Cc vouwwagen of tent met aanhanger

Gestart door janine81, september 14, 2025, 05:40:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerben6 en 1 gast bekijken dit topic.

janine81

Hoi, we komen er maar niet uit. Al 3 keer eerder een vouwwagen gehad (Gerjak Tago, Camplet, Trigano) en als eerste kampeermiddel een grote tunneltent. Nu willen we weer gaan kamperen na twee jaar huren maar komen er niet uit: opblaasbare tent met aanhanger of bv de cc flexi tent en trailer. Tent en aanhanger zouden we dan nieuw kopen, vouwwagen qua budget flink tweedehands. Onze overdenkingen zijn:
Vouwwagen: makkelijk opzetten, bedden al klaar, soms keuken al klaar, maar tweedehands dus gebruikerssporen...
Tent: fijner kampeergevoel(vinden wij), geen stalling nodig, aanhanger ook buiten het seizoen bruikbaar maar wel veeeel rolletjes  als in luchtbedden, matjes. Nu is het punt aanhanger gebruik ook mogelijk bij de cc flexi t&t las ik, dus de tent unit eraf halen. Hoe makkelijk gaat dat in de praktijk? En wie kan nog meer voor- en nadelen noemen van beide kampeermiddelen? Bedankt!
Klapwiekend door het leven!

Alex

Nou voor mij geen op de grond slapen meer of keuken kasten in elkaar zetten.
Nee alles op zijn vaste plek en op sta hoogte zonder teveel gesleep.
Maar toch nog het tent gevoel.

Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jer81

Citaat van: janine81 op september 14, 2025, 05:40:25 PMHoi, we komen er maar niet uit. Al 3 keer eerder een vouwwagen gehad (Gerjak Tago, Camplet, Trigano) en als eerste kampeermiddel een grote tunneltent. Nu willen we weer gaan kamperen na twee jaar huren maar komen er niet uit: opblaasbare tent met aanhanger of bv de cc flexi tent en trailer. Tent en aanhanger zouden we dan nieuw kopen, vouwwagen qua budget flink tweedehands. Onze overdenkingen zijn:
Vouwwagen: makkelijk opzetten, bedden al klaar, soms keuken al klaar, maar tweedehands dus gebruikerssporen...
Tent: fijner kampeergevoel(vinden wij), geen stalling nodig, aanhanger ook buiten het seizoen bruikbaar maar wel veeeel rolletjes  als in luchtbedden, matjes. Nu is het punt aanhanger gebruik ook mogelijk bij de cc flexi t&t las ik, dus de tent unit eraf halen. Hoe makkelijk gaat dat in de praktijk? En wie kan nog meer voor- en nadelen noemen van beide kampeermiddelen? Bedankt!
De praktijk van een vouwwagen aanhanger gebruiken voor wat anders buiten het seizoen is theoretisch leuk. In de praktijk valt het tegen. De opbouw is niet licht, dat zal je eraf moeten tillen (en er ook weer optillen). Die bak wil je absoluut netjes houden. Aanhangers die voor van alles en nog wat gebruikt worden hebben vrij snel veel gebruikssporen.

Beide hebben voor en nadelen, een tent zeker een opblaasbare hoeft niet heel veel langzamer te zijn dan een volledig opgezette vouwwagen. Het ligt er maar net aan welke tent en welke vouwwagen. Wij hebben een vouwwagen omdat iemand niet meer op de grond kon en/of wou slapen. Al met al wordt een vouwwagen als luxer beschouwd, lekker verhoogd en waterpas bedje (koop wel een topper oid). Het kost echter ook wat meer. Maar een vakantie aanhangertje is volgens mij ook al snel een paar duizend euro.

janine81

Ja dat dachten wij ook al Jer81, dat van het in de praktijk gebruiken van de trailer en dat dat waarschijnlijk niet snel gebeurd. De aanhanger die wij gezien hebben is ongeveer €800 met een wegklapbare dissel zodat die op z'n achterkant in de garage kan staan. Kampeerspullen op het zoldertje van de garage. Maar wat Alex noemt vinden wij ook wel, het slapen op de grond. Wel al opblaasbare lattenbodems gezien die dat probleem zouden moeten kunnen tackelen...
Klapwiekend door het leven!

Alex

Maar niet alleen de lattenbodem telt bij ons.
Ook lekker op hoogte en op een bak zodat het warmer en comfortabel is.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

sammyvannorel

Het grootste voordeel van een vouwwagen vind ik dat ik hem niet 's winters in de weg heb staan en dat ik alle spullen er in laat liggen, zodat ik niet alles elke keer naar zolder hoef te slepen.

Verder raden wij van wc-eend natuurlijk een wc-eend aan.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met je wensen en eisen: hoeveel personen moet je stallen, hoe vaak ga je verkassen, waar ga je heen, Eigenlijk de klassieke vragen die je stelt bij aanschaf van een vouwwagen.

Als je een vouwwagen koopt om er in de winter bouwafval te gaan vervoeren zou ik eerder zoiets overwegen: https://www.marktplaats.nl/v/auto-diversen/aanhangers-en-bagagewagens/m2256936091-bagagewagen
en er een chique vouwwagen naast kopen om mee te kamperen.
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

JanJD

Wij zijn enige tijd geleden van tent naar vouwwagen overgestapt vanwege de volgende voordelen:
1: Heel snel in en uitvouwen. (Dit vooral prettig op lange reisdagen ongeacht of je 1 dag of 1 maand op 1 locatie staat. Na 15 minuten opbouwen kunnen wij het zwembad in, aan het bier of anders...)
2: Minimale noodzaak tot verplaatsen van zware spullen. Alles staat in de vouwwagen op een vaste plaats. Alles wat tijdens trekken niet direct nodig is kan in de vouwwagen blijven.
3: Vaste keuken met koelbox en 3 ruime gaspitten (Koelbox en keuken hoeft niet getild te worden, zie punt 2.)
4: De vouwwagen bied een groot en comfortabel bed die altijd waterpas staat.

Een tent in een aanhangwagen bied deze voordelen niet.

Onze vouwwagen staat altijd klaar voor vertrek in de stalling. Voor vertrek gaat alleen de gasbus, powerstation en wat etenswaren (koelbox inhoud een voorraad kratten) er bij in. De kleding nemen wij in weekendtassen in de kofferbak mee.
Ieder gezinslid heeft zijn/haar eigen kledingtas en die goed toegankelijk naast elkaar in de vouwwagentent staan. Voor ons geen kleding of andere op te bouwen (keuken)kasten, is veel te veel werk zeker als wij ergens kort op een camping staan.

Bij een tent gaan alle spullen bij opbouw en afbraak door je handen heen, in ons geval ging het voor ons gezin van 5 personen om totaal zo'n 300kg kampeermateriaal. Opbouwen en afbreken was altijd best een inspanning. Dit is geminimaliseert met een vouwwagen.

Tijdens kort verblijf (trekken) slapen wij met tot 5 personen in de vouwwagen, als wij wat langer staan komen er bijzettentje(s) bij.

Wij hebben een 3Dog-Traildog vouwwagen waar de tent eraf genomen kan worden waardoor er een zeer degelijke aanhangwagen beschikbaar komt. Voor zover ik weet kan dit ook naast het door het TS genoemde CC-type ook met Campooz, Campwerk en andere tenttrailers. In de praktijk leen of huur ik liever een aanhangwagen. Veel gemakkelijker dan de vouwwagen leeg halen, tent (van 130kg) eraf heisen en na gebruik er weer op doen.

Zie onze afwegingen in posts van 8 jaar geleden: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21265.msg281116#msg281116 en ook hier: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.msg283236#msg283236
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JelleKaptein

Als je gevoelsmatig een tent het leukst vind, dan moet je dat gewoon doen. Als een ding over gevoel gaat en niet over ratio, dan is het vakantie.
Je kan best wat ratio toepassen om je keuze voor jezelf te verantwoorden, maar dat is niet noodzakelijk.