Verzekering en hagel

Gestart door Vlieger, maart 12, 2026, 11:25:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vlieger

Wij hebben vorig weekend onze eerste vouwwagen besteld :)
Cabanon Malawi Basic, met pano-luifel en XL achtertent. Gaan we denk ik heel veel plezier van hebben.

Om dat plezier niet te vergallen bij ongelukken etc kijken we uiteraard ook naar een passende verzekering.
Omdat vouwwagenverzekeringen vaak een 'ondersoort' van een caravanverzekering lijken te zijn, is er ook vaak specifiek apart voor hagelschade te dekken. Nu kan ik me in geval van een caravan voorstellen dat dit zinvol is, mocht het blikken dak na een hagelbui een poffertjespan zijn geworden.

Maar hoe relevant is dit voor een vouwwagen? Wij hebben 2 jaar  geleden met de Falco tent (synthetisch Ten Cate All Season doek) een redelijk zware hagelbui in de Vogezen gehad. Geen centje pijn. 300+ grams katoen zal nog sterker zijn schat ik zo in.

Wat zijn de ervaringen met hagel op een katoenen tent? Iemand ooit schade gehad?

Peetje

Ik heb zojuist de offerte van de verzekering binnen gekregen, en daar staat in hagelbestendig dak: nee. Ik heb daar ook geen vragen over gehad, dus zou het zomaar kunnen dat daar geen dekking voor mogelijk is.

KlapAgain

Voor onze vorige week opgehaalde nieuwe cabanon malawi hebben wij bij de verzekering er voor gekozen om ook hagelschade te verzekeren. Je weet nooit wat er kan gebeuren en dan zit je ineens met een probleem.
Na Scout Pivo, Trigano Vendome, Beyerland Vitesse caravan, weer terug naar een vouwwagen: cabanon malawi 2.0 deluxe (2026)

winnieandbuzz

Hagel kan ook vallen als je vouwwagen nog dicht is. Deksel van keuken en bijv. de disselbak zijn dan alsnog gevoelig voor deuken/barsten.

Vlieger

Ja, alles kan gebeuren, maar heeft iemand ook daadwerkelijk meegemaakt dat de hagel het tentdoek door komt?

astridG

Wij (indirect). Onze vouwwagen stond in de stalling, dat was een oude kas, dak afgeschermd met doeken. Flinke hagelbui, hagelstenen door het glas, glasscherven door de doeken ęn door ons afdekzeil. Meer dan 70 gaten en sneeën in afdekzeil en glas onder het zeil maar dat had geen gaten in de rent genaakt gelukkig. Eerst geprobeerd met plakkers aan de binnenkant te repareren, uiteindelijk nieuw afdekzeil van de verzekering gekregen.

FriedelP

Dat is anders geregeld in België. Je geeft je wagen in bewaring aan de eigenaar van de stelling of gebouw en dan dient die daar zo voor te zorgen dat die hem in dezelfde staat terug kan bezorgen. In een dergelijk geval dient de eigenaar van de stalling of zijn verzekering de koste te dekken. Uiteraard zit de prijs van zijn verzekering dan ook in de stallingskost verrekend, verdeeld over al zijn klanten.

janeway

Citaat van: Vlieger op maart 20, 2026, 01:43:42 PMJa, alles kan gebeuren, maar heeft iemand ook daadwerkelijk meegemaakt dat de hagel het tentdoek door komt?
Nog nooit en daar tel ik de jaren bij die ik met mijn ouders kampeerde in oostenrijk. We hebben sneeuw gehad orkanen hagel maar die tent heeft alles overleefd.
Wij hebben ooit met kamperen een tak op de voortent gehad van de vw. Tentstok verbogen maar de tent was ok.  Ik denk dat takken een groter risico zijn dan hagelstenen.

PenH

Verzekering is uiteindelijk gewoon het afkopen van het eigen risico. Dus als je het risico op kosten na schade niet kunt (of wilt) dragen dan sluit je een verzekering af. Een paar butsen in een deksel is ook geen enorm probleem. Je kunt blijven kamperen en een deksel is eenvoudig te vervangen.
Voor hagelstenen op tentdoek ben ik niet zo bang. Het doek veert mee in tegenstelling tot een hard caravan-dak.
Gevaarlijker is misschien nog wel het gewicht. Als de hagel niet van het doek rolt maar blijft liggen, kan het gewicht wel voor problemen zorgen. Wij hebben dat afgelopen jaar meegemaakt na een enorme hoosbui. Een waterzak werd zo zwaar  dat het tentframe het begaf.

Oh ja, wij hebben dus wel een verzekering... Al heel lang en elk jaar denk ik, na deze vakantie zeg ik 'm op. Maar dan vergeet ik dat weer en laat ik 'm weer doorlopen tot na de volgende vakantie.  ::)
De kosten zijn niet zo hoog, dus bij twijfel zou ik gewoon een polis afsluiten!