Camplet Alba

Gestart door Alex, augustus 28, 2026, 12:51:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steffen68

Citaat van: Albert83 op Vandaag om 09:16:30 AMZe hebben vanaf, ik dacht 2011, de bak van de Camplet al hoger gemaakt. Misschien nog wat meer verhogen en dan zo'n tussenruimte met lade of gewoonweg een plank (lattenbodem) met veer. Thuis kan je dan de Camplet vullen door de keuken te openen en op de camping heb je dan meer praktische opbergruimte onder het bed. De nieuwe Camplets worden al geleverd met maximaal gewicht van 750 kg.

Ja, ik denk ook dat er sinds de '5th generation' meer ruimte is tussen de bodem en het deksel. Het valt echter op dat Camp-let, ondanks alle vernieuwingen, al meer dan tien jaar vermijdt om de afmetingen van de GVK-kuip te wijzigen. Misschien omdat dat gepaard zou gaan met hoge kosten voor aanpassingen in de productie?
Als Camp-let zou besluiten om de Camp-let tien centimeter hoger en twintig centimeter breder te bouwen, zouden veel problemen met de opbergruimte en het slaapcomfort worden opgelost, terwijl de vouwwagen nog steeds wendbaar zou blijven. Waarschijnlijk zou het deksel dan wel met twee gasveren moeten worden uitgerust, zodat die niet te zwaar wordt om te openen. Maar dat lukt andere fabrikanten toch ook ...
Ik vind de nieuwe houtlook mooi, maar constructief vind ik het niet helemaal doordacht.

Steffen68

Citaat van: sevenup op Vandaag om 12:12:31 PMEn matras + schuim zonder lattenbodem lijkt mij ook niet echt gunstig met vocht
En dat is nog niet alles. Elke beddenverkoper zal waarschijnlijk kunnen bevestigen dat schuim op schuim niet hetzelfde is als schuim op een lattenbodem. Trouwens, hoe weten we of deze onderlaag van schuim van hoge kwaliteit is als het om slaapcomfort gaat? Wat is het soortelijk gewicht (SG) en wat is de hardheid ervan? Hoe goed werkt deze onderlaag in combinatie met de Camp-let-matras (die bij mijn Camp-let North uit 2025 af fabriek bestond uit vrij matig, 7 cm dik PU-schuim)?

Steffen68

Citaat van: PimJ op Vandaag om 10:19:24 AMDe meeste mensen slapen thuis ook op volschuim matrassen van vaak erbarmelijke kwaliteit (Emma...) dus dat hoeft geen verschil te maken.
Toch zijn goed slaapcomfort, ruime opbergruimte en een snelle opbouw tegenwoordig drie van de belangrijkste criteria bij de keuze van een kampeervoertuig. Dat is de afgelopen decennia grondig veranderd.

Peetje

Wat betreft het dubbelklapper argument, dat is (bij ons) metaal met lattenbodem op 4 poten. En het bed loopt een cm of 30 door boven de bak. Dus dat is wel een tandje steviger dan kunststof met 2 pootjes aan scharnieren.

Thomas1984

Ook ik sta mij te verwonderen over wat dit nu oplost of wat je er juist mee bereikt. Ja het is nu een easyload systeem, maar je offert er een echt bed mee op. Ik zou er twee opblaasmatjes voor de kinderen op leggen, als ik wist welk gewicht het hout kan hebben. Dat zou ik sowieso willen weten, gezien er achterin twee opbergvakken zijn. Een uitvouwbaar opbergvak aan (de buizen van) het dak zou misschien ook een idee zijn.

Daarnaast vraag ik mij sterk af of dat schuim onder het resterende matras wel genoeg zal ventileren.

Omdat ik niet alleen zuur wil zijn, vind ik het verlengde, smalle keukenblad met opening voor vouwbare wasbak/afwaskrat met deksel een mooie toevoeging. Maar ik zou het afwaskrat altijd onder de keuken zetten of uit het zicht. En ik vind het gek dat hier geen gasbranders in verwerkt zijn. Het is nu meer een verlengd nachtkastje. En in de lades kan je misschien een gasbrander kwijt, maar een skottelbraai dan weer niet.

Ook ik ben van mening dat deze vouwwagens prachtig zijn en zeer aerodynamisch, maar iets langer en hoger (en daarmee automatisch meer stahoogte) zou het gebruiksgemak ten goede komen.

PimJ

Citaat van: Steffen68 op Vandaag om 12:30:37 PMEn dat is nog niet alles. Elke beddenverkoper zal waarschijnlijk kunnen bevestigen dat schuim op schuim niet hetzelfde is als schuim op een lattenbodem. Trouwens, hoe weten we of deze onderlaag van schuim van hoge kwaliteit is als het om slaapcomfort gaat? Wat is het soortelijk gewicht (SG) en wat is de hardheid ervan? Hoe goed werkt deze onderlaag in combinatie met de Camp-let-matras (die bij mijn Camp-let North uit 2025 af fabriek bestond uit vrij matig, 7 cm dik PU-schuim)?
Anders, zeker. Maar niet per se een probleem. Lattenbodems zijn iets noordeuropees, in zuideuropa bijvoobeeld slaapt men vaak gewoon op een plank met daarop een matras. Plank, schuim (waar denk je dat een boxspringmatras op ligt? Precies, schuim), lattenbodem, spiraal... het kan allemaal prima.

Vocht is lastiger, al ventileert een vouwwagen natuurlijk wel goed. Anders zouden we allemaal massaal schimmel in de tent krijgen. Als je een vochtig matras wil krijgen moet die echt wel goed nat worden. Dat lijkt me in dit geval niet heel waarschijnlijk (tenzij je niet droog blijft snachts, kan natuurlijk) en als het wel zo is ga je dat als eerst merken in de tent zelf. Normaalgesproken kom je zo te zien niet onder het matras dus daar zal vocht weinig kans hebben. En er ligt een matras op met een vochtbestendige hoes. Ik geloof niet dat Camplet dat niet goed zal regelen.

Ik schat in dat schuim op de klep niet heel veel zal uitmaken, zeker niet gezien het zeer beperkt aantal nachten dat erop geslapen wordt. En daarom mag je er gewoon vanuitgaan dat die een "matrassenleven" of meer meegaat (8-10 jaar). Ruim voldoende lijkt me.

Overigens gaat dat schuim op de klep, en de eigenschappen daarvan, niets doen voor je slaapcomfort. Dat komt uit het matras zelf. Het (op het oog zeer goedkope) materiaal dat eronder ligt biedt denk ik puur stabiliteit zoals al eerder in dit draadje gesuggereerd, als opvulling van de ruimte. Dus geen probleem om daar goedkoop, hergebruikt "schuim" voor te gebruiken.

Groet, een Beddenverkoper :)6]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk