Beginner in vouwwagenland

Gestart door Williej_24, augustus 28, 2025, 08:37:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Williej_24

Goede avond,

Wij zijn van plan om op korte termijn een vouwwagen aan te schaffen. Ik ben echter niet bekend op dit terrein en hoop dat jullie mij op een wat gerichter spoor kunnen zetten.

De volgende zaken zijn van belang:
- bouwjaar tussen 2015 en 2020
- geschikt voor 6 personen
- donkere slaapcabines
- ruime voortent en luifel
- voorzien van bermkeuken
- wordt gebruikt voor vakanties van 2 weken of langer (geen doorreis model).
- hoeft niet de meest snelle opzetter te zijn maar ook niet het type wat bekend staat als zeer lastig/tijdrovend.
- prijsindicatie circa € 5.000,-

Tips voor merk en type zijn zeer welkom, eventueel met toelichting. Ook de modellen die ik beter links kan laten liggen....

Alvast bedankt voor het meedenken.

FriedelP

Wel, wij hebben binnenkort een raclet Safari in de aanbieding die aan al die zaken voldoet.

Keuken is wel niet de standaard keuken die bij vouwwagen geleverd wordt. Maar wij vinden het een erg praktische keuken en daarom nog niet zeker of die mee weg gaat. Mogelijk wel en bouwen we iets nieuw gelijkaardig.

Alex

Eigenlijk een verplichte topic voor de beginner. >:(  >:(

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=2206.0

Welkom in ons midden.
Wat heb je zelf al gevonden?
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Williej_24

Kom nu zelf bij 2 modellen uit die ons aanspreken.

Cabanon Mercury
Trigano Galleon

Brand maar los  :O

FriedelP

Van die twee is de Mercury zeker de ruimste en de Galeon heeft een iets kleinere voortent.

Zou zeker ook kijken naar de Raclet Safari die denk ik iets vlotter opslaagt dan de Cabanon, en even groot en ruim is.
De Jamet Arizona is ook gelijkaardig maar is denk ik een stuk complexer om op te bouwen.

boswachter

Wij zijn begonnen met een arizona destijds, nu een europacamper futura (cabanon)
Mijn zwager gaat zijn Cabanon verkopen. Wat ik daar het nadeel vond ten opzichte van onze vouwwagen is dat de moderne boogtent erg snel in hoogte afloopt, dus het deel van je voortent waar je kunt staan is beduidend kleiner. Een Arizona heeft echt een enorme voortent, wat met name bij minder weer een voordeel is.
Bovendien heeft de arizona een binnenhemel (doek onder het buitendoek van je voortent) dat geeft wat isolatie bij warm en koud weer. In onze Europacamper zat dat niet, dus hebben we het zelf gemaakt met wat lakens en buisklemmetjes. wil niet meer zonder.

sammyvannorel

Gewoon maar even je lijstje afgaan met wat wedervragen om je op een spoor van denken te zetten:

- bouwjaar tussen 2015 en 2020 -> best specifiek, ik zou naar sta weken gaan kijken, of juist naar erg specifieke bouwjaren waarmee upgrades gepaard zijn gegaan (die je wel of niet wil hebben, Cabanon heeft bijvoorbeeld easypack ingevoerd in 2020 op de dubbelklappers, heeft voordelen maar ook nadelen) Voordeel van op zoek naar staweken is dat je een 'oude vouwwagen' relatief gunstig uit de markt kunt plukken.

- geschikt voor 6 personen --> Moeten die zes van de grond kunnen slapen, zijn ondertentjes ok, of moet er op een 'gardameerplek' ook nog ruimte zijn voor een bijzettent?

- donkere slaapcabines --> donker maken kan ook achteraf zijn heel veel voorbeelden van mensen die dat gedaan hebben in de wasmachine

- ruime voortent en luifel--> hinkt een beetje op 2 gedachten, nederland en zuid europa kampeerder? of wil je een ruime voortent voor opslag van zooi?

- voorzien van bermkeuken --> goed idee, maar besef je dat die dingen zwaar zijn (ik heb hem zelf ook maar gebruik hem feitelijk alleen als kastruimte, verder hebben we geen kast in onze Cabanon Monaco, daardoor gaat het op en afbreken best snel)

- wordt gebruikt voor vakanties van 2 weken of langer (geen doorreis model).--> doorreismodellen kun je ook ergens 2 weken laten staan ;) andersom is ingewikkelder, maar wij gebruiken onze bouwwagen ook regelmatig voor (lange) weekenden

- hoeft niet de meest snelle opzetter te zijn maar ook niet het type wat bekend staat als zeer lastig/tijdrovend. -->> opzetten kunnen ze in de basis allemaal wel snel (2 uurtjes ben je al snel bezig, inclusief inrichten) afbreken daarentegen daar verschillen de verschillende wagens en opties zich enorm in: kuipzeil lijkt leuk, totdat je het na 3 weken moet schoonmaken bijvoorbeeld :)

- prijsindicatie circa € 5.000,- --> zou moeten kunnen voor je de bouwjaren waarin je zoekt, als je er nu een vind (in september): heb je al een stalling? want anders heb je er een zoektocht/criterium bij ;)
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

FriedelP

Citaat van: sammyvannorel op augustus 29, 2025, 10:04:00 AM- donkere slaapcabines --> donker maken kan ook achteraf zijn heel veel voorbeelden van mensen die dat gedaan hebben in de wasmachine

Klopt, wordt bij Safari ondertussen standaard aangeboden, maar hebben wij zelf gedaan door donker te verven en dat werkt goed en is echt veel donkerder om te slapen!

Citaat van: sammyvannorel op augustus 29, 2025, 10:04:00 AM- voorzien van bermkeuken --> goed idee, maar besef je dat die dingen zwaar zijn (ik heb hem zelf ook maar gebruik hem feitelijk alleen als kastruimte, verder hebben we geen kast in onze Cabanon Monaco, daardoor gaat het op en afbreken best snel)
De aanhang bermkeukens is dat zeker het geval echter er zijn ook andere bermkeukens van vroeger die je in de wagen kan plaatsen en die veel minder wegen. Soms nog tweede hands te vinden maar bijna niet meer.

CEO

Citaat van: FriedelP op augustus 29, 2025, 10:16:50 AMDe aanhang bermkeukens is dat zeker het geval echter er zijn ook andere bermkeukens van vroeger die je in de wagen kan plaatsen en die veel minder wegen. Soms nog tweede hands te vinden maar bijna niet meer.

Een keuken of eenbermkeuken: die laatste kan je tijdens de reis, als je (in de berm) geparkeerd bent gebruiken en is (althans, dat wil men je laten geloven, gebruiksklaar). Dat is dus of de aangehangen keuken zoals aan de diverse Jamets, Aart Koks etc etc. of de vaste keuken zoals bij sommige types Zambezi, Combi-Camp etc.
(Overigens adverteert Aart K. daar niet mee, als bermkeuken, maar wel als keuken die onderweg bruikbaar is).

Klein detail, maar denk ik wel relevant.

Iedere 'losse' keuken die pretendeert gebruiksklaar te zijn is eigenlijk altijd loeizwaar.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

poldertoerist

Citaat van: Williej_24 op augustus 29, 2025, 06:52:26 AMKom nu zelf bij 2 modellen uit die ons aanspreken.

Cabanon Mercury
Trigano Galleon

Brand maar los  :O
ik heb een Galleon gehad en gekocht toen deze net op de markt kwam.  altijd een hele fijne ruime wagen gevonden.  het slaapgedeelte staat echt supersnel omdat je de tent direct mee uitvouwt. dat is echt heel erg fijn.
het opzetten van de voortent is in de basis ook simpel maar kost wel eventjes gewenning. heb je die dan is het een prima werkje.

De keuken vond ik op zich wel mooi, maar zeker met spullen er in waardeloos zwaar. inmiddels zit ik in kamp "geen keuken"

Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je een Galleon in zijn volledigheid (dus incl luifel enz) neerzet je heel veel ruimte hebt maar ook gebruikt.  niet iedere camping heeft die ruimte. de vorm van de tent is wel echt heel fijn. het is een tunnel met rechte wanden.  Dat is heel bruikbaar.

De cabanon is veel ronder en heeft een nog grotere plek nodig maar effectief is die niet echt ruimer.  ik zou dat wel mee laten wegen.

Adventure Awaits

FriedelP

Wel, wij hebben volgende keuken en die weegt niet loodzwaar. Denk eraan zoiets nog te bouwen.

Mijn vader heeft vroeger ook zoiets gemaakt en die werd dagelijks in de berm gebruikt. Stond in de auto in plaats van in de vouwwagen en op elke verplaatsing en autouitstap werd er 's middags gekookt en die keuken uit de auto gehaald, en opgesteld en een uur later waren we voldaan terug op de baan.

Je kan er alles bij elkaar in steken (hoewel die van mijn vader nog praktischer was op dat punt), weegt niet te zwaar en kan je met twee personen heel makkelijk opstellen waar je maar wil. Persoonlijk altijd veel praktischer gevonden dan alle tierlantijntjes die aan de meeste vouwwagen bermkeukens zitten.

Stefaan

Citaat van: FriedelP op augustus 29, 2025, 10:46:51 AMWel, wij hebben volgende keuken en die weegt niet loodzwaar. Denk eraan zoiets nog te bouwen.

Mijn vader heeft vroeger ook zoiets gemaakt en die werd dagelijks in de berm gebruikt. Stond in de auto in plaats van in de vouwwagen en op elke verplaatsing en autouitstap werd er 's middags gekookt en die keuken uit de auto gehaald, en opgesteld en een uur later waren we voldaan terug op de baan.

Je kan er alles bij elkaar in steken (hoewel die van mijn vader nog praktischer was op dat punt), weegt niet te zwaar en kan je met twee personen heel makkelijk opstellen waar je maar wil. Persoonlijk altijd veel praktischer gevonden dan alle tierlantijntjes die aan de meeste vouwwagen bermkeukens zitten.

Die keuken zat standaard bij mijn trigano chantilly aan de deur bij transport. Ik vond het juist een drama wat gewicht betreft maar ik moest hem ook alleen tillen en wat betreft de ruimte die hij in de wagenbak innam. Hij staat nu in de schuur stof te happen. De keuken is nu een los gasplaatje met een keukenKast als bouwpaket. Veel lichter en praktischer.

FriedelP

Citaat van: Stefaan op augustus 29, 2025, 03:22:03 PMDie keuken zat standaard bij mijn trigano chantilly aan de deur bij transport. Ik vond het juist een drama wat gewicht betreft maar ik moest hem ook alleen tillen en wat betreft de ruimte die hij in de wagenbak innam. Hij staat nu in de schuur stof te happen. De keuken is nu een los gasplaatje met een keukenKast als bouwpaket. Veel lichter en praktischer.

Alleen tillen is inderdaad niet simpel en dat heb ik ook maar een keer of twee gedaan. Dan heeft het ook een onhandige vorm voor. Echter met twee, weegt het zelf volgeladen niet zoveel. Hooguit een 15 kg per persoon. Je kan er wel wat in kwijt en de vuurtjes zijn vuurtjes waar je grote potten op kan zetten. Het zat bij ons bij onze vorige vouwwagen, een raclet Cortina, maar hebben het gehouden. In ieder geval veel lichter dan de keukens die tegenwoordig bij vouwwagens zitten en zonder afwasbakjes en dergelijke dingen die ruimte in nemen, waar wij niets mee zijn waardoor de pitten veelal veel te dicht tegen elkaar staan en men daar nooit ook 3 potten en pannen op krijgt.

poldertoerist

Volgens mij gaan het nu een beetje te veel over het keukentje.
Als je start is een keuken wel zwaar maar hoeft geen nadeel te zijn. Ik heb het zelf zo niet ervaren.

Ik denk dat de TS twee prima ruime wagens op zijn shortlist heeft staan, met beide wagens is op dit forum echt wel de nodige ervaring, en als deze je voorkeur hebben kan je eigenlijk geen foute keuze maken denk ik.  ik heb mijn ervaring met één van de twee gedeeld. Maar het blijft een persoonlijke keuze.
Adventure Awaits