Zoektocht vouwwagen

Gestart door Hoog, juni 19, 2026, 11:07:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

Citaat van: Hoog op juni 23, 2026, 11:15:44 AMIk zou eigenlijk niet weten waarom ze op een hoog bed ook MOETEN liggen. Ze slaapt nu ook gewoon op haar eigen kamer, dus een klein tentje aangeritst is misschien ook wel voldoende. De vraag die dan vooral in mijn hoofd zit: Als je 1 bed hebt in de vouwwagen, heb je meestal een soort "gang" op de deksel, waar je eigenlijk niet heel veel mee kan naar mijn idee (maar heb er ook geen ervaring mee). Wij dachten toen we het zagen gelijk van, waarom zouden we die optie nemen, want dat gebruik je niet echt.
Aan de andere kant leek het ons ook wat lastiger opzetten, maar dat is misschien ook niet helemaal waar?
Helaas kan je niet elke tent even proefopzetten.

Zo'n groot bed lijkt me wel echt ideaal, de Panama Up heb ik ook wel bekeken, zit er ook een optie bij om de luifel om te zetten in een dichte voortent? 160 breed is ook wel heel fijn.
Dat van die gang is bij een beperkt aantal wagens met een doorloopkeuken en heb je ook bij een aantal wagens met twee bedden. De meeste van de wagens met 1 hoog bed hebben dat niet. Ik kan je wel volgen waarom zou je die optie nemen. Zou ik ook niet doen, maar iedereen heeft andere wensen hé.

Bij de Panama-Up kan je een voortent nemen waar je de voorwand uit kan ritsen, bij de luifel kan je hem niet inritsen.

Bed is in ieder geval erg fijn. Opzetten kan je op sommige plaatsen wel een keer testen. Zal in begin wat zoeken zijn wat je wel en niet ingeritst laat en dat gaat mee de snelheid bepalen.

Wij hebben hem zonder voortent en bijzettent omdat we maar met twee meer zijn. Dus ook een ander verhaal.


Alpenklapper

#16
Preken voor eigen parochie....
Kijk ook eens naar de alpenkreuzer parade uit ca 2020. de nieuwe campfire heeft het doek rond de wagen niet tot op de grond en dan ben je bijna verplicht om altijd het kuipzeil neer te leggen ivm de wind die onder de wagen door kan. Wij gebruiken het kuipzeil alleen wanneer we langer staan of regen verwachten, anders gaat er een fleece picknick kleedje van de Action op het gras in de voortent. Dat scheelt heel veel tijd met opbouwen en opruimen, zeker als je rond gaat trekken en vaak maar 1 of 2 nachten ergens blijft.

De AK- parade heeft 2 hoge bedden, een easy load systeem en een riante voortent op basis van het bekende 123-systeem

FriedelP

Dat weglaten van de slikranden is ook het geval bij de nieuwe panama-up het geval. Ik vond dat een nadeel omdat je inderdaad altijd verplicht bent het grondzijl te gebruiken. Men verkoopt dat, als je hoeft dan geen slikranden te kuisen. Maar je hebt dan wel weer meer werk aan het grondzeil. Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Hoog

Zaterdag gaan we even gluren in 2 vouwwagen winkels, maar ik had nog een andere gedachte. In plaats van gelijk een dure vouwwagen te kopen of een 2e hands die nagenoeg is wat we zoeken, om dan maar een vouwwagen te kopen die heel goedkoop is en enigszins lijkt op wat we zoeken. Oud, maar wel in de opzet dat we denken dat fijn is.
De kavango heeft op dit moment onze voorkeur, maar naar mijn weten is de trigano odyssee in basis dezelfde tent. Hoeveel anders is de trigano odyssee van 2005 van de kavango van nu? Hij is veel luxer en veel extras en nieuw enzo, maar kwa ruimte med bed en voortent is volgens mij hetzelfde. Die tenten staan voor onder de 1000 euro op marktplaats. Dan hebben we voor de komende vakantie een vouwwagen om te proberen en kunnen we in het najaar kijken waar we korting te regelen valt of iets 2e hands.
Is dat een rare gedachte?

danny0604731

#19
De Aart Kok Livingstone vond ik ook een leuke vouwwagen, dat bed is echt gigantisch inderdaad.
Het is wel echt het verschil tussen de 1-2-3 vouwwagens (Kavango, Flexi) of de wagens met 1 bed, waarbij je een tentje aanritst, zoals de Livingstone. Willen we de 2 hoge bedden of 1 bed...


[/quote]

denk ook verder in de toekomst....willen de kids als ze ouder zijn in een eigen tentje? Als dat het geval is dan ben je met de Livingstone een heel stuk minder groot in footprint en ben je ook flexibeler in kleinere plekken op meerdere campings....De wagen die we nu hebben slokt veel ruimte op om te staan en daardoor vallen best veel campings af....mede ook omdat ik niet haring aan haring wil staan hoor☺. Maar wat ik wil zeggen dat als je een berg geld uitgeeft kijk dan aub door de eerste jaren en ook door naar de toekomst...Of je geeft je geld twee of drie keer uit :O

en dat laatste is ook mijn persoonlijke ervaring :H  :H  :H
Holtkamper Kyte (februari 2025)
big mistake☺(grote plastic doos)
Aart kok Livingstone Gamedrive
Jamet Rondo XL
Jamet Arizona

FriedelP

Citaat van: Hoog op Vandaag om 03:02:34 PMZaterdag gaan we even gluren in 2 vouwwagen winkels, maar ik had nog een andere gedachte. In plaats van gelijk een dure vouwwagen te kopen of een 2e hands die nagenoeg is wat we zoeken, om dan maar een vouwwagen te kopen die heel goedkoop is en enigszins lijkt op wat we zoeken. Oud, maar wel in de opzet dat we denken dat fijn is.
De kavango heeft op dit moment onze voorkeur, maar naar mijn weten is de trigano odyssee in basis dezelfde tent. Hoeveel anders is de trigano odyssee van 2005 van de kavango van nu? Hij is veel luxer en veel extras en nieuw enzo, maar kwa ruimte med bed en voortent is volgens mij hetzelfde. Die tenten staan voor onder de 1000 euro op marktplaats. Dan hebben we voor de komende vakantie een vouwwagen om te proberen en kunnen we in het najaar kijken waar we korting te regelen valt of iets 2e hands.
Is dat een rare gedachte?
Ik vindt dat helemaal geen rare gedachten.

Ik had vroeger met mijn ouders al gekampeerd met een vouwwagen maar de rest van het gezin niet. Hadden even meer flexibiliteit nodig vanwege gezondheid van mijn schoonvader ook. Toen hebben we ook tweede hands een oudje aangekocht voor 350 euro. We zijn daar twee jaar mee weg geweest en de kinderen vonden kamperen toen erg fijn vanwegen alle vriendjes op de camping en zo meer. Na twee jaar hebben we dan een nieuwe gekocht en de oude weer weg kunnen doen voor 350 euro. Dit was de periode 2014-2016 dus die 350 euro zal nu niet meer haalbaar zijn denk ik.

Vindt dat dus zeker een goede optie. Je gaat op die manier ook nog zaken ontdekken waar je belang aan kan hechten waar je eerst niet aan denkt en dat meenemen in je uiteindelijke keuze. Vanuit onze ervaring zou ik het zelf eerder aanraden dan afraden.

Thomas1984

Precies dit; het is juist de goede gedachte. Zo ontdek je wat fijn is, wat voor jullie werkt of wat juist niet werkt. Tegen een beperkte financiële impact. Dit geldt ook voor het type campings en het type reizen. Wij blijven liever max een week op 1 plek en doen zo 3 campings in de zomervakantie. Maar m'n zwager zet z'n caravan 1x weg en doet niks meer.

Maar zo hou je ook geld vrij voor eventuele reparaties/aanpassingen en leuke camping accessoires die je mee kan nemen naar een volgens campingmiddel. Maar zorg ervoor dat de vouwwagen technisch in orde is. Profiel en leeftijd van de banden, staat van de remmen, ophanging, koppeling aan de trekhaak, dat soort dingen. Tips genoeg op dit forum.

Het is net als de eerste auto; daar kan je je eerste fouten en schades mee maken maar je leert er onwijs snel van. Als je wat ervaring hebt, leer je uiteindelijk was bij jou past.

jaco1985

#22
Citaat van: Hoog op Vandaag om 03:02:34 PMZaterdag gaan we even gluren in 2 vouwwagen winkels, maar ik had nog een andere gedachte. In plaats van gelijk een dure vouwwagen te kopen of een 2e hands die nagenoeg is wat we zoeken, om dan maar een vouwwagen te kopen die heel goedkoop is en enigszins lijkt op wat we zoeken. Oud, maar wel in de opzet dat we denken dat fijn is.
De kavango heeft op dit moment onze voorkeur, maar naar mijn weten is de trigano odyssee in basis dezelfde tent. Hoeveel anders is de trigano odyssee van 2005 van de kavango van nu? Hij is veel luxer en veel extras en nieuw enzo, maar kwa ruimte med bed en voortent is volgens mij hetzelfde. Die tenten staan voor onder de 1000 euro op marktplaats. Dan hebben we voor de komende vakantie een vouwwagen om te proberen en kunnen we in het najaar kijken waar we korting te regelen valt of iets 2e hands.
Is dat een rare gedachte?

Helemaal geen rare gedachte. Wij deden het vijf jaar terug bijna precies zoals jij beschrijft:
1. Oriëntatie in winkels waar veel verschillende modellen stonden. Keuze gemaakt voor bepaald wagentype (1-2-3-systeem, dus asymmetrische klapper).

2. Via marktplaats een ouder exemplaar gekocht om te proberen. Idee: is het niks, verkopen we hem voor een paar honderd euro minder weer door.

3. Het is ons goed bevallen. Uiteindelijk hebben we er vijf jaar mee gedaan.

Belangrijkste verschil tussen Kavango/Flexi en Odyssee/Jametic is dat bij de Aart Kok en Combi Camp de tent om de wagenbak niet tot op de grond loopt en bij de Trigano/Jamet wel. Dat betekent bij de laatste twee neer werk in haringen slaan en afstanden.
Trigano Odyssee 2006 (2021-2026) --> Combi-Camp Country 2019 (2026-nu)

jaco1985

O ja, en nog een paar verschillen:
- Inritsbaar kuipzeil (wel in de nieuwe wagens, niet in oudere; op te lossen door grondzeil met opblaasbare randen, kost maar een paar tientjes.)

- Koelbox tijdens transport: bij de Kavango en Flexi kan hij om de doorloopkeuken, bij de Odyssee en Jametic niet.
Sowieso moet bij de Odyssee en Jametic de keuken eraf om in bed te komen. Bij de Kavango en Flexi kan hij eventueel blijven zitten.

- Oudere wagens hebben vaak maar 1 lattenbodem i.p.v. 2. Get tweede matras ligt op een 'plank'
Trigano Odyssee 2006 (2021-2026) --> Combi-Camp Country 2019 (2026-nu)

poldertoerist

#24
als je nou toch voor ee. tweedehands gaat, neem dan de Tago Settler mee in je zoektocht.  Die wagen stond min of meer model voor de Flexi.

Teun TTT4 kan ook, maar dan heb je geen keuken. wel weer een dubbele lattenbodem. en een wat moderne wagen.



Adventure Awaits

Jer81

Het positieve aan de Odyssee is dan weer dat je die makkelijker bij fijne onafhankelijke dealers zou kunnen kopen zoals Bravo vouwwagenwereld of Rutten Ridderbeks. Standaard een completere, luxere keuken. Mogelijkheid tot gastencabine zodat je minder snel de ruimte onder het bed hoeft te gebruiken als slaapplaats. Goedkoper zonder in te boeten op kwaliteit. En de voorwand (van recente modellen) kan zo in de luifel worden gezet voor als het een tijdje slecht weer is en je een grotere binnenruimte wil.

vdb

We zijn nu een Jamermtic van 2017 op het oog, enige nadeel is een wat verkleurd doek.

Kan verder geen kwaad veronderstellen we? We kopen em niet voor het oog.