Thule Superb Aero op de dissel - gevraagd recente ervaringen

Gestart door RickB, augustus 27, 2026, 04:00:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

RickB

Beste kampeerders,
:? Mijn vraag: wie heeft ervaring met de Thule Caravan Superb (Niet de korte versie) fietsendrager op de Cocoon Aero of een vouwwagen met vergelijkbare dissel?

Ik heb een Holtkamper Cocoon Aero met mtt keuken achterop. We hebben nu een Disseladapter en daarop een Thule fietsendrager.

Superhandig want onderweg kun je de fietsendrager ook op je auto gebruiken.

Het wordt me alleen allemaal wat te zwaar, en daarom wil ik een fietsendrager die op de dissel wordt gemonteerd. Bijvoorbeeld de Thule caravan superb. En dan niet de korte uitvoering.

De fietsendrager moet twee e-bikes kunnen dragen van ongeveer 25 kilo per stuk. Tot op heden heb ik geen probleem met het krijgen van de juiste kogeldruk.

Ik heb in andere topics deze fietsendrager genoemd zien worden, maar nooit gebruikservaringen voor de standaardversie voor twee fietsen.

:off En voordat ik de vraag krijg: de originele en door Holtkamper gemonteerde disseladapter van AlKo is te koop.

Markvv

Wij hebben hem op onze cocoon modulair. 
Bevalt prima. Zit mooi laag op de dissel en de fietsen staan stevig vast. 
We moeten de fietsen er wel afhalen als we hem uitklappen, omdat ze anders tegen de tent komen. 

Er zouden zelfs 3 fietsen op moeten kunnen, maar dat zullen dan denk ik 3 racefietsen moeten zijn. 
Ik zie niet in hoe ik 3 normale fietsen erop zou kunnen krijgen. 

Zo'n kogel met mijn eigen fietsendrager heb ik eerst ook geprobeerd, maar ik vond de fietsen hoog komen te staan en de drager zat wel wat wiebelig op de kogel ( anders als op de auto). 

RickB

Citaat van: Markvv op augustus 27, 2026, 04:24:16 PMWij hebben hem op onze cocoon modulair.
Bevalt prima. Zit mooi laag op de dissel en de fietsen staan stevig vast.
We moeten de fietsen er wel ....

Dank voor je bericht. Vraagje: deze fietsendrager is kantelbaar. Wanneer je de vouwwagen opzet aan je kantelt vooraf de fietsen naar voren, zitten de fietsen dan ook in de weg bij het opzetten?

Markvv

Citaat van: RickB op augustus 27, 2026, 05:07:06 PMDank voor je bericht. Vraagje: deze fietsendrager is kantelbaar. Wanneer je de vouwwagen opzet aan je kantelt vooraf de fietsen naar voren, zitten de fietsen dan ook in de weg bij het opzetten?

Ik moet even graven in mijn geheugen. Is een jaar 3 tot 4 terug dat ik dat getest heb. 
Qua hoofdtent ging het dacht ik wel goed, maar bij ons zaten de wielen in de weg bij de xl kindertent. 

Je zou de sturen denk ik moeten draaien als je de fietsen weer rechtop wil zetten als de vouwwagen is opgezet. 

HoKaKy

In onderstaand forum een foto van de Thule caravan superb op onze Kyte. Hier namen we 2 MTB's en 1 kinder MTB op mee en dat ging prima. Hij is kantelbaar, dus de fietsen hoeven er niet af bij het opzetten van de tent. De voorste fietsplek zou ik niet voor een volwassen MTB gebruiken. Dan wordt het krap bij scherpe bochten.

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19936.msg266551#msg266551