Schudden vouwwagen verminderen (bij slapen )

Gestart door Heronimos, augustus 26, 2025, 10:39:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Heronimos

We hebben afgelopen maand een vouwwagen aangeschaft (Alpenkreuzer duet, 2019) en zijn daar nu de eerste keer mee weg (2 weken).  Kijken of het bevalt.

Klappen ging snel, we stonden sneller dan andere nederlander met de caravan  8)  En die had nog niet eens een voortent (alleen een luifel met zijpaneel.

Maar het slapen in de vouwwagen valt een beetje tegen.  En wel vooral dat de vouwwagen nogal schut als ik of mijn vriendin draai.  Ik heb er wat minder last van, maar dan ben ik nogal wat zwaarder dan mijn vriendin.

Ik heb de pootjes al wat strakker gezet, maar dat heeft niet echt geholpen.  De vouwwagen heeft schokbrekers.
Er staat nu al meer gewicht op de pootjes, maar in de handleiding staat hij vooral moet rusten op zijn wielen.

Tips iemand? Of hoort dit er gewoon bij.

OhPeeCee

Misschien met schaarkrik/potkrik onder onder het chassis

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

FriedelP

Ik heb nog een dubbelklapper dus kan niet volledig vergelijken.

Echter hoeveel spullen zitten er minder in de wagen dan wanneer je onderweg bent? Bij onze dubbelklapper is dat vaak redelijk wat. Door die spullen zakt die ook wat door de as. Ook de tent, wat toch ook een redelijk gewicht is, ligt niet meer op de wagen. De wagen komt dus op de wielen zelf wat omhoog eens dat die meer en meer opgesteld en uitgeladen is. Daarom draai ik voor het opstellen de pootjes toch een tien tal draaien extra op. Bij de eerste keren voorgehad dat de steunpoten van de grond kwamen als hij niet meer geladen was. Daar kan mogelijk ook een oorzaak bij jou liggen en kan het dus inderdaad zijn dat de pootjes een stuk hoger moeten uitgedraaid worden dan aanvankelijk geladen het geval was.

Alex

Tegenwoordig gebruik ik steeds vaker een leveler om de wagen waterpas te stellen.
Terwijl ik dit eigenlijk ook met de stelpoten mag doen.

Dus met de leveler recht zetten en met de stelpoten stabiel zetten.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

PenH

Ik ben bang dat er niet zoveel aan te doen is. Een vouwwagen staat nu eenmaal niet zo stabiel als een huis. Ik kan me herinneren dat dit mij ook opviel, de eerste keer dat we met onze klapper op vakantie gingen. Pootjes iets strakker draaien zou kunnen helpen en verder niet te druk over maken, het hoort er gewoon bij.
Heel stil blijven liggen helpt ook!  :#

KeithWM

Welkom op het forum!

De wagen moet inderdaad vooral op de wielen rusten. De makkelijkste manier om te zorgen dat iets minder beweegt als er een kracht op wordt uitgeoefend is door dat ding zwaarder te maken. Als dat niet lukt, wil je dat er iets van demping is, maar dat heeft een vouwwagen wel. Heb je nu iets onder de uitdraaipootjes liggen? Misschien helpt dat al, eventueel iets rubbers waardoor het wat meer dempt.

poldertoerist

als ik het zo lees gebruik je idd de stelpoten te veel.

tipzet 'm in de lengte waterpas met het neuswiel en zorg dat ie goed op de handrem staat.  in de breedte kan je idd een leveler gebruiken, krikje of een oprijwig (dat laatste moet dan wel voordat je m in de lengte horizontaal zet. en gebruik de stelpoten dan alleen nog maar voor de stabiliteit... ook al kan je met deze poten wel opkrikken, je komt dan idd erg wiebelig te staan.
Adventure Awaits

FriedelP

OK, het moet ook steunen op de wielen, en ook wij gebruiken een leveler om het waterpas te zetten voor zover dat mogelijk is. Echter wat die uitdraaihoeksteunen die veelal bij vouwwagens gebruikt worden aankunnen lijken me sterk onderschat te worden.
Als ik in deze lijst naar het maximaal gewicht per steun naar deze die veelal bij vouwwagens gebruikt worden is het minimaal 500 kg per steun. Als we geen rekening houden dat het ook op de wielen steunt, kunnen de steunen dus een goede 2000 kg in totaal aan. Bij neuswielen is de maximale druk meestal eerder beperkt tussen de 150 en de 300 kg en dus een pak minder. Als je de wielen neemt en neuswiel als de steunen en je gaat uit van een volle wagen van 750 kg zit je daar bij 250 kg per steun en dus teveel voor veel neuswielen.
https://www.obelink.be/voertuigtechniek/chassis/steunen/

Tenzij het chassis geen gewicht op die punten kan verdragen, wat me vreemd zou lijken, moet men wel wat aankunnen met die pootjes.

KeithWM

Het probleem is niet zozeer dat de stelpoten het gewicht niet aankunnen, maar dat het geheel meer kan schudden als je met minder punten verbinding hebt met de grond. De vier hoekpunten en twee wielen zouden denk ik zorgen voor een betere demping van bewegingen dan alleen de hoekpunten. En de wielen zorgen juist voor een gedempte vering tussen de grond en de bak, de stelpoten niet.

Maar misschien zit ik er helemaal naast, ik ga dit ook eens navragen bij mijn werktuigbouwkundige collega's.

poldertoerist

Het is echt heel simpel op 7 punten sta je steviger dan op 4.
Dus wielen en neuswiel ook echt mee laten doen.
Adventure Awaits

FriedelP

Daar ben ik het zeker mee eens, daarom ook dat wij trachten zoveel mogelijk waterpas te zetten met leveler, wou vooral aangeven dat je met de uitdraaipoten zeker wat steviger kan aandraaien. In het verleden stond het bij ons minder stabiel juist omdat we dat te weinig deden en geen rekening mee hielden dat de wagen op de wielen naar boven kwam als je een boel gewicht terplekke uit de wagen haalt. Het kan daardoor zijn dat het kantelpunt van de wielen wat hoger ligt dan om stevig te staan met hoever de pootjes zijn uitgedraaid. Uit schrik dat de poten het gewicht niet zouden aankunnen als je ze steviger uitdraait moet je het niet laten.

PenH

@Heronimus; Heb je de wagen wel op de handrem staan?

Alpenklapper

Schud de wagen of veert je bed? Dat laatste is een bekende.

Drikusniet

Kijk even onder de vouwwagen waar de steunen hun kracht naar toe leiden. Bij sommige vouwwagens is dit naar het frame dat stijf genoeg is. Maar bij anderen is dit naar een dun stukje staal dat op de houten bodem ligt, of zelfs in de lucht hangt. Afhankelijk hiervan zullen ze meer of minder stabiliteit kunnen geven.

Alpenklapper

Een AK duet uit 2019 heeft zijn achterste steunpoten stevig onder het chassis zitten. samen met de normale as het neuswiel en de voorste hulpsteunpoten staat dat als een huis. Tenzij het neuswiel vervangen is door een type met een luchtbandje of er geen houten plankjes onder de steunpoten gelegd worden want dan kan de poot zich in de grond drukken.

Ik denk eigenlijk dat het bed gewoon doorveert wanneer hij zich omdraait, dat is een standaard kwaal van Alpenkreuzers en wel meer merken denk ik.