CCC lekkage luifel - iemand tips?

Gestart door PimJ, augustus 16, 2026, 09:57:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ruben854, ccponsje, Beukertje en 3 gasten bekijken dit topic.

PimJ

We hebben zojuist onze eerste regenbui in onze 2018 CCC meegemaakt, en het was meteen een epische stortbui van ruim een uur. Snel de voorkant en de tweede zijkant erin kunnen ritsen, en de rivieren water over het tenttapijt kunnen stelpen, maar na een goed kwartier begon er toch een en ander te lekken, helaas...

In de luifel/voortent lekt het rond de ritsen die rond de draagstokken zitten. Er zit daar een soort kunststof randje maar daar lekt het dus langs. Afijn, zie de foto's, twee links, twee rechts. Eerst dachten we aan condens omdat we ook aan het koken waren, maar dat is het duidelijk niet. Verder zou het kunnen. Ook de regenflap tussen wagen en luifel zit redelijk goed op zijn plek. Tot slot het "afschot" nog even gecheckt, dat is er maar kan beter. Maar dan mag het nog niet lekken toch?

Verder lekt het gastenverblijf bij de middelste bevestiging van de binnentent.

Iemand ervaring mee, en wat te doen?

PimJ

Hier een foto van de binnentent van het gastenverblijf.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Alex

Als de afschot goed is (lees er blijft geen plassen water op staan) dan zou het niet mogen lekken.
Maar komen er druppels binnen of raakt het doek verzadigd?
Want dan is het tijd om te impregneren.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jer81

Citaat van: Alex op Vandaag om 08:20:40 AMAls de afschot goed is (lees er blijft geen plassen water op staan) dan zou het niet mogen lekken.
Maar komen er druppels binnen of raakt het doek verzadigd?
Want dan is het tijd om te impregneren.
Een doek van amper 8 jaar oud impregneren vind ik nogal wat snel eigenlijk.

Alex

Dat klopt niet normaal maar komt vaker voor.
Je weet niet wat er mee gebeurt is natuurlijk.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

jaco1985

Oei, dat zijn geen kleine lekjes.
Wat zal dat een rotgevoel hebben gegeven. Sterkte, hopelijk verder redelijk weer deze vakantie!
Trigano Odyssee 2006 (2021-2026) --> Combi-Camp Country 2019 (2026-nu)

PimJ

Dank allen voor de reacties, wordt erg gewaardeerd!

Het lijkt erop dat het doek inderdaad verzadigd geraakt is op die plekken. Bij het zien van de foto's die ik met flits genomen heb is er aan een kant duidelijk een natte plek zichtbaar naast de rits. Zal er eens met de dealer over hebben, heb nog Bovag garantie al weet ik niet of dit er onder valt. Komen we vast wel uit.

Verder ontdekte ik later gisteravond dat de lekkage in de wagentent op twee plekken zit (ter hoogte van het gastenverblijf maar ook thv de binnentent, zij het in mindere mate...), waar lusjes ingenaaid zijn. Teruglezend in andere topics zie ik dat dit vaker een thema is geweest (las over een lekkend gastenverblijf). Iemand hier nog tips voor?

Gelukkig blijft het de rest van de week redelijk weer en reizen we morgen droog terug. Heb vanochtend tent sowieso veel strakker gezet, er zat nog wel wat speling in! De bui gisteren, hoewel voorspeld, kwam onverwachts snel en tja, ik ben nogal nuchter en niet snel bang... en was toen net een tikkie (te) laat...!

Hemertje

Je geeft aan dat dit de eerste keer is dat de wagen een regenbui heeft gehad?

Dat houdt in dat het doek door het regenwater nooit heeft kunnen uitzetten en vormen

Een volgende keer zou het dus waterdicht moeten zijn...

Tago Herman

Ik denk dat het de ritsen zijn die niet meer geïmpregneerd zijn. Koop eerst eens een spuitbuis impregneer en impregneer de ritsen. Kijk dan eens hoe het gaat.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

CEO

Er zitten bij de dragers geen ritsen, anders dan aan de binnenzijde. Kan het zijn dat de stiknaden dit doorlaten?

If you choose not to decide, you still have made a choice!

PimJ

Citaat van: Hemertje op Vandaag om 03:50:20 PMJe geeft aan dat dit de eerste keer is dat de wagen een regenbui heeft gehad?

Dat houdt in dat het doek door het regenwater nooit heeft kunnen uitzetten en vormen

Een volgende keer zou het dus waterdicht moeten zijn...
Ik denk dat hij wel vaker een buitje heeft gehad, wij hebben de wagen dit jaar voor het eerst gebruikt, maar hij is van 2018. Kan me bijna niet voorstellen dat hij nooit een bui heeft gezien bij de vorige eigenaar, al kan ik dat niet 100% uitsluiten natuurlijk. Het gastenverblijf was wel zo goed als nieuw toen we hem kochten, dus daar zou het waarschijnlijker zijn.

PimJ

Citaat van: CEO op Vandaag om 05:32:58 PMEr zitten bij de dragers geen ritsen, anders dan aan de binnenzijde. Kan het zijn dat de stiknaden dit doorlaten?
Klopt inderdaad. Zou dus kunnen, als het geen impregneer-issue is waar het in ieder geval aan 1 kant op lijkt gezien de natte plek.

De stiknaden zijn voorzien van een soort folie, die er niet overal heel jofel uitziet. Ook iets om naar te kijken inderdaad.

PimJ

Stiknaden en folie. Sorry voor de matige kwaliteit, je ziet op de eerste foto de folie rechts, die vast zit en links, die naar beneden gekruld is. Iemand die weet of dit zo los hoort te zitten? Het is zo over de hele lengte van de naden.