Grondzeilverbod

Gestart door KeithWM, maart 12, 2026, 07:06:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

NCLeeuw

Net terug uit Zuid-Duitsland. Bij de 2e camping waar wij waren stond wel iets over geen gesloten zeil gebruiken in het infoblaadje wat je meekreeg van de receptie. Wij kregen echter een plek met hoofdzakelijk grind op de plek van de voortent en het zou de volgende dag flink gaan onweren, dus gewoon het kuipzeil er in geritst. Niemand die er iets van zei.
(hebben we net een vouwwagen met inritsbaar kuipzeil aangeschaft, zou ik dat niet mogen gebruiken!?)

Maar zou het niet een idee zijn om op dit forum een database aan te leggen van campings waar een grondzeil problematisch of ronduit taboe is?

Albert83

Dit jaar voor het eerst naar een camping waar een grondzeilverbod is. Ik heb ze van tevoren gemaild dat we het toch niet zo prettig vinden om direct vanuit ons bed op een gaatjestapijt te stappen als het vochtig is. En voor onze eenjarige is het, denk ik, ook niet zo fijn spelen. De situatie vergeleken met een bungalow tent. Gelukkig viel erover te praten en kunnen we ons grondzeil in de voortent leggen, anders was het toch echt een andere camping geworden.

KeithWM

Citaat van: NCLeeuw op juli 13, 2026, 11:10:57 PMMaar zou het niet een idee zijn om op dit forum een database aan te leggen van campings waar een grondzeil problematisch of ronduit taboe is?

Misschien vooral meenemen in reviews. Zo'n aparte database wordt waarschijnlijk toch niks.

boswachter

Onze camping dit jaar had een grondzeilverbod, maar aangezien er toch geen levend gras meer was hebben ze het gebruik door ons toegestaan. Anders heeft onze voortent een gat van 10 cm tot de grond, en lopen de muizen in en uit...

Alex

Vraag me eigenlijk hoe dit werkt??
Ik kijk namelijk nooit of dit mag of niet.
Vertellen ze je zoiets bij aankomst?
Want ik rij naar mijn plaats worteldoek op de grond.
En de windforce legt de kuipzijl op zijn plek wat ook de boel zal verstikken neem ik aan?
Door het lawaai hebben we altijd wel toeschouwers en hebben we dan tot nu toe geluk gehad dat we niet weggestuurd zijn??
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

NCLeeuw

Citaat van: Alex op augustus 10, 2026, 10:22:51 PMVraag me eigenlijk hoe dit werkt??
Ik kijk namelijk nooit of dit mag of niet.

Dat vroeg ik mij ook al af. Ik heb het één keer in het campingreglement zien staan, maar daar was helemaal geen handhaving op en werd ook door niemand aan gehouden.

Ik vind het nog steeds een heel raar verhaal: geen grondzeil mogen gebruiken op een camping is net zoiets bizars als geen wielen mogen gebruiken in een parkeergarage... of zoiets  :)

FriedelP

Eigenlijk is dat zeggen geen tenten enkel caravans en campers en campeerbusjes. Het logo van de camping op de wegwijzers staat dan wel een tent bij. 

Peetje

Zelfs in de ruimte onder een caravan vindt gras het niet zo fijn.
Ik ben wel een keer op een campingsite tegengekomen dat ze een aantal plekken voor tenten en vouwwagens hadden. Op de rest van de plekken mocht geen grondzeil.

poldertoerist

Wat je ziet is dat vroeger alleen een basistent grondzeil had en daaromheen was alles open.
Tenten zijn groter geworden en de kuipzeilelen ook.
ik ben ook wel eens na twee weken op 1plek te hebben gestaan met de Trigano Galleon (wat een serieus grote wagen is met een heel flink kuipzeil en rondom slikrand) vertrokken en liet daar een enorme gele plek achter.

Dat inritsbare (of inklitbaar) kuipzeil zie je tegenwoordig ook bij caravan voortenten.  Daar dan nog een vloerkleed over (doen vouwwagen bezitters ook) en je hebt een paar lagen die lekker het gras aan het verstikken zijn. en er zijn er zelfs die dan ook onder de luifel nog van alles neerleggen. Want stel je eens voor dat je gras of iets je schone tent inloopt.

Inze huidige Malawi geeft maar een kleine afdruk (alleen de basistent) maar ik zie de beweging en deed er ook zelf aan mee. Het is toch comfort.

Ik weet dat er campings zijn die nooit alle plekken vol zetten zodat het gras kan herstellen., maar dat moet je als camping je wel kunnen veroorloven.

Er zijn er ook die laten gewoon een kale plek ontstaan en daar moet jij ook jouw tent op zetten.

er zijn er die nemen maatregelen dmv grastegels of grind, wat ik ook heel goed begrijp en eigenlijk helemaal niet zo erg vind heb ik inmiddels ervaren.
Ook wel eens kunstgras tegengekomen maar dat vind ik echt afschuwelijk. heel slecht voor het milieu ook.

En er zijn er die zeggen.. Mag niet.  Ik kijk altijd even naar de camping regels en dan zie ik dat wel en sla ik die over.

Adventure Awaits