Advies gezocht!

Gestart door Graaf93, augustus 24, 2025, 04:15:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jon, Mopo en 1 gast bekijken dit topic.

Graaf93

Beste forum-leden,

Ik heb hier al een hele hoop bruikbare info vandaan (waaronder wat vouwwagenjargon :))
Ik ben een grasgroen groentje wat betreft vouwwagens. Nu wil ik er toch graag 1 aanschaffen voor mijn gezin want kamperen is fantastisch!
We zijn met zijn viertjes en 2 daarvan zijn jonge kindjes (met de eerstvolgende vakantie 3 en 1 jaar). Ik kom zelf uit op de Jamet Air. Wat vinden jullie een geschikte vouwwagen voor deze gezinssamenstelling? We vinden binnenruimte belangrijk omdat we ook graag in het voorjaar op vakantie zouden willen of eventueel zelfs najaar? Ook het opzetten mag niet al te lang duren of moet deels alleen te doen zijn.
Ik hoor graag jullie mening en of tips!

sammyvannorel

Komt ie hoor, het volgende riedeltje met adviezen gaat komen:
Koop een tweede hands om uit te proberen voor weinig.
Koop een wc-eend, die hebben wij ook.
Huur eerst een jaar wat dan kun je het uitproberen.
Ga je trekken, of ga je drie weken naar pak-m-beet Gardameer?
Wat is je budget?

Met andere woorden: wat in je onderzoek ontbreekt nog, en wat heb je zelf al uitgevonden?
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

KeithWM

Het klinkt misschien niet heel verwelkomend, maar Sammy heeft wel gelijk, vrees ik.

Wij met een Flexi adviseren een Flexi.

OhPeeCee

Welkom,  maar als de jongste rond de twee jaar is wordt het allemaal wat overzichtelijk wat er allemaal mee moet (ben pas de camping op gegaan toen de jongste 2 jaar was, oudste net 4. Een oude familial Holtkamper gekocht, 2 korte vakanties gedaan, iedereen tevreden, HK familial verkocht en een HK Flyer aangeschaft. 17 jaar mee gekampeerd incl de kinderen, inderdaad de oudste was 21 toen ze niet meer mee wilde (ze hebben ook nooit in aparte tentjes gelegen, altijd op de klep). En volg de punten die Sammy noemt.

Graaf93

Helder!
We blijven op 1 plek voor 2 weken.
Of eventueel korter, maar niet rondtrekken.
We willen rond de 10k uitgeven.

FriedelP

Met gelijkaardige situatie hebben wij tien jaar geleden voor een Raclet Safari gekozen. Heb je wel wat werk aan om op te bouwen, maar is erg ruim. Het is een dubbelklapper dus met twee grote bedden op lattenbodem aan de twee kanten van de wagen en een erg grote voortent. In totaal een 29 m² aan tent. Wij konden kiezen bij zorro tussen de grote Safari voortent of de kleinere vilenova voortent. Hebben voor de grotere gekozen omdat bij slecht weer de kinderen nog wat ruimte in de tent zouden hebben om te spelen. We hebben daar dus 10 jaar plezier aan gehad, nu de kinderen niet meer mee gaan gaan, gaat ze in de verkoop.

Met een budget van 10000 kan je een dergelijke tent zo goed als nieuw kopen. Echter ben het zeker eens met Sammyvannorel dat je beter eerst een goede tweede hans koopt en op basis daarvan ontdekt waar je tijd in wil steken, en wat echt belangrijk is voor jullie en wat niet. Terwijl je nog verder inleest. Vaak doe je na een jaar of twee daarmee kamperen niet echt veel verlies bij verkoop en kan je dan voor je ideale wagen gaan op basis van de opgedane ervaring.

Alex

Dan zou ik gaan voor iets met zoals het genoemt word de 123 systeem.

Jamtic
Oddesy
Camp-let.

Dan heb je weinig losse stokken en wel een mooi formaat leefgedeelte en berg ruimte voor je spulletjes.
En eerst 2 de hands beginnen is zeker aan te raden.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Markvv

Wat puntjes en tips om over na te denken.

Ga rustig rondkijken bij verschillende kampeerwinkels.
Zoek op Youtube filmpjes van het opzetten en afbreken van verschillende vouwwagens.
Let op de hoeveelheid losse stokken, tentdelen, vast of los grondzeil.
Wil je de kinderen bij elkaar laten slapen of in aparte cabines.
Wil je een keuken vast op de wagen (met of zonder koelkast).
Wil je fietsen mee kunnen nemen?

Waar wil je een campingbedje neerzetten (neem aan dat de kleinste daar in ieder geval nog in slaapt,

Nu het wc eend gedeelte:

Zelf zijn we op een cocoon modulair met xl kindertent uitgekomen (was de enige holtkamper kindertent waarbij er 2 campingbedjes in de kindertent pasten en aangezien de oudste toen nog geen 1 en de 2e op komst was, was dat wel een must).

Hij is snel op te zetten, heeft een vaste keuken op de wagen met koelkast (direct op de goede plek onder de luifel), de  luifel is af te sluiten met een voorwand voor meer ruimte en warmte in voor en najaar. Weinig losse stokken.
Fietsen kunnen op de dissel en de (loop) fietsen van de kinderen onder het dekzeil.
Veel bergruimte onder het bed en bovenop de wagen onder het dekzeil.
De kinderen hebben ieders een eigen slaapcabine.
Pack en go systeem, zodat je de wagen kunt inpakken of uitpakken zonder de tent op te hoeven zetten

Wij zijn er superblij mee.

Succes met de zoektocht en daarna met het kamperen.

Albert83

Wij hebben een Camplet en hebben ongeveer dezelfde gezinssamenstelling. (6 maanden en bijna 3 jaar).
Is een snelklapper en kan je zonder problemen alleen opzetten.
Houdt er wel rekening mee dat met een zijcabine en een luifel (beide een aanrader als je een Camp-let neemt met 2 kleine kinderen) je behoorlijk meer opbouwtijd hebt.

Nadelen Camp-let: Weinig bagageruimte, zeker als je extra's hebt (Frolli, luifel, zijcabine etc.);Geen easyload; Dure luifel die slecht ontworpen is (Living luifel 1 en 2).

Graaf93

Bedankt voor al jullie reacties! Echt heel waardevol!!
We gaan in oktober naar de Jaarbeurs om eens te kijken

OhPeeCee

Dusseldorf begint Eid augustus, als dat de dezelfde afstand is zou dat ook een goede gelegenheid zijn om veel te bekijken. Dusseldorf is een stuk groter  in de merkeen aanbod dan de kampeer en karavan show in
Utrecht

https://www.campingtrend.nl/nieuws/kamperen-caravan-salon-2025/

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

sammyvannorel

Wat denk je in Düsseldorf te vinden? Als ik snel check staan bijvoorbeeld aart kok en combi camp daar al niet. Het grootste risico van dat soort beursen is altijd dat je met allerlei dingen thuiskomt die 'je echt nodig hebt' (om dezelfde reden ga ik altijd met een lijstje de action in en wil ik niet met andere spullen dan mijn lijstje naar buiten komen).

Volgens mij kun je beter een rondje van wat grotere vouwwagentoko's inplannen (bijvoorbeeld de wit en vouwwagencentrum in Boxtel) dan zie je in een dag meer dan op zo'n beurs.
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Heronimos

Eentje huren kan ik afraden.  Genoeg onderzochten met die prijzen die er gevraagd worden kun je beter er eentje kopen en daarna wegdoen als hij niet bevalt.  Sterker nog, gok dat zelfs een nieuwe kopen en dan weer verkopen goedkoper is dan huren... (beetje overdrijven he...)