trekauto

Gestart door goeiesmorgens, april 29, 2026, 08:09:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tago Herman en 1 gast bekijken dit topic.

goeiesmorgens

Mijn broer heeft een Skoda Citigo en wil een kleine vouwwagen ermee gaan trekken. Volgens de dealer mag er op dit type auto alleen een trekhaak voor een fietsendrager. Ik vraag mij af hoe het toch mogelijk gemaakt kan worden dat hij met deze auto een lichte vouwwagen kan trekken.

vantentnaarvouwwagen

Toevallig zit ik net uit te zoeken hoeveel kogeldruk onze stationwagen kan hebben. Uit nieuwsgierigheid ook even die van mijn eigen Citigo nagekeken. Hier staat de geregistreerde kogeldruk op 0. Dit betekent voor zover ik lees dat deze wagen geen gewicht mag trekken.

Op de website van Skoda staat inderdaad iets soortgelijks: De Citigo (met benzinemotor) heeft geen geregistreerd trekgewicht; maar montage van een zogenaamde steunhaak is wel mogelijk. Hiermee is de montage van een fietsendrager mogelijk, maar je kunt er geen aanhanger of caravan mee trekken. Bij de Citigo iV, de volledig elektrische uitvoering, is geen steunhaak toegestaan.

Ik heb geen verstand van auto's, maar dit lijkt me wettelijk vastgelegd, dus niet te omzeilen met een of ander trucje. Als je besluit wel een vouwwagen te trekken, heb je denk vooral een probleem bij een evt controle of aanrijding.

Jon

Kortom, in zo'n situatie ben je niet verzekerd.
Combi Camp Country 2016, daarna diverse opties geprobeerd. Mogelijk in '26 weer een vouwwagen? Nee dus, we gaan voortaan kampeermiddelen huren, ook leuk.

sanderv

Nee, krijg je als particulier niet geregistreerd. Zeker bij EVs goed mee opletten, daar kan het zelfs per productieserie verschillen.

Markvv

Enige mogelijkheid is dan om een andere auto te kopen of een auto te huren voor de vakantie, doordat de rdw het trekgewicht op het kenteken niet gaat aanpassen als op de COC vermeld staat dat de auto niets mag trekken.
Zou je de trekhaak wel monteren en er met een aanhanger mee gaan rijden, dan ben je niet verzekerd.