Checklist aan- en afkoppelen

Gestart door KeithWM, mei 16, 2026, 06:26:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

CEO

Het stroppen slaat erop, dat je een lus maakt in je breekkabel (een strop) en die aan een 'vast' deel van de auto vastmaakt.

Dat kan een oogje zijn, een (stevige!!) musketonhaak of harp. Als het maar aan een vast deel van de auto vastzit. Los over de trekhaak hangen: dat wil bij losschieten nog wel eens omhoogwippen...

Kijk ook even dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=3WEo9XmkHy0 een special over de losbreekinrichting van Blik op de weg. (ja, oud filmpje, duurt lang, maar wel leerzaam)
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Peetje

Karabijnhaak heet zo'n ding blijkbaar. Paar euro bij de bouwmarkt.

KlapAgain

Met onze oude vw's en de caravan deden wij het altijd verkeerd heb ik vorige week toevallig geleerd 😁. De kabel deden wij inderdaad rechtstreeks aan het oog. Wat bij onze huidige auto een heel gevecht is. Maar de karabijnhaak staat inmiddels in de bestelling 😆. Nu maar meteen alles goed doen met de nieuwe vw. Al zijn we in al die jaren niets verloren!
Na Scout Pivo, Trigano Vendome, Beyerland Vitesse caravan, weer terug naar een vouwwagen: cabanon malawi 2.0 deluxe (2026)

PimJ

Mooie checklists hier inderdaad, erg leerzaam, ga een paar puntjes overnemen om wat systematischer te werk te gaan. Heb gelukkig nooit de vouwwagen van de haak gehad, maar wel eens een geleende aanhanger. Een erg gênante onderneming moet ik zeggen...

Ik heb nog 2 tips:

Wij rijden sinds dit jaar met een elektrische auto (VW ID7) en dat maakt het checken op of de trailer echt vast zit wat uitdagender, omdat de auto leeg al zo'n 2200 kilo weegt. Even trekken aan de koppeling om te zien of ie vast zit is dan iets anders, wanneer je gewend bent dat de auto dan meebeweegt.

De bovenstaande tip van het opdraaien van het neuswiel werkt dan ook niet goed, De auto komt namelijk niet mee omhoog. Ik heb zo onlangs een neuswiel naar z'n grootje geholpen (te ver doorgedraaid).

Nu hebben wij op onze CCC een alko koppeling met beveiliging, dan maakt een en ander wat zekerder. Kortom, staat de koppeling op "groen" en is de beveiligingspal op zijn plek geschoten, dan trek ik voor de vorm nog eens en moet het vast zitten.

Tot slot, pas altijd goed op bij het vastmaken aan een andere auto. Kogels en koppelingen verschillen, en slijten ook en je zult net zien dat die van die andere auto/trailer net iets te vaak gebruikt is. Zoals ik dus heb ervaren met dat aanhangertje...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Alex

De auto hoeft niet mee omhoog te gaan om te weten of hij aan de kogel vast zit.
Anders even handmatig de dissel omhoog trekken kan ook.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

henkzelf

Is de koppeling niet gewoon versleten?

CEO

[quote author=PimJ
Ik heb nog 2 tips:

Wij rijden sinds dit jaar met een elektrische auto (VW ID7) en dat maakt het checken op of de trailer echt vast zit wat uitdagender, omdat de auto leeg al zo'n 2200 kilo weegt. Even trekken aan de koppeling om te zien of ie vast zit is dan iets anders, wanneer je gewend bent dat de auto dan meebeweegt.

De bovenstaande tip van het opdraaien van het neuswiel werkt dan ook niet goed, De auto komt namelijk niet mee omhoog. Ik heb zo onlangs een neuswiel naar z'n grootje geholpen (te ver doorgedraaid).

Nu hebben wij op onze CCC een alko koppeling met beveiliging, dan maakt een en ander wat zekerder. Kortom, staat de koppeling op "groen" en is de beveiligingspal op zijn plek geschoten, dan trek ik voor de vorm nog eens en moet het vast zitten.

Tot slot, pas altijd goed op bij het vastmaken aan een andere auto. Kogels en koppelingen verschillen, en slijten ook en je zult net zien dat die van die andere auto/trailer net iets te vaak gebruikt is. Zoals ik dus heb ervaren met dat aanhangertje...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
[/quote]

Voor wat betreft de tips:
Even aan de dissel trekken... Dat is wel het moment om grondig door je rug te gaan, vieze handen te krijgen of je te snijden aan een scherper deel van de dissel. Tot nu toe veert iedere auto waar ik een aanhanger heb aangekoppeld meer of minder in. Dat kan je sowieso met het neuswiel controleren. In zijn algemeenheid is dat neuswiel niet geschikt als krik. Maar bij onze EV (1800 KG) werkt de neuswielmethode prima. 

Vanuit het CBR zijn deze regels niet verzonnen om het lastig te maken, maar juist eenvoudig, eenduidig en bovenal: veilig.

Alex had al eerder aangegeven hoe de verklikker ook tegen je kan werken... kan dus ook een stukje schijn-zekerheid geven. Dus wel goede nachtrust, maar geen vermindering van risico.

Ooit op school geleerd dat veel zaken hulpmiddelen zijn. Vertrouw er beperkt op en houd zelf de regie in handen. Dus als we een ankerpeiling moesten doen, deed je dat naar vaste punten op de wal indien mogelijk, nooit blind vertrouwen op de radar.

Ik denk dat als je het aanhangertje volgens de richtlijnen van het CBR had gekoppeld, hij er niet was afgeschoten, maar dat je dan wellicht de keuze had gemaakt om er niet mee te gaan rijden.

Uiteindelijk gaat het er om dat we (na hopelijk een leuke vakantie) weer veilig thuis komen.
If you choose not to decide, you still have made a choice!