Vlekken, schimmel?

Gestart door metalpe, juli 23, 2026, 11:48:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

metalpe

Ik ontdekte deze week vlekjes in het dak van de slaapcabine en boven het deksel.
Enkel aan de binnenkant, niet langs buiten.
VWS gebeld, en hij dacht eerst vuil. Daarna dacht hij dat het misschien toch het weer kon zijn.
Nu (we zijn nog op vakantie( zie ik als ik in de avond, als het vochtig is, en ik schijn erop met de lamp, precies toch wat witte schimmelvorming op die plekken.

We zijn nog enkele weken weg. Ik ga gewoon goed luchten, maar dan ..

VWS zei eens met bleek te proberen 1/10. Ik lees ook ultramar.
Wie heeft dit voor gehad? Kan de VWS dit ook behandelen of iemand anders? Kan dit zelf? Ultramar etc moet goed gespoeld worden, maar moet je dan langs binnen de tuinslang erop zetten?
Iemand al schimmel gehad? Opgelost? Hoe? Kosten?

Ben er niet blij mee. Vouwwagen is nog maar 3 jaar. Altijd in hete gebieden gekampeerd en goed gelucht. Enkel de nachten in Portugal zijn vochtig, verder zag hij nog nooit water. Komende 3 weken zijn we hier weg en zitten we in het hete Spanje, dus drogen zal hij wel, maar ik vrees wel wat voor wat er komen gaat en hoop echt op goeie tips of ervaringen ..

Alex

Wat mij opvalt dat er steeds vaker het advies van probeer het met bleek ofzow.
Zijn er nieuwe inzichten?
Want ik kom nog uit de tijd aan schimmel is niks te doen.
En voor een wagen van 3 jaar is dit wel erg snel.
Er word wel gesproken dat tegenwoordig het doek niet zo zwaar bewerkt mag worden als vroeger maar als dit de toekomst is.
Dan zie ik die niet rooskleurig in.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jer81

Allereerst mag je je gelukkig prijzen dat je hem bij de VWS hebt gekocht en niet bij Aart Kok. Die hadden het oer definitie op een user error gegooid.

Maar dit is waarschijnlijk dus schimmel. Ik zou kijken of ik het zou kunnen claimen als een tekortkomend product en de verkoper kans geven met een passende oplossing te komen. Een passende oplossing is niet met een kluitje het riet in worden gestuurd.

Heb je een rechtsbijstandverzekering?

metalpe

Een rechtsbijstandverzekering voor de reis bedoel je? Dat lijkt me wel ja, maar 't lijkt me raar dat een verzekering hier iets aan zou doen

Ik heb ook verlengde garantie van 5 jaar maar aan de telefoon zij VWS al dat zoiets komt van niet verluchten.
Ik ga er toch maar eens mee aan de slag als we thuis zijn.

Alex

Heb je ook een caravan verzekering?
Ik ben all risk en dan zijn ook gebruikers fouten gedekt.
Ik had bij het inklappen vergeten iets in transport stand te zetten.
Dit viel onder de dekking.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jer81

Is het een gebruikers fout? Gebruiker geeft zelf aan dat er altijd in warme gebieden gekampeerd is en altijd genoeg gelucht. Binnen de garantietermijn is het dan aan de verkoper om aan te tonen dat het wel door een gebruikers fout komt. Is het geen ondeugdelijke materiaalkeuze? Welk doek heb je gekozen?

FriedelP

Ik geloof dat metalpe in België woont en daar zijn dergelijke verzekeringen zo goed als onbestaande.

Bij heel wat auto omnium verzekeringen is het wel vaak mee verzekerd als je met de auto op reis gaat. Daar zit dan vaak een uitgebreidere reisverzekering bij die tijdens de reis ook wat je trekt mee dekt voor ongevallen en normale schade. Betwijfel dat dit daar onder zal vallen.

Thuis wordt het veelal gedekt door de brandverzekering van het huis als de wagen daar is opgeslagen. Zowel bij brand als bij diefstal. De voorwaarden daar kunnen nogal per verzekering wisselen.

Rechtsbijstand heb je als je een familiale verzekering hebt voor alles tegen derden.

Indien elders gestald, is diegenen die de stalling doet wettelijk verantwoordelijk voor wat in bewaring is gegeven en dient die dat in de zelfde staat terug te leveren of de schade te vergoeden. Dus die dienen daar best dan zelf goed voor verzekerd te zijn.

Het is zoals met alles in België, allemaal wat complexer geregeld en veel meer puzzel en zoekwerk of je nu wel of niet verzekerd bent.

FriedelP

Citaat van: Jer81 op Vandaag om 09:42:21 AMIs het een gebruikers fout? Gebruiker geeft zelf aan dat er altijd in warme gebieden gekampeerd is en altijd genoeg gelucht. Binnen de garantietermijn is het dan aan de verkoper om aan te tonen dat het wel door een gebruikers fout komt. Is het geen ondeugdelijke materiaalkeuze? Welk doek heb je gekozen?
Juist, maar de wettelijke garantietermijn in Europa is 1 jaar en ik dacht in Nederland ook? In België is dat 2 jaar. De verkoper moet daar voor instaan voor de extra periode op de fabrieksgarantie. Echter tegenover beiden is de termijn overschreden tenzij anders bepaald. Daar heeft hij geluk dat hij een extra garantie heeft afgesloten van 5 jaar. Echter dat zijn meestal ook een soort verzekeringen die vallen buiten de wettelijke garantie en dus afhangt van de voorwaarden die in het contract zijn opgenomen. En die sluiten vaak veel uit.

Alex

Eerst maar eens op onderzoek uit gaan of het een veel voorkomende eufel is.

metalpe

Klopt ja, ik woon in België en heb geen all risk op de vouwwagen.
Ik vind het echter ook al snel. Ik ga zeker proberen om het in de garantie hersteld te krijgen, ik zal de afloop hier posten.

Wat betreft de vraag van het doek: we hebben katoenen doek. We kamperen altijd lang maar altijd in Fr-Spanje-Portugal, dus buiten aan de oceaan dat ochtenddauw, zag hij nooit regen.
Thuis laten we hem altijd nog een week open staan om te luchten (ook het bed) om te drogen. Ik ben hier dus echt verbaasd over. 't was toch een dure aankoop.

Ik vrees echter dat ze schimmel altijd toewijzen aan gebruik..

CEO

Ik ben ook bang dat schimmel welhaast per definitie als gebruiksfout wordt gezien. Wij hebben een CCC uit 2016, die dus in zijn 10e kampeerseizoen zit. Geen schimmel.

Punt van aandacht: iedereen laat zijn wagen luchten. Maar onderschatten we niet hoeveel vocht wij 's-nachts produceren?
Wij hebben een electrische deken en laten deze vrijwel dagelijks een uurtje aanstaan om het bed vocht-vrij te maken. Dit mede nav de verhalen over schimmel.
Maar, ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er verschil zit in hoe het doek behandeld is. Blijkbaar hebben wij stof uit een goede batch en jullie pech met een minder goed behandelde stof?

In elk geval succes met deze kwestie en ik blijf meelezen op het vervolg!
If you choose not to decide, you still have made a choice!