Vouwwagen newbie zoektocht

Gestart door vdb, juni 15, 2026, 09:55:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdb

Ik ben nu al een paar dagen aan het lezen op jullie handige forum, maar er staat werkelijk zoveel op dat ik mss niet dadelijk mijn antwoord vind, dus excuses als deze vraag al eens gesteld is geweest. Wij zouden graag het avontuur aangaan door vanaf nu te gaan kamperen ipv in chaletjes te gaan verblijven. We willen daarbij nog wel een stevig bed onder onze rug, vandaar de keuze voor een vouwwagen. Toen ik een aantal jaar op onze vaste camping iemand met een Holtkamper zag aankomen, wist ik niet wat ik zag. Dat wil ik ook wel proberen. We zijn eruit dat we het volgende willen, maar missen nog een soort configurator die ons dan zegt welk merk en type ons zou passen. Beginnen doen we uiteraard tweedehands, maar verder hebben we graag dit.

* "Snel" opzetten. We zouden de wagen ook voor weekendjes weg willen meenemen, en dan ben je niet graag uren aan het klooien.
* 2 verhoogde bedden, eentje voor ons en eentje voor de 2 kinderen. Niet op de grond slapen is de reden voor een vouwwagen te nemen ipv een mooie tent.
* Geen al te mini voortent, al ben ik er wel al achter dat we bij de snelle opzetters geen balzaal moeten verwachten. Hoe meer luifel we eraan kunnen hangen als we toch ergens een paar dagen staan, hoe beter.
* Verduisterde slaapvertrekken zou een leuke plus zijn, maar geen vereiste.
* Keukentje erbij liefst, los of vast maakt ons voorlopig niet uit.
* Mogelijkheid tot inritsen van een grondzeil.

Tot nu toe kom ik uit op: Aart Kok verschillende types, Jamet Jametic, Trigano enkele types, Combi kamp (?), ...

Zouden jullie kunnen helpen om het lijstje wat compleet te maken, dan kunnen we onze zoektochten op de 2e hands sites in België maar zeker ook in Nederland wat gerichter kunnen maken.

Alex

Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

vdb

Neen dus  :)  Das idd al direct handig en ik ga ermee aan de slag

Jer81

Trigano Odyssee
Aart Kok Kavango of Kariba
Combi Camp Flexi
Jamet Jametic
Camp-let North, Passion of Earth

Aan deze vouwwagens denk ik als ik je wens zo lees.
De Odyssee (recente versie) en de camp-let North en Passion hebben een flinke luifel met zijwanden waar je ook een voorwand in kan zetten. De Camp-let Earth heeft een voortent die je aan de voortent kan zetten en waar je dan ook nog een luifel aan kan zetten. En dan kan je de keuken ook nog eens naar buiten draaien en daar een heuse keukentent aanbouwen.

FriedelP

Aan deze wagens denk ik ook als ik je wensen lees.

Het zijn wagens waarbij er een bed op de bak is en een tweede wordt uitgeklapt. Gaat over het algemeen sneller voor twee bedden hoog te hebben dan de symmetrische klappers. Het is te zeggen bij die symmetrische klappers staat de achter tent snel, maar je hebt vaak in het middenpad bagage zitten dat dan wat in de weg zit of eventueel deels moet verhuizen naar onder tentjes. Als je weg gaat met een weekendje dat het goed weer is, en je zet geen voortent maar enkel een goede luifel, dan staan die wagens ook erg snel. Je verliest bij die symmetrische klappers vooral veel tijd met het bouwen van de voortent.
Zet je de voortent er bij, dan heb je wel vaak een zee van ruimte in vergelijking met andere wagens.

De raclet safari is een wagen waar je de luifel direct aan de wagen kan zetten wat dus snel staat bij weekendjes met goed weer. Blijf je langer op een plaats en kan je ook wat langer op slaan heb je er een balzaal aan voortent bij.
En er zullen nog wel symmetrische klappers zijn waar een luifel direct aan de wagen kan gezet worden, maar weet ik niet direct uit het hoofd.

De vorige wagens staan in principe redelijk snel met voortent. maar je hebt wat minder ruimte. Als snel klappen altijd van belang is en ruimte niet te ruim moet zijn, zeker de beste opties. Als je op weekends voldoende hebt aan een luifel en de wagen maar graag veel ruimte wilt als je langer weg bent en dan niet te veel verplaatst, dan zijn de symmetrische klappers waar je een ruime voortent hebt en een luifel die je zowel aan de wagen als aan de voortent kan voorzien zeker een goed alternatief.