precies en geeft net dat beetje extra bescherming bij langdurige blootstelling aan zon, regen en andere ongure weersomstandigheden.
(Is uiteraard minder fraai dan een HK hoes, maar ik zie hem toch niet als de VW opstaat)

JanJD

Citaat van: vantentnaarvouwwagen op augustus 23, 2025, 08:34:56 PMDie disselhoes lijkt dan meer voor de 'leuk' of voor de reclame, al lees ik dat het soms wordt aangeraden om de onderdelen te beschermen.
Ook ik heb de indruk dat dit het geval is.

Een dissel hoes houdt zon en regenwater weg van de koppeling en stekker. Deze onderdelen zijn echter ontworpen om tegen buiten omstandigheden te kunnen; tijdens het rijden worden ze hoe dan ook zeer intensief aan regen en andere weersomstandigheden blootgesteld.

De kritische onderdelen van de dissel van een vouwwagen zijn net zoals bij normale aanhangwagens gemaakt van (gegalvaniseerd) staal met soms ook UV bestendig rubber of andere kunststof delen als bescherming of afwerking. Professioneel (dagelijks) gebruikte aanhangwagens gebruiken dezelfde onderdelen en die worden probleemloos 10-tallen jaren oud zonder dissel bescherming met een hoes. Denk bijvoorbeeld eens aan huur aanhangwagens die altijd buiten staan. Ook de 12V stekker is prima weersbestendig zolang die goed, met de pennen naar beneden, in de houder opgeborgen wordt.
De andere kant van de koppeling, de trekhaak en contactdoos aan de auto, wordt ook altijd aan weer en wind blootgesteld. Bij mij gaat dit al meer dan 20 jaar probleemloos goed.

Een hoes is denk ik met name belangrijk als reclame object voor de leverancier waarvan de naam er op staat. Het is voor de kampeerder een extra object om mee te nemen en een extra handeling om aan te brengen. Voor mij meer nadelen dan voordelen:)3].

Om te voorkomen dat de hoes vies wordt van het vet uit de koppeling of de glijlagers van de oplooprem is het aan te raden na een rit het eruit gekomen vet eerst te verwijderen. Als je geen hoes gebruikt is het ook handig om dit te doen om smeer aan de broek of benen te voorkomen.
Op de camping verwijder ik indien nodig overtollig (oud) vet met een stukje wc-papier.
(Soms is dit bij de eerste camping nodig omdat ik jaarlijks voor vertrek alles van nieuw vet voorziet. Daarna loopt er niet zoveel vet meer uit.)

Tip: De lak van de auto blijft langer mooi en stoot goed water af met een wax laagje er op. Dit zal ook werken op dissel of andere delen van een vouwwagen. (Pas op dat er geen wax op het tentdoek komt.)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

vantentnaarvouwwagen

We hebben geen disselhoes aangeschaft, de verkoper was hier ook nuchter en eerlijk over dat het geen noodzaak/meerwaarde heeft als je er netjes mee omgaat. Bedankt voor de tips, dat is altijd handig om te weten.