Medeklapper die kan lassen gezocht

Gestart door kimopo, april 29, 2026, 09:49:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

kimopo

Goedendag allemaal,

Is er onder de lezers soms ook 'n lasser (liefst in onze regio Achterhoek e.o woonachtig ) ?

We zoeken iemand die ons kan helpen om een demontabele constructie te maken zodat we aan de achterzijde van Ukkie een fietsdraagrail kunnen plaatsen.

Op de korte dissel kunnen we helaas geen 2 fietsen kwijt zonder de maximale kogeldruk van 50kg ruim te passeren.
Dus 1 voor en 1 achter is dan 'n mooi evenwicht.

De Fabia kan een andere trekhaak krijgen maar het onderstel van Ukkie is een vast gegeven.

We hebben bij andere Weekenders diverse opties gezien maar die eigenaren hebben 'm óf inmiddels verkocht óf wonen te ver.

Dus, is er iemand die dit zou kunnen en willen doen en in 'n rayon van zo'n ca 50km om Doetinchem woont... 🤞☺️
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt

sanderv

Terzijde: met een andere trekhaak blijft de maximale kogeldruk van de Fabia 50 kg. De haak is niet leidend, de constructie van de auto wel. Idem dat haken geregeld een groter trekgewicht aankunnen dan de RDW heeft geregistreerd. Ook dan geldt de laagste waarde, niet de hoogste.

boswachter

Ik snap het idee, maar zelfs als ik zou kunnen lassen zou ik het niet doen. Je maakt een constructie die niet getest is op veiligheid. Fietsen wegen nogal wat tegenwoordig, dit kan juist leiden tot een te lage  kogeldruk en daarmee onstabiel rijgedrag van je aanhanger.
Ik zou zeggen zoek vooral naar oplossingen die door erkende bedrijven worden aangedragen, en ga niet te veel zelf knutselen.

JanJD

Je bent snel te bang.
Als je door gebrek aan kennis of vaardigheden dit niet aan durft is het inderdaad zeer verstandig dit soort constructies niet te gaan maken.

Dit is geen raket technologie, met de juiste (over)dimensionering kan dit prima sterk genoeg gemaakt worden. Natuurlijk is een minimale hoeveelheid kennis is vereist voor veilige uitvoering. TS geeft al voorbeelden van werkende uitvoeringen. Voor stabiliteit is het uiteraard gewenst het zwaartepunt laag te houden.

Innovaties beginnen vaak met een gezonde dosis opportunisme waarna de later aan het licht gekomen knelpunten met veel doorzettingsvermogen opgelost worden. Hierbij groeit ook kennis die je anders niet op doet. Belangrijk is problemen naar uitdagingen te vertalen, het glas is wat mij betreft halfvol en niet half leeg😀.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

kimopo

Citaat van: boswachter op Vandaag om 09:03:44 AMFietsen wegen nogal wat tegenwoordig, dit kan juist leiden tot een te lage  kogeldruk en daarmee onstabiel rijgedrag van je aanhanger.

1 fiets is 20kg

Ik zou zeggen zoek vooral naar oplossingen die door erkende bedrijven worden aangedragen, en ga niet te veel zelf knutselen.

Daarom ook zoeken we een lasser en gaan we dit niét zelf freubelen.

Moglijk wijken we dus uit naar een bouwer die hun wagens bij RDW laten keuren (allen zitten zij ver weg)
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt

Markvv

Er zitten ook wel vestigingen van de witte smid bij jullie in de buurt. 
Wellicht dat die iets kunnen maken?