Eerste ervaringen met de Eco Compact 2025

Gestart door NCLeeuw, juli 14, 2026, 11:35:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

NCLeeuw

Voor alle Eco Compact eigenaars die wat ervaring willen uitwisselen.

We zijn de afgelopen 2 weken voor 't eerst met onze Eco Compact op pad geweest, naar zuid Duitsland. En ook voor 't eerst op 2 verschillende campings in 1 vakantie, dat is met deze klapkar prima te doen.
Sowieso zijn we erg blij met deze aanwinst, hij staat zeer snel en is ook best makkelijk mooi strak te spannen. Toch heeft hij een behoorlijk ruime voortent en ook de luifel is best diep om tijdens een bui gewoon droog onder te kunnen zitten met tafel en al.
Wat ook erg fijn is, is dat je de voorwand en 1 zijwand er uit kan ritsen, fantastisch bij warme dagen. Wij ritsten dan alleen de bovenste helft los en hingen die over de meegeleverde verandastok en een stok van een tarp wie we bij ons hadden. (we hebben geen gastencabine)
Als je 's morgens op tijd wilt vertrekken kan je de avond er voor alles maximaal opruimen en ook het kuipzeil er gemakkelijk uitritsen, zodat je 's morgens snel weg bent (wel met een natte tent van de dauw, je kan niet alles hebben).
We waren benieuwd naar het bed. We hadden op voorhand al een 5cm dikke topper er op gedaan vanwege alle verhalen over de harde matras. Voor ons was het prima zo, we hebben heerlijk geslapen.

Een paar vraagtekens of minpuntjes zijn er ook natuurlijk:
- De dealer heeft een fietsenrek op de dissel geplaatst die behoorlijk in de weg zit voor het netjes spannen van de zijwand daar.
- Waarom maar 1 verandastok meeleveren als je 2 wanden kun openritsen?
- De afsluitende flap voor de raamopening aan de kookzijde kan als huif gespannen worden. Deze wordt dichtgemaakt met 2 bandjes met klikgespen aan de onderzijde maar krijg je nooit netjes strak gespannen en flappert daardoor in de wind. Beetje vreemde constructie.
- De luifelboog bestaat uit gebogen stokken die met veren aan elkaar zitten. Die hadden wat ons betreft niet aan elkaar hoeven te zitten, dat maakte het in elkaar schuiven alleen maar lastiger. (wij ritsen eerst het doek aan de voortent en schuiven daarna de stokken er in)
- Als de luifel hoog staat, blijft er bij een bui water op staan, maar ik geloof dat dat bij veel luifels wel een dingetje is.
- Bij het inklappen is het wel een dingetje om het tentdoek een beetje netjes op de kar te krijgen, maar misschien moet we daar gewoon nog wat mee oefenen.
- Het Easy acces systeem is voor ons ook nieuw: ideaal! Maar het zou fijn zijn als er ook een slotje op zat, zodat je waardevolle spullen er onder kwijt kan.
- In de tussenwand zitten handige opbergvakjes, maar omdat de tussenwand niet goed vast en strak zit kan je daar niet veel in kwijt, het zakt uit.
- En, zoals ik elders op dit forum al had vermeld: er zit totaal geen handleiding, gebruiksaanwijzing o.i.d. bij wat ik persoonlijk erg vreemd vind.

Samenvattend zijn wij erg blij met deze klapkar en kijk ik al uit naar de volgende vakantie! De minpuntjes zijn te overwinnen met wat vindingrijkheid en handigheid.
Tips en aanvullingen altijd welkom.

FriedelP

Ziet er mooi uit.

Als op de jamet dezelfde fietsendrager zit als op de raclet panama up, moet die eenvoudig naar voor te kantelen zijn.

Je ziet het vanaf seconde 35 in onderstaand filmpje
Thule Caravan Superb SV - Campingtrend

NCLeeuw

Citaat van: FriedelP op Vandaag om 12:01:47 AMZiet er mooi uit.

Als op de jamet dezelfde fietsendrager zit als op de raclet panama up, moet die eenvoudig naar voor te kantelen zijn.

Je ziet het vanaf seconde 35 in onderstaand filmpje
Thule Caravan Superb SV - Campingtrend

Dat klopt maar het stuk wat niet meekantelt blijft in de weg zitten.
Je moet het doek vertikaal spannen om tussen drager en bak door te kunnen, terwijl hij juist schuin naar buiten hoort te lopen.

FriedelP

Ah heb eens foto's bekeken van de wagen en snap het nu. Bij de panama up moet je die vastmaken aan zelfde haken als dekzeil. Bij de safari hadden we daar een disselbak moest het doek ook tussen disselbak en wagen. Dat was inderdaad niet handig.

Alex

Mijn ervaring is dat Jamet altijd mooie wagens maakt en een goed prijs/kwaliteit hebben.
Ziet er mooi uit.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Spiegelbeeld

Citaat van: NCLeeuw op juli 14, 2026, 11:35:00 PM- Het Easy acces systeem is voor ons ook nieuw: ideaal! Maar het zou fijn zijn als er ook een slotje op zat, zodat je waardevolle spullen er onder kwijt kan.

Slotje maakt sommigen alleen maar meer nieuwsgierig en kans dat ze dingen kapot maken om toch de boel open te krijgen is groot. Dan zit je met meer ellende.

Wij doen onze disselbak nooit op slot, kijk maar gerust en als je blij wordt van een kampeerservies, fles bier of afwasborstel, veel plezier! De enige echt waardevolle spullen zijn geld en ID, die houden we meestal bij ons. 

janeway

Wij zijn ondertussen alweer 2 weken terug van onze vakantie in Frankrijk.. Wij hebben 2,5 week op dezelfde camping gestaan. Waar wij nog tegen aan liepen was dat we blijkbaar niet alle elastieken voor de haringen er aan hadden zitten. En het geen we nog hadden niet meer compleet was. Aangezien wij ervaring hebben met dingen die kapot gaan had ik al reservere elasieken besteld, dus geen man overboord. De luifel hadden wij hoog en strak staan. Er bleef geen water op liggen bij de diverse buien die we gehad hebben.  (5 avonden achterelkaar rond 7 uur) Dat luifeltje wat open kan voor de "keuken" is inderdaad niet over nagedacht. Want we hebben ook aardig wat wind gehad. Waar ook niet over nagedacht is is als je gastentent hebt je dus de zijwand van de vouwwagen niet helemaal los kan maken ivm het grondzijl wat daaraan vast geritst is.. . Je moet de zijwand dus oprollen en er tussen frotten. De voorwand hebben we nooit helemaal los gehad. Alleen bovenste stuk. De slotjes ed missen we niet. Wat niet vast zit kunnen ze ook niet slopen.
Wij hebben wel een disselbak erop zitten. Een van onze vorige vouwwagen die we zwart hebben geverfd. Je zit dan dus wel met afspannen van die kant van het doek. Dat kan dus niet. Wij wisten al dat het een probleem zou zijn en hebben een stuk isolatiebuis op die hoek gezet en uiteraard niet strak gespannen. 
Verder het matras.. Ook met een topper heb ik enorm slecht erop geslapen. We hebben een SI mat gehaald bij decathlon en dat was wat beter maar nog niet ideaal. We denken erover om een set erbij te kopen om een lengteslaper te maken. En dan een groter si matras erbij.  Maar dat is toch weer een kostbare zaak.
Voor de nieuwsgierigen heb ik fotos en evt een rondleidingsfilmpje (op facebook)

NCLeeuw

Citaat van: janeway op Vandaag om 12:58:26 PMWe denken erover om een set erbij te kopen om een lengteslaper te maken. En dan een groter si matras erbij.  Maar dat is toch weer een kostbare zaak.

Ik zie het hele voordeel van die lengteslaper niet. Het bed is toch ruim zat: 205x155? En het kost je weer ruimte in je voortent. Of zou je die constructie elke dag weghalen?
Ik vroeg mij daarbij af of je dan ook niet een andere slaapcabine nodig hebt anders past het toch niet?

NCLeeuw

Citaat van: janeway op Vandaag om 12:58:26 PMWaar ook niet over nagedacht is is als je gastentent hebt je dus de zijwand van de vouwwagen niet helemaal los kan maken ivm het grondzijl wat daaraan vast geritst is.. . Je moet de zijwand dus oprollen en er tussen frotten

Dat vroeg wij ons dus ook af hoe dat met een gastencabine zou gaan. Blij dat we die er niet bij hebben genomen. Als er nog kinderen mee zouden gaan slapen die wel in een bijzettentje.