Keuken Cabanon Malawi 2.0 2025

Gestart door Edelweiss, juni 05, 2026, 11:37:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edelweiss

Hallo allemaal, allereerst dank voor alle info die op dit forum gedeeld is door jullie! Dat heeft ons rg geholpen bij de keuze voor een nieuwe vouwwagen.

We zijn nu benieuwd naar ervaringen van anderen met de keuken van de Cabanon Malawi 2.0 van 2025 (óf een eerdere vw-keuken van dit merk). Wij zijn niet onder de indruk van de kwaliteit en lopen tegen wat dingen aan.

Sinds kort zijn we in het bezit van een nieuwe Malawi 2.0 Deluxe 2025. Recent hebben we deze voor het eerst opgezet. Daarbij hebben we ook de keukenspullen in het keukentje gedaan. Bij aankomst op de camping bleek een van de beugels waarmee de keuken aan de vouwwagenbak vastgemaakt wordt, kapot. De popnagels waren eruit gesprongen. 
Intussen zijn de popnagels van de beugels aan beide zijden van de keuken vervangen door bouten. Hiermee zou het opgelost moeten zijn. Echter verbaast het ons dat een merk dat al zolang vw's met keuken maakt, dat niet beter doet.

We begrepen dat er max. 20 kg aan lading in de keuken mag staan. Dit is niet zoveel. Ook merkten we dat de keuken snel scheef staat (deurtje kan niet meer dicht, maar hangt scheef) als de keuken niet 100% vlak staat.

In onze vorige Cabanon vouwwagen hadden we geen keuken. Het leek ons fijn als we thuis de keuken konden inrichten en we dachten met een keuken meer opbergruimte te hebben. Deze voordelen lijken toch minder groot door de mindere kwaliteit.

*Hoe ervaren jullie de kwaliteit en bruikbaarheid van de keuken?
*Hoe gaan jullie om met de belading?
*Zijn er wellicht vw-bezitters die aanpassingen aan de keuken hebben laten doen of zelf gedaan om hem steviger te maken? Zo ja, welke?

Alvast dank voor je reactie!

sammyvannorel

Wij hebben de oude keuken. Die 20 kilo heb ik me nog nooit aan gehouden, sterker nog hij gaat beladen achterop de vouwwagen, en vervolgens gooi ik de 2 zakken met stokken er bovenop.

Bouwkwaliteit: tja het is geen Duitser zullen we maar zeggen maar ik vind het wel een handig ding in de zin van dat het een goed opbergkastje is.
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

CEO

Bijzonder dat een beugel (welke, heb je een foto?) het opgeeft.

Dat er dingen scheef gaan zitten als de keuken niet in een vlak staat, is logisch. Dan tordeert de constructie enigszins en met de tamelijk grote deur ga je dat duidelijk zien en merken.

Ik weet niet of het aan de kwaliteit an sich ligt, wel valt mij op dat bij veel merken de kwaliteits-borging slecht is. Alles wordt vaak wel onder garantie geregeld, maar je moet er wel eerst zelf tegenaan lopen.

Toch veel plezier met jullie wagen gewenst!
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Edelweiss

Bedankt voor jullie reacties! Fijn!

Hier twee foto's van de kapotte beugel waarmee de keuken aan de wagen vastzit. Gelukkig is het inmiddels gerepareerd, maar toch een zwakke constructie zoals dat met popnagels vastzat.als je bedenkt dat de keuken aan de onderkant alleen maar leunt op twee ijzeren balkjes. Dan snap ik dat hij niet zwaar beladen mag worden.

Zijn er nog meer eigenaars van deze nieuwe vouwwagen met keuken die dit probleem ook hadden?

Edelweiss

PS Op de onderste foto zie je een zandkleurige scheerlijn die we er als "spanband" maar even om hadden geknoopt, omdat we er anders niet meer mee durfden te rijden.

Edelweiss

@sammyvannorel, je verhalen lezend denk ik dat Cabanon eerder een andere verbinding had tussen vw en keuken. Ik ben wel benieuwd hoe jullie keuken aan de wagen vastzit? Klinkt een stuk steviger.

john1311

Waarschijnlijk een stomme vraag waren de twee buisjes eronder helemaal uitgeschoven / vastgezet en stond de keuken er goed op zit een u profiel onder en een beugel waar de buis door gaat.

Peetje

De vorige eigenaar van onze sunrider (zelfde fabriek) deed z'n schoon- en vuilwater jerrycans in de keuken. Volumineuze dingen die niet veel wegen.
Hij waarschuwde ons ook, dat hij ooit een kratje of teiltje tijdens het rijden er bovenop had gezet, en dat dat was gaan schuiven waardoor het bovenblad beschadigd was.
Wij hadden er tot nu toe alleen een bak met plastic borden en bekers in en wat klein spul in de bestekla.
Op zich snap ik het niet te zwaar beladen wel. Het is toch een ding wat zonder vaste verbinding op 2 balkjes achteraan je aanhanger hangt. Hij moet inderdaad precies goed op die balkjes staan.

Wat mij persoonlijk ergert, is dat de tempo 100 plaat op de klep van de keuken zit, waardoor die niet helemaal open kan. Daar is duidelijk (ook) niet over nagedacht.

GuustFlater89

Die keuken zou nooit zo scheef achterop mogen hangen als ie goed op de uitschuifbalkjes staat. Dat is stalen kokerprofiel en als je dat wilt buigen moet je hem wel heel zwaar overbelasten. De keuken hangt niet aan die clips, die zijn er alleen om te zorgen dat ie niet van de uitschuifbalken afglijdt.
Cabanon Malawi 2.0

Edelweiss

Bedankt voor de reacties! Hij stond echt goed op de uitschuifbalkjes. We vonden hem inderdaad niet mooi recht tegen de bak aan zitten. Hing al wat schuin er vanaf. Maar dat kon niet beter.

GuustFlater89

Als ie zo scheef zit als op de foto, zou ik er mee naar de dealer gaan. Dat is echt niet goed. Je wilt de keuken niet verliezen onderweg. Stel je voor dat je erachter rijdt....
Kun je een foto maken van de onderkant van de keuken, waar de uitschuif balkjes zitten?
Cabanon Malawi 2.0

Edelweiss

Helaas, hij staat alweer in de stalling. Een foto gaat niet lukken. Goed om te weten dat het dus niet zo hoort! We denken erover wat te doen. De popnagels die zijn vervangen, is al wel een verbetering.

GuustFlater89

Zou er zeker naar laten kijken. Die keuken wil je niet alleen aan een aluminium popnagel hebben hangen...  :#
Cabanon Malawi 2.0

NCLeeuw

Citaat van: GuustFlater89 op juni 06, 2026, 07:25:13 PMZou er zeker naar laten kijken. Die keuken wil je niet alleen aan een aluminium popnagel hebben hangen...  :#

Dat ophangsysteem lijkt erg op dat van onze oude Arizona. En ook die grendels zaten met popnagels vast. Die keuken was bepaald niet licht en wij stopten er ook van alles in. Dat is 30 jaar lang nooit een probleem geweest.
(stiekum was ik wel blij dat er een stevig dekzeil overheen zat om de boel bij elkaar te houden)

sammyvannorel

Citaat van: Edelweiss op juni 06, 2026, 08:56:44 AM@sammyvannorel, je verhalen lezend denk ik dat Cabanon eerder een andere verbinding had tussen vw en keuken. Ik ben wel benieuwd hoe jullie keuken aan de wagen vastzit? Klinkt een stuk steviger.

Ophangsysteem is wel hetzelfde: ik zorg er wel voor dat ik de keuken niet optil aan de haken, maar echt op de balken laat rusten en de haken gebruik als borging dat hij nergens heengaat, kleed erover en klaar wat mij betreft
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven