Opvouwbare daktas op vouwwagen

Gestart door Don_fanucci, januari 19, 2026, 10:51:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Don_fanucci

Wij hebben een Jametic met daarop een imperiaal met fietsendragers. Heel handig dat de fietsen mee kunnen, alleen bij het opzetten moeten eerst alle fietsen en dat zware imperiaal eraf voordat je kunt beginnen. En bij vertrek moet als laatste nog het imperiaal er weer op en de fietsen vastmaken. Dit kost allemaal best veel tijd en inspanning.

Nu heb ik het plan om dit jaar de fietsen op het dak van de auto te doen. Die hoef je bij aankomst dan niet direct eraf te halen en idem bij vertrek kun je dat de avond van te voren al doen.

Normaal hebben we op het dak van de auto de dakkoffer (ook nodig met gezin van 5). Ik zat er daarom aan te denken om op onze vouwwagen een opvouwbare daktas te doen. Gewoon rechtstreeks op het dekzeil, zonder gebruik te maken van het imperiaal. Voordeel lijkt mij dat je die er zo met inhoud en al vanaf haalt en bij vertrek ook van te voren al ingepakt kunt hebben en er dan voor vertrek nog even op zet. Functioneel zat ik er aan te denken om aan de hoekpunten van de vouwwagen waar nu het imperiaal aan vast zit schroeven met bevestigingsogen te zetten en daar met spanbanden die daktas mee vast te maken.
Ander voordeel is dat het imperiaal met fietsen behoorlijk wat gewicht toevoegt. Ik heb onze vouwwagen nooit gewogen, maar betwijfel of hij wel onder het max. gewicht zat met imperiaal en fietsen erop. Vorig jaar een klapband gehad, dus dat speelt ook mee dat ik hem wat lichter wil beladen (in die daktas komen geen zware dingen).

Vraag: heeft iemand ervaring met het gebruiken van een opvouwbare daktas rechtstreeks op het dekzeil van een vouwwagen zonder imperiaal? Zou het op de manier die ik voorstel goed vastzitten of zijn er dingen om rekening mee te houden? Uitgebreid proefrijden zit er niet in en ik wil er niet op weg naar Frankrijk achter komen dat ik toch ergens niet goed over had nagedacht ;)

Thomas1984

Je zou kunnen overwegen om het dekzeil van je Jametic langer te maken. Dan zou je a) meer eronder kwijt willen en b) als je dan toch een daktas wil gebruiken, die ónder het dekzeil doen, met een extra zeil tussen dakzak en tentdoek. Dan weet je ook zeker dat alles op z'n plaats blijft en je tentdoek niet beschadigd. En gebruik je 'm niet, dan vouw je randen van je dekzeil om en heb je precies genoeg ruimte voor de reiswijze die je wilt aanhouden.
Als je 'm toch op je dekzeil wil vervoeren, hou dan ook rekening met eventueel schuren tussen beide delen als deze niet volledig strak op de wagen zit.

FriedelP

Ik was in dezelfde richting van Thomas aan het denken.

Hangt er uiteraard van af van wat je er juist in wil vervoeren.

Mogelijk meerdere verschillende lagere tassen die je achter elkaar onder het zeil kan verspreiden.

Bij Raclet, uit zelfde groep als Jamet kan je standaard vaak het zeil langer maken om er meer onder te steken, dus geen extra gedoe nodig (tenzij je daar nu al het maximum onder steekt)
En anders kan je bij een zeilmaker kan je anders een groter zeil laten maken. Er zit er eentje in Bochelt tegen Nederlandse grens die in bijberoep zeer degelijk werk aan een lage prijs bied. Met de wagen er naar toe, je gaat een paar uurtjes iets bezoeken en krijgt telefoon als het klaar is, en kan er meteen mee terug naar huis. Hij kan goed met je mee denken.
In 2014 geloof ik dat ik voor een nieuw dekzeil van een vouwwagen ongeveer een 150 euro heb betaald. Zal ondertussen wel een pak meer zijn uiteraard.

Indien geïnteresseerd kan ik de gegevens nog wel eens opzoeken.

Thomas1984

Op dit forum zijn er meerdere voorbeelden van leden die hun dekzeil hebben laten verlengen, incl foto's. Als je googelt op 'dekzeil verlengen' krijg je gelijk drie resultaten van dit forum:

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=26035.0
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=15491.0
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=18472.0

Don_fanucci

Dank voor de suggesties voor het uitbreiden van het dekzeil! Zal daar nog zeker even over nadenken als het met die daktas niks wordt. Heb daar wel eens eerder over nagedacht, echter nu vind ik dat dekzeil al best wel opbollen/wapperen op de snelweg. Met een verlengd dekzeil zal dat er niet beter op worden denk ik ;)
Met het imperiaal had ik daar geen last van, want dan was er geen ruimte voor het dekzeil om op te bollen, maar als ik zonder het imperiaal rij dan merk ik dat wel. Had het elastiek al vervangen, maar dat maakt weinig verschil. Daarom dacht ik dat een daktas erop ook weer als bijkomend voordeel heeft dat dat zeil niet opbolt. En wellicht kan dat geen kwaad, maar ik hou er niet van als er in mijn achterspiegel aldoor iets wappert/beweegt...

FriedelP

Ik zou dan zelf zonder verlengen eerst eens kijken naar meer onder het dekzeil steken.

Opbollen kan zijn door lucht die onder het dekzeil geraakt, dan moet het strakker aangespannen worden of zeil lager getrokken worden.

Maar ook doordat er teveel ruimte is onder het zeil. En dan kan juist er meer tussen steken voorkomen dat het opbolt.

Persoonlijk lijkt mij veiliger het onder het dekzeil steken en daar vast maken dan spanbanden aan hoekpunten vastmaken en zo een koffer op zijn plek houden. Denk dat bij deze laatste optie meer kans is dat iets los schiet en gaat schuiven of eraf dondert dan dat je het onder het zeil achter laat. En gezien het bollen denk ik dat er nog wel wat ruimte onder het zeil is voor daar wat spullen weg te stoppen. Persoonlijk zou ik dat dan wel in tassen doen, zodat je makkelijk een paar tassen kan afnemen dan dat je alle spullen één voor één er uit gaat nemen. Hangt natuurlijk ook af van wat je er allemaal onder gaat stoppen.

Bij verlenging zijn dat vaak flappen die je om kan plooien zodat bij minder te vervoeren je korter kan laten. Je kan ook iets laten maken dat je op het andere zeil ritst dus als je de verlenging niet wenst , er af kan ritsen. Gaat mogelijk iets strakker zijn dan de eerste optie maar vooral veel duurder dan iets dat je gewoon kan omplooien.

henkzelf

Ik heb een daktas, die ik op mijn auto gebruikt heb, tussen de dakdragers in.
Volgens mij kan deze prima op het dekzeil. Eronder is een veel duurdere optie en aangezien de daktas een ander (kleiner) formaat heeft dan het dekzeil ga je dat nooit strak krijgen en heb je veel meer kans op opbollen. De enige uitdaging is wel waar je het gaat bevestigen. Hiervoor kun je ogen of haken aan de onderzijde van de vouwwagen maken. In eerst instantie zou ik gewoon een extra spanband gebruiken en deze desnoods onder de vouwwagen door halen. Dan kun je eerst proberen of het bevalt. Wel even opletten dat je niet je remsysteem belemmert of onbedoeld bedient met de spanbanden.

Ik heb zelf ook een Jametic, dus zal eens kijken of het gaat en hoe het vast te zetten is.