Europa camper trailcruiser xl vs. Bardani airspace 470 en bagagewagen

Gestart door Bobbie, Vandaag om 12:23:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

fran en 1 gast bekijken dit topic.

Bobbie

Hoi!

Wij komen van een grote caravan met stapelbedden (want 2 jonge kinderen). We vinden het Franse bed echter te klein (ik ben 1,95) en slapen dus altijd slecht. De caravan moet de ultieme camping luxe voorstellen, maar we vinden het toch altijd maar een krappe bedoeling in de caravan. We denken eigenlijk nog altijd fijn terug aan de vakanties met onze grote koepeltent toen we nog geen kinderen hadden.

We willen nu naar een grote vouwwagen of grote tent. We kunnen alles met de verkoop van de caravan nieuw aanschaffen en mijn vrouw wil dat ook graag. Ze is nogal van de poetserij en eigen spullen, dus het moet nieuw. Ik vind het prima, we werken er hard voor, dus het mag wat kosten.

We zijn gecharmeerd van de 2026 Europa Cruiser (Cabanon) Trailcruiser XL. Mooi ruim! Met alles erop en eraan ongeveer 17,500 Euro. We zouden wel de Comfort keuken nemen (alleen blad bovenop). Gasstel zetten we er zelf wel op.

We zagen bij de Wit Schijndel ook een Bardani airspace 470 RSTC. Het is eigenlijk zo ongeveer dezelfde ruimte als de vouwwagen. Behalve dat je natuurlijk op de grond slaapt. En de keuken moet je zelf met een kastje regelen. Met het opblaassysteem staat de tent heel snel.

Voor de tent zouden we een grote bagagewagen aanschaffen van Anssems. Ik denk de 211x126x48. Dan kunnen er ook goede bedden mee, en is er nog veel ruimte over voor koelkastje, etc. We zouden dan ook van die opblaasbare bedverhogers kopen en daar een goed matras op doen. Alles kan bij opslag gewoon in de bagagewagen blijven.

Bardani tent + bagagewagen + bedden e.d. komt uit op ongeveer 6000 euro.

Nu is op hoogte slapen met een vouwwagen natuurlijk wel heel mooi, maar ik heb het idee dat we met het tent-idee met bagagewagen eigenlijk zo'n beetje hetzelfde hebben maar dan wel 11.000+ Euro uitsparen.

Wij doen er overigens alleen zomervakanties mee, soms ook een meivakantie. Nederland en Midden-Frankrijk (vind het zuiden veel te warm) en ik boek altijd ruime plekken.

Hoe kijken jullie hiernaar? Ooit voor dezelfde keuze gestaan?

FriedelP

Bij mijn vrouw, en later ook de kinderen was het van de grond slapen essentieel. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt en wordt het een vouwwagen. Het snel een comfortabel bed hebben vond ze ook belangrijk.

Bij een vouwwagen zit de tent meestal boven de bagage, terwijl bij de andere optie de tent al een groot deel van de bagageruimte in neemt. Dus als bagageruimte belangrijk is, denk ik dat de vouwwagen voordeel heeft tegenover de gewone bagagewagen. Bij de laatste zal een groot deel van de ruimte al door de tent ingenomen zijn. 

Bobbie

Bedankt FriedelP!

De bagagewagen die we zouden kopen zou niet zo'n klein karretje zijn. Als je daar een grote tent in legt is hij inderdaad al voor 50% gevuld. Het moet dus een meter langer model worden waar het allemaal makkelijk in past.

Jon

Wij hebben die Bardani tenten vorige week bekeken als eventueel alternatief. Goed technisch afgewerkt en ruim, het grondzeil van pvc baarde mij wel zorgen, daar moet je bij een steenachtig terrein wel een goede bescherming onder leggen, vond ik wat dunnetjes. Het zijn wel tenten die, anders dan voorgespiegeld wordt, veel tijd vragen om op te zetten en best wel zware pakketten.
Combi Camp Country 2016, daarna diverse opties geprobeerd. Mogelijk in '26 weer een vouwwagen?

boswachter

Tja, wat kan ik zeggen, we hebben zowel een tent (ouderwetse bungalow achtige tent, model de Waard, maar dan van Hendriks Ermelo uit de tijd dat ze nog eigen tenten maakten) en een vouwwagen (Europacamper Futura)
Onze "kinderen" gaan dit jaar nog mee naar Luxemburg, maar ik denk dat dat de laatste keer wordt. Aan de andere kant, een bed in een vouwwagen slaapt veel lekkerder dan een luchtbed op de grond, en ik word ook wat minder jong :P
Wij zijn maar een paar jaar met de tent op vakantie gegaan, toen nummer 3 zich meldde zijn we over gestapt op een vouwwagen, en dat bevalt goed. Alleen als een nichtje een eigen tentje meehad ging 1 van de drie daar slapen, anders de jongens in de ondertentjes, en de dame op het andere normale bed.
Voordeel van de vouwwagens was ook de ruime voortent, vooral met slechter weer wordt je daar blij van.
Volgend jaar gaan we waarschijnlijk voor het eerst alleen met de vouwwagen weg, maar dan alleen met luifel (die ook als voortent gebruikt kan worden)

Markvv

Vroeger jaren met de tent gekampeerd, maar ik was op een gegeven moment het inpakken en uitpakken van de auto (zonder kinderen paste alles nog in de auto) een beetje beu. (En vervolgens het gesleep van en naar zolder).
Daarna een jaar een caravan geprobeerd. Qua reizen beviel dit super alleen misten we toch het slapen onder het tentdoek.

Nu met de vouwwagen ligt bijna alles op de plek onder het bed en liggen de keukenspullen klaar in de keuken. We halen bij een langer verblijf alleen de tassen met kleren eronderuit.
Tevens pakken we met de vouwwagen makkelijker een overnachtingscamping.

Bij een vouwwagen zou ik gaan voor 1 met weinig losse stokken en losse doekdelen (scheelt je weer ruimte in de bak van de vouwwagen). Geen idee hoe dit bij de vouwwagen is die jullie op het oog hebben.

Succes met kiezen.

Oja. Voor aanschaf zou ik wat filmpjes van het opzetten van de vouwwagen die je op het oog hebt bekijken op youtube. Geeft je een beetje een idee of het een vouwwagen of een vouwwagen is.

Ik zag net de trailcruiser ook te huur is bij Rick trailer tents https://link.marktplaats.nl/m2369348767?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet

Mooie optie als je hem eerst een keer wil proberen

Thomas1984

Hebben jullie ook de Trigano Galleon of Raclet Safari overwegen? Hetzelfde symetrische vouwwagen als de Suncruiser, ook met een keuken optioneel maar een schappelijker bedrag.

Ik zou sowieso niet voor een losse tent en aanhanger gaan als dat 6000€ moet kosten. Het mag dan misschien wel nieuw zijn, maar een nette recente vouwwagen occassion waar je je eigen nieuwe matras op legt kan je voor dat bedrag prima vinden.

jaco1985

Beste Bobbie,
Als eerste: ik snap helemaal dat je een caravan een krap gevoel vindt geven. Dat voelt voor mij ook altijd zo: het krappe gangpaadje waarin je niemand kunt passeren vind ik erg beklemmend voelen met meerdere personen, zeker met kinderen.
Bovendien heb ik zelf altijd het gevoel dat een caravan me 'afsluit' van de omgeving, terwijl een tent of vouwwagen juist voelt alsof je meer 'opgaat' in de omgeving. Het buitengevoel is voor ons echt anders.

Dat een Frans bed niet lekker slaapt kan ik me levendig voorstellen. Maar belangrijker: ik leid eruit af dat je slaapcomfort belangrijk vindt. En dan is er wel écht een verschil tussen op de grond slapen (op een mat, luchtbed of veldbeld) en in een vouwwagen slapen (meestal lattenbodem of froli-systeem en een 'echt' matras)

Bovendien kun je in een vouwwagen de laadbak ook gebruiken als berging tijdens je verblijf - en wij vinden dat echt wel een voordeel boven een tent: als je evenveel vierkante meters vloeroppervlakte hebt, dan staat in een tent meer op de vloer dan in een vouwwagen. En dus heb je per saldo minder ruimte (en moet je kastjes in elkaar zetten of kratjes stapelen).

Of je dat voor een paar weken in het jaar een forse prijsverschil waard vindt, dat is een persoonlijke afweging.