Gasslang vervangen, welke koppeling?

Gestart door BasvG, mei 14, 2026, 06:41:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

BasvG

Beste,
ik probeer de gasslang te vervangen in de disselbak van onze Combi Camp Country. Dacht dat dit een makkelijk klusje zou zijn, maar ik kom er niet uit..

In de dissekbak zit een koperen leiding met daar op gedraaid een stukje koper wat in de gasslang zit. Heb eerst geprobeerd om de slang van het koperen stukje af te trekken, maandag zat super vast.

Toen kwam ik erachter dat ik het koperen stuk wat in de slang zit los kon draaien van het koper wat in de disselbak zit.

Kan het moeilijk uitleggen, hoop dat de foto's helpen om het duidelijk te maken!

Ben andaag naar de Wit in Schijndel geweest en  en daar erg vriendelijk geholpen, maar helaas blijkt de koppeling die ik heb gekocht nuet te passen..

Iemand ervaring met het vervangen  an een gasslang in een Combi Camp Country (oud model)?
Of nuttige tips voor het aansluiten van een nieuwe gasslang op bestaand koperen leidingwerk?

GuustFlater89

Gewoon de slang van de messing slangpilaar afhalen en er een nieuwe opzetten?
Cabanon Malawi 2.0

FriedelP

Die slangen zitten vaker vaster en zijn er vaker moeilijker op te zetten dan je denkt. De slang in warm water steken voor je de handeling doet helpt vaak. De slang zet dan wat uit en kan er makkelijker afgehaald worden of op geschoven worden.

De koppeling kan je dan volgens mij nog hergebruiken.

sanderv

Gezien de slangklem is dit idd gewoon een slangpilaar of slangtule. Even een aansteker onder de slang houden en je trekt de oude er met wat pijn en moeite af. De tule met de sleutelvlakken in een bankschroefje vasthouden helpt. De nieuwe slang monteren zal mogelijk ook even wat warmte vragen. Uiteinde in de waterkoker moet genoeg zijn.

BasvG

Dank voor de reacties!
Het is volgens mij niet een standaard slangpilaar, de slang is ook dikker dan normaal.

Tussen het koper/messing stuk en de slang dit ook nog een stukje donker rubber, ik denk echt dat dit machinaal in elkaar is geperst.
Zelfs met heet water gaf het geen krimp..

Is het wellicht makkelijker om de verbinding van het kopernetwerk eraf te zagen en dan een nieuwe (standaard) koppeling erop te zetten?

sanderv

Het helpt trouwens ook om de slang eerst een keer te draaien op de tule. Zo'n slang 'plakt' zich vast, als je de tule vast zet en dan de slang probeert te draaien, zul je dat voelen. Drupje afwasmiddel helpt bij de montage van een nieuwe

GuustFlater89

Dat zwarte is gewoon onderdeel van de slang. Eventueel met stanleymes insnijden om de oude slang eraf te krijgen.
Nieuwe slang zal soepeler zijn en met wat moeite erop te schuiven zijn.
Cabanon Malawi 2.0

sanderv

Citaat van: BasvG op Vandaag om 09:12:25 AMDank voor de reacties!
Het is volgens mij niet een standaard slangpilaar, de slang is ook dikker dan normaal.

Tussen het koper/messing stuk en de slang dit ook nog een stukje donker rubber, ik denk echt dat dit machinaal in elkaar is geperst.
Zelfs met heet water gaf het geen krimp..

Is het wellicht makkelijker om de verbinding van het kopernetwerk eraf te zagen en dan een nieuwe (standaard) koppeling erop te zetten?

Dit lijkt me echt gewoon een tule. Slang is dubbelwandig, dat is normaal. Maar hou er maar even een aansteker onder, goed heet stoken. Persoonlijk snij ik liever niet te veel in, om krassen op de tule te voorkomen. Maar slangen kunnen echt smerig vast gaan zitten, die vormen zich om de ribbels van de tule

Drikusniet

Ik snij de slang eraf even voorbij de slangtule. Die voel je als het harde gedeelte binnen in de slang. Dan een stanleymes met van die afbreekmesjes zo afstellen dat die net iets korter is als de dikte van de slang (oranje + zwarte deel)  Dan in de lengte doorsnijden. Je kunt dan de slang eraf pellen. Daarna kun je de nieuwe slang erop doen.