Karsten TOW

Gestart door Alex, augustus 13, 2026, 07:41:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex

Nieuw op de markt.
Wie wil meehelpen om informatie te verzamelen?
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Steffen68

Ik heb de Karsten TOW ter plaatse in Zwaag bekeken. Zeer mooie uitstraling, heel ruimtelijk gevoel. De TOW heeft weliswaar dezelfde grondoppervlakte als een Karsten 350, maar de tent is minstens 20 cm hoger en de vorm is eerder eivormig dan iglovormig. Als ik met mijn lengte van 1,83 in het midden van de tent sta, kan ik het plafond alleen met volledig uitgestrekte armen bereiken. Daardoor heb ik volledige stahoogte tot ongeveer 30-40 cm voor de rand van de tentbodem, dus tot daar waar doorgaans stoelen, tafels of kasten staan.

Een medewerker liet doorschemeren dat de TOW is gemaakt van iets zwaarder katoen dan de andere opblaastenten van Karsten. Dat zou naar mijn mening wijzen op KD 24, het op één na beste katoen van TenCate. De KD 48 die Karsten normaal gesproken gebruikt, is weliswaar lichter, maar door de speciale weefwijze scheurvaster dan KD 24. Je zou hier dus kunnen spreken van een kwalitatief compromis. KD 24 wordt naar mijn mening ook gebruikt voor De Waard-tenten, dus er valt eigenlijk niets op aan te merken. Het matras maakt overigens ook een hoogwaardige indruk.

Verder worden ter plaatse nog allerlei extra's op bestelling aangeboden, zoals schokdempers of lichtmetalen velgen voor de aanhanger. Erg handig is ook de mogelijkheid om aan de lange en korte zijden van het bed stangen met opbergzakken te bevestigen, vergelijkbaar met de Karsten-tunneltenten. Aan de voorkant kan de ToW worden uitgebreid met de gebruikelijke voortentmodules van Karsten; aan de zijkant kan als extra een slaapuitbreiding worden besteld (kruipgrot voor kinderen, geen stahoogte). Ook is er een geïntegreerde LED-nachtverlichting en een stekkerdoos aan het hoofdeinde van het bed verkrijgbaar.

Ik vind de TOW erg mooi, maar ik ben sowieso al een grote fan van de tenten van Karsten. Het oprollen en schoonmaken van de tentbodem zou een stuk makkelijker moeten zijn dan bij de gewone tenten, omdat je daarvoor nu niet meer hoeft te knielen. Ik vind het ook fijn dat de voorkant van de tent nu standaard meerdere ramen heeft. Ook de Comfortluifel is bij de prijs inbegrepen, waardoor de tent compatibel is met de andere modulaire uitbreidingen van Karsten. 

Qua prijs ligt de TOW ongeveer op hetzelfde niveau als een Kees Kampeert, waarbij je ook voor een aparte keuken moet zorgen (daar zou ik geen probleem mee hebben). Het prijsverschil met de inmiddels erg dure Holtkamper is nog groter. 

Kortom: als de TOW een jaar geleden al had bestaan, hadden we ons de omweg naar de Camp-let kunnen besparen. Nu zou ik heel graag de ervaringen van de eerste eigenaren willen horen.