Camp-let North correct opspannen

Gestart door Steffen68, mei 15, 2026, 03:06:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

astridG, Harmen82 en 1 gast bekijken dit topic.

Steffen68

Ik heb vandaag weer een vraag voor de ervaren Camp-let-eigenaren. Bij voorbaat dank voor alle tips en adviezen.

Door onze Karsten-tent ben ik gewend dat een goed gespannen tent er ook visueel mooi en strak uitziet. Bij onze Camp-let North is het me tot nu toe helaas niet gelukt om een bevredigend resultaat te bereiken. Ik lijk niet de enige te zijn, want in veel verkoopadvertenties zie je Camp-lets die slap en lelijk zijn opgebouwd.

Het moeilijkste vind ik het opzetten van de gastencabine, die er bij mij altijd uitziet als een verfrommelde, natte zak. Hoe meer spanning ik op het frame zet, hoe erger het wordt. Daar komen nog problemen met de waterdichtheid bij, die mogelijk ook te wijten zijn aan ontbrekende afspanningsmogelijkheden. Tijdens de laatste vakantie hadden we een opening bij de overgang van de gastencabine naar de hoofdtent, die we met plastic zakken en handdoeken moesten opvullen om bij hevige regen te voorkomen dat er water binnenkwam. Een goede afspanning is op deze plek niet mogelijk, omdat de gastencabine alleen aan de voorkant over afspanningspunten beschikt.

Hebben jullie hier misschien nog tips en trucs voor? De oplossing met de plastic zak vond ik niet bepaald elegant. :-)

Ook de stormlijnen moet je waarschijnlijk niet te strak spannen, omdat de constructie van de hoofduitbouw anders instabiel wordt. Dat komt waarschijnlijk doordat er aan de linker- en rechtervoorkant geen verticale steunstangen zijn. Als je dan de stormlijnen spant, trekken ze de voorste stangboog naar beneden en verliest de hele voortent zijn spanning.

Ook een sterke druk van de stokken van het zonneluifel op de hoofdtent lijkt een soortgelijk effect te hebben. 

Misschien ben ik gewoon te onervaren. Daarom ben ik erg dankbaar voor tips en trucs.

Steffen68

PS: Op de foto is heel duidelijk te zien wat ik bedoel. Wat heb ik verkeerd gedaan?

GuustFlater89

Heb zelf geen camplet, maar het lijkt er op dat de stok van de basistent (hoek rechts van de gastencabine) niet strak genoeg staat waardoor de achterwand van de basistent te ver naar buiten komt. En daarnaast dat de horizontale stok van de gastencabine te hoog zit. Ik zou deze verwachten ter hoogte van de dobkere naad. Misschien kun je er iets mee?
Bij nader inzien lijkt de horizontale stok wel redelijk goed te zitten...
Cabanon Malawi 2.0

Steffen68

Citaat van: GuustFlater89 op Vandaag om 09:01:10 AMHeb zelf geen camplet, maar het lijkt er op dat de stok van de basistent (hoek rechts van de gastencabine) niet strak genoeg staat waardoor de achterwand van de basistent te ver naar buiten komt. En daarnaast dat de horizontale stok van de gastencabine te hoog zit. Ik zou deze verwachten ter hoogte van de dobkere naad. Misschien kun je er iets mee?
Bij nader inzien lijkt de horizontale stok wel redelijk goed te zitten...

Hartelijk dank voor je hulp. Ja, daar kan ik wel iets mee, zelfs heel veel. Ik weet alleen helaas niet zeker of ik er iets aan kan veranderen.  :# De rechter- en linkerkant van de hoofdtent hebben namelijk helemaal geen verticale steunstangen, dus ik kan ze ook niet verder uitschuiven.

Intuïtief zou ik net als jij zeggen dat je de horizontale stang in de gastencabine ter hoogte van de naad zou verwachten. Binnenin zitten er echter twee kleine stoffen tunnels waar het frame doorheen wordt geleid, en die zitten boven de naad.

Dat sterkt me een beetje in mijn vermoeden dat de Camp-let North hier een constructieprobleem heeft. Eerdere Camp-lets met hetzelfde stangsysteem hadden verticale steunstangen aan de voorste hoeken, die ontbreken hier gewoon.

Gelukkig hoeft een Camp-let North er niet altijd zo vreselijk uit te zien. Ik heb het zelf al eens beter voor elkaar gekregen. Ik weet alleen niet wat ik toen goed heb gedaan of wat ik – zie foto – verkeerd heb gedaan.  :?     

Albert83

Wij hebben wel een Camplet, maar eentje met een kantoenen doek, dus dat werkt wel anders. Heb je de gebruiksaanwijzing gevolgd? De twee diagonale stokken uitschuiven. Dan  de haringen van de achterste twee hoeken in de grond slaan en dan de voorste twee hoeken en vervolgens het midden (Alle ritsen dan gesloten houden). De diagonale stokken naspannen en dan de verticale stok in het midden plaatsen. Staat alles zo goed als strak, dan pas de zijcabine plaatsen.

De zonneluifel is inderdaad wel een dingetje vooral bij het afspannen. Hij hangt aan de basistentzijde aan de rits en dus aan de diagonale stokken. Wij plaatsen dit jaar twee hulpstokken aan beide zijden, vanwege de slechtere staat van de rits, maar de diagonale stokken kunnen dit wel hebben.

Stormlijnen zet ik, als ik ze al gebruik, niet te strak. De hoeken komen bij het aanspannen niet naar beneden.

Kleine tip. Zet bij enige wind gelijk na het uitklappen van de vouwwagen de voorzijde tijdelijke vast met een scheerlijn en ga dan de haringen vastmaken. Afgelopen jaar is bij ons de wind eronder gekomen en klapte de vouwwagen weer in met enige schade tot gevolg huil .

Albert83

Citaat van: Steffen68 op Vandaag om 10:19:37 AMDat sterkt me een beetje in mijn vermoeden dat de Camp-let North hier een constructieprobleem heeft. Eerdere Camp-lets met hetzelfde stangsysteem hadden verticale steunstangen aan de voorste hoeken, die ontbreken hier gewoon.

Je bedoelt dan de basistent? De voorgangers hadden alleen diagonale stokken. Camplet heeft ook een ander model, de Passion, Earth en de voorlopers hiervan Premium en ik dacht de Royal die inderdaad wel verticale stokken hebben aan de linker en rechtervoorzijde.

Steffen68

Citaat van: Albert83 op Vandaag om 10:36:18 AMJe bedoelt dan de basistent? De voorgangers hadden alleen diagonale stokken. Camplet heeft ook een ander model, de Passion, Earth en de voorlopers hiervan Premium en ik dacht de Royal die inderdaad wel verticale stokken hebben aan de linker en rechtervoorzijde.

Ja, inderdaad, ik heb een bouwinstructie voor de Royal gezien op het YouTube-kanaal van Camp-let, en daar viel me op dat er aan de voorkant twee zijstangen worden gemonteerd.

Het probleem bij de North is dat de voorste stangboog ronder loopt dan bij de Royal. Daarom kun je daar helaas niet de  gewone steunstangen bevestigen (die zou ik anders als reserveonderdeel kunnen bijbestellen).     

Bij de twee andere huidige modellen, de Passion en de Earth, zijn deze problemen er niet. Toch hebben we heel bewust gekozen voor de North met het diagonale frame. Je bespaart een beetje tijd, een beetje geld, en ook de "achterwaartse compatibiliteit" is goed. Zo kun je voor de North een compleet nieuwe tent kopen en die op een bestaand frame / onderstel monteren.

Ik heb ook eens gelezen dat het diagonale frame windvlagen van voren naar beneden afleidt, naar het meest stabiele deel van het frame. Bij de Passion en Earth is dat anders, daar komt de druk terecht op het zwakste deel van de constructie. Dat klonk logisch.   

Steffen68

Citaat van: Albert83 op Vandaag om 10:29:18 AMWij hebben wel een Camplet, maar eentje met een kantoenen doek, dus dat werkt wel anders. Heb je de gebruiksaanwijzing gevolgd? De twee diagonale stokken uitschuiven. Dan  de haringen van de achterste twee hoeken in de grond slaan en dan de voorste twee hoeken en vervolgens het midden (Alle ritsen dan gesloten houden). De diagonale stokken naspannen en dan de verticale stok in het midden plaatsen. Staat alles zo goed als strak, dan pas de zijcabine plaatsen.

De zonneluifel is inderdaad wel een dingetje vooral bij het afspannen. Hij hangt aan de basistentzijde aan de rits en dus aan de diagonale stokken. Wij plaatsen dit jaar twee hulpstokken aan beide zijden, vanwege de slechtere staat van de rits, maar de diagonale stokken kunnen dit wel hebben.

Stormlijnen zet ik, als ik ze al gebruik, niet te strak. De hoeken komen bij het aanspannen niet naar beneden.

Kleine tip. Zet bij enige wind gelijk na het uitklappen van de vouwwagen de voorzijde tijdelijke vast met een scheerlijn en ga dan de haringen vastmaken. Afgelopen jaar is bij ons de wind eronder gekomen en klapte de vouwwagen weer in met enige schade tot gevolg huil .

Ja, ik heb de instructies van de fabrikant opgevolgd. Ik heb de bijbehorende video's en tekeningen zeker tientallen keren bekeken voordat we de Camp-let überhaupt bestelden.  :)

Ik ga je tip om de stormlijnen niet te strak aan te spannen zeker opvolgen. Dat ben ik nog zo gewend van mijn tijd met de Karsten-tent, ik moet er eerst aan wennen om het anders te doen.  8)

Het is mij inderdaad ook een keer overkomen dat een vrij zwakke windvlaag de tent direct terug op de wagen gooide – gelukkig zonder schade aan te richten. Daarom ben ik sceptisch als mensen aanbevelen om voor een overnachting alleen de hoeken vast te zetten.

Ik heb me ook afgevraagd of het bij het opzetten een verschil maakt of je eerst de luifel en dan de gastencabine opzet, in plaats van andersom. Op de foto hierboven zie je hoe het eruit zag toen we eerst de gastencabine en daarna de luifel hadden opgezet (de luifel is op de foto al weer afgebroken). 

Ter verdediging nog een foto van hoe het eruit zag toen we het in de ,,juiste volgorde" deden.  :# (Ook de hoek van de hoofdtent onder de luifel is hier niet zo ingedrukt.) Dat was iets beter.

Albert83

Citaat van: Steffen68 op Vandaag om 12:38:45 PMHet is mij inderdaad ook een keer overkomen dat een vrij zwakke windvlaag de tent direct terug op de wagen gooide – gelukkig zonder schade aan te richten. Daarom ben ik sceptisch als mensen aanbevelen om voor een overnachting alleen de hoeken vast te zetten.

Dat kan wel, zolang het weer het natuurlijk toestaat. Ik was, toen het me overkwam, bezig met de eerste haring in de hoek bij de wagenbak en opeens een rukwind en ja hoor...daar ging die dan.

Citaat van: Steffen68 op Vandaag om 12:38:45 PMTer verdediging nog een foto van hoe het eruit zag toen we het in de ,,juiste volgorde" deden.  :# (Ook de hoek van de hoofdtent onder de luifel is hier niet zo ingedrukt.) Dat was iets beter.
Lijkt me dan een prima volgorde zo.

Citaat van: Steffen68 op Vandaag om 12:10:08 PMHet probleem bij de North is dat de voorste stangboog ronder loopt dan bij de Royal. Daarom kun je daar helaas niet de  gewone steunstangen bevestigen (die zou ik anders als reserveonderdeel kunnen bijbestellen).

Ik wilde de steunstokken vastmaken aan de twee buitenste horizontale stokken van de luifel. Zeg maar vlak bij die zakjes. Dit dus vanwege de slechte rits. Anders zijn ze echt niet nodig. Deze constructie met diagonale stokken kan wel wat hebben.

Steffen68

Citaat van: Albert83 op Vandaag om 01:49:31 PMIk wilde de steunstokken vastmaken aan de twee buitenste horizontale stokken van de luifel. Zeg maar vlak bij die zakjes. Dit dus vanwege de slechte rits. Anders zijn ze echt niet nodig.

Oh, ik snap het. Ja, dat zou de luifel goed stabiliseren. Misschien is de rits inmiddels wel verbeterd. De laatste katoenen exemplaren zijn immers zo'n vijftien jaar geleden gemaakt. Gelukkig hebben we tot nu toe geen problemen gehad met onstabiele ritsen. Toch is katoen natuurlijk een geweldig materiaal. In de nieuwere Camp-lets wordt het al snel behoorlijk benauwd, in die van ons in ieder geval.   

Bedankt voor je goede tips. Dat was echt nuttig.