Vouwwagen in Duitsland kopen?

Gestart door DJPRC, augustus 30, 2026, 11:04:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes en 1 gast bekijken dit topic.

DJPRC

Wij willen waarschijnlijk in Duitsland een vouwwagen kopen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik krijg van Chat gpt tegenstrijdige adviezen. Mijn gedachte was eigenlijk dat ik na de aankoop de NL witte platen erop kan zetten en naar huis kan rijden. De koper moet de vouwwagen zelf afmelden in Duitsland.

FriedelP

Dat weet ik niet. En Chat GPT is ook alleen maar een statistisch model dat berekend wat de grootste kans is dat je wil weten en zich voed met deels verouderde informatie op het internet, zowel wat juist als fout is. Zeker vragen achter de bronnen die hij daarvoor gebruikt heeft en dan die bronnen zelf gaan nalezen, dan is de kans groter dat je het juiste antwoord vindt.

Maar wat me meer interesseert is waarom kopen in Duitsland? Wat zijn de voordelen daarvan?

DJPRC

Citaat van: FriedelP op augustus 30, 2026, 11:57:15 PMDat weet ik niet. En Chat GPT is ook alleen maar een statistisch model dat berekend wat de grootste kans is dat je wil weten en zich voed met deels verouderde informatie op het internet, zowel wat juist als fout is. Zeker vragen achter de bronnen die hij daarvoor gebruikt heeft en dan die bronnen zelf gaan nalezen, dan is de kans groter dat je het juiste antwoord vindt.

Maar wat me meer interesseert is waarom kopen in Duitsland? Wat zijn de voordelen daarvan?

Daar staat (voor ons dichtbij) een mooie vouwwagen tegen een aantrekkelijke prijs. Via de ADAC en RDW krijg ik het antwoord ook niet gevonden.

boswachter

Bel de RDW even. die leggen het je uit...

Tago Herman

Als de vouwwagen niet boven de maximale 750 kg komt, kan jé deze zonder probleem kopen. Valt dan onder aanhanger tot 750 kg, die in Nederland niet geregistreerd worden.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Albert83

Zou op het eerste gezicht geen enkel probleem moeten zijn als de vouwwagen minder weegt dan 750 kg. Vouwwagen wordt afgemeld door de verkopende partij en jij kan je witte platen erop schroeven en gaan met die banaan. Ik zou wel even een koopovereenkomst maken. Je hebt er volgens mij wel eentje bij de ADAC.

Maar ChatGPT en Gemini zeggen inderdaad dat het niet zo makkelijk is, al komen ze er ook niet helemaal uit. Het punt is dat de vouwwagen van Duitsland naar Nederland moet worden vervoerd en dat mag alleen met een exportkenteken, tenzij je de vouwwagen op een aanhanger hebt. Alleen in Nederland heb je geen registratieplicht. Het probleem zou dan dat stukje zijn in Duitsland naar de grens. Als je 100% safe wil zou ik vragen of de verkopende partij de Zullassungsstelle wil vragen wat er dan moet gebeuren. 

Belangrijkste lijkt mij de aansprakelijkheid bij een ongeval en daarvoor geldt dat dit met een witte kenteken is afgedekt (autoverzekering dekt dan deze schade bij een NL auto).

Overigens. Meestal zijn tweedehands vouwwagen in Duitsland wel duurder. Heeft de vouwwagen nog een geldige TUV keuring? En klopt het bouwjaar?

poldertoerist

Ik heb de vraag eens andersom gesteld aan Co-pilot.

Moet een duitser die een aanhangwagen koopt heeft die vouwwagen dan een eigen kenteken nodig?
Ja
Ja, als een Duitser een aanhanger koopt, moet die aanhanger een eigen kenteken krijgen. Dit geldt ook voor aanhangers die in een ander EU- of EVA-land geregistreerd zijn. Het is belangrijk om te weten dat aanhangers vanaf 750 kg een eigen kenteken moeten hebben en dat het kenteken van de aanhanger niet automatisch overgedragen wordt naar het trekkende voertuig.

Dat is niet van toepassing in Nederland voor aanhangers die onder 750kg grens zitten. Voor de meeste vouwwagens is dat van toepassing.  De verkoper zal er absoluut voor willen zorgen dat de vouwwagen niet op zijn naam blijft staan . Zorg zelf voor een verkoop/aankoop bewijs en zet je eigen witte platen er op. Vanaf dat moment loopt de wagen mee op jouw WA verzekering van de auto.

Om wat voor vouwwagen gaat het?  Dan kunnen we helpen inschatten of bovenstaande van toepassing is voor jou.
Adventure Awaits